خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سال نو میلادی در کشورهای عربی زیر سایه محدودیت‌های شدید کرونایی

ویروس کرونا امسال الگوی جدید و استثنایی را در برگزاری جشن‌های کریسمس و سال نو میلادی در کشورهای عربی دارای جمعیت مسیحی، تحمیل کرده است و بر اساس گزارش رسانه ها، عید میلاد و سال نو میلادی در این کشورها همانند بسیاری از کشورهای جهان بدون برگزاری جشن و دورهمی برگزار خواهد شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوزمردم بسیاری از نقاط لبنان، سوریه، مصر، اردن و فلسطین اشغالی که نسبت به سایر کشورهای منطقه خلیج فارس مسیحیان بیشتری در آن‌ها زندگی می‌کنند، در حالی که شیوع ویروس کرونا مشکلات اقتصادی، گرانی، فقر و بیکاری را در این کشورها افزایش داده است از برگزاری اجتماعات و جشن برای عید میلاد و سال نو میلادی منع شده‌اند و به انتظار واکسن کرونا برای رهایی از این بیماری نشسته‌اند.  

پایگاه اطلاع رسانی النشره لبنان با ارائه گزارشی از حال و هوای این روزهای این کشور که از مشکلات شدید اقتصادی رنج می‌برد، نوشت : در حالی که خیابان‌های برخی از نقاط این کشور توسط شهرداری‌ها تزئین شده است اما برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، مردم از برگزاری جشن و اجتماعات منع شده‌اند ضمن اینکه گرانی‌های تحمیل شده به آن‌ها در پی شیوع این بیماری، بسیاری از خانواده‌ها را از برگزاری جشن معمول مراسم عید محروم کرده است.

امسال، الگوی جدیدی توسط اسقف منطقه «صیدا» برای انجام فعالیت‌های مختلف و جشن‌های میلاد مسیح در نظر گرفته شده و جایگزین جشن ها شده است و آن اینکه در کلیساها صندوق کمک‌های مادی و غیر نقدی برای کمک به خانواده‌های بی‌بضاعت و نیازمند که به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی ناشی از ویروس کرونا دیگر قادر به جشن گرفتن نیستند راه‌اندازی شده است و پیام آن این است که در شرایط سخت بی‌سابقه آسایش خود را با دیگران تقسیم کنیم.

«ایلی حداد» اسقف اعظم کلیسای «صیدا» و « دیر القمر» با بیان اینکه عید همچنان عید باقی می‌ماند و جشن‌های آن معنوی و اخلاقی است و هیچ بیماری و متغیری نمی‌تواند این رسوم را تغییر دهد، می گوید : برخی از متغیرهای اعمال شده برای برگزاری جشن‌های میلاد و سال نو به منظور حفظ سلامتی ما و دیگران است.

وی افزود: امسال هیچ کس را مجبور به برگزاری جشن و روشن نگه داشتن درخت کریسمس نمی‌کنیم تا از اجتماعات جلوگیری شود.

اسقف اعظم کلیسای کاتولیک صیدا و دیر القمر لبنان با بیان اینکه ما می‌خواهیم کرونا را شکست دهیم و درختان کریسمس فقط در میادین شهرها برپا می‌شود، افزود: آیین‌های مقدس و دعاها بدون نمازگزاران و از طریق پخش مستقیم انجام می‌شود و با این کار ما می‌خواهیم کرونا را شکست دهیم تا او ما شکست ندهد و سنت‌های ما را از بین نبرد و ما دعا می‌کنیم که سال آینده از این اپیدمی رهایی یابیم.

اسقف «حداد» ابراز امیدواری کرد که این عید نقطه عطفی برای ساخت لبنان جدید باشد . ما یک لبنان جدید می‌خواهیم که مبتنی بر گفتگو و همگرایی باشد و بتواند از ثروت و قدرت خود محافظت کند.

وی افزود: لبنان جدید را نمی‌توان بدون نشستن پشت یک میز گرد و همفکری و گفتگو ساخت و بدون آن نمی‌تواند دولتی تشکیل داد که برای برون رفت از بحران‌های مستمر که زندگی شهروندان را آزار می‌دهد، راهکار داشته باشد.

این اسقف لبنانی ادامه داد: مسئولان باید شجاع باشند و به خطاها و شکست‌های خود اعتراف کنند و از گروههای خودخواه، فرقه‌ای و مذهبی دوری کنند و به سمت منافع عمومی بروند و این بخشی از روح و پیام عید خواهد بود.

وی افزود: با فرقه گرایی، تعصبات مذهبی و جناح‌بندی نمی‌توانیم یک کشور را بسازیم بلکه برای ساخت یک کشور باید از این چشم پوشی کنیم.

بسیاری از شهرداری‌ها امتداد روستاهای شرقی صیدا، ابتدای هلالیه، برامیه و عبرا، میدان مجدلیون، صالحیه، بقسطا ، المیه، میه ، عین الدلب، القریه ، مغدوشه و طنبوریت را تزئین کرده‌اند و اقدامات قاطعی برای عدم برگزاری جشن‌ها انجام داده‌اند.

«جورج سعد» سرپرست شهرداری البرامیه می‌گوید: جشن‌ها به دلیل همه گیری کرونا برگزار نمی‌شود اما تزئینات انجام خواهد شد ضمن اینکه ما نسبت به سال گذشته هزینه‌های کمتری را برای این تزئینات انجام دادیم زیرا می‌خواهیم که شادی و امید را با هم بکاریم.

«رئیف یونان» شهردار مغدوشه که از مناطق مختلف لبنان برای زیارت زیارتگاه “بانوی منطره ” به این شهر می‌آیند و با روشن کردن شمع و دعا، آرزوهای خود را از خداوند طلب می‌کنند، گفت: امسال به رغم اینکه لبنان شرایط دشواری را از نظر شیوع بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی تجربه می‌کند اما این شهر بدون برگزاری جشن‌ها برای عید میلاد تزئین شده است زیرا ما می‌خواهیم امید را در بین مردم گسترش دهیم.

در شهر صیدا نیز مانند سال‌های گذشته، شهرداری به نماد «همزیستی، همگرایی و پیروزی» درخت عظیم کریسمس را در تقاطع “ایلیا” برافراشته است و برخی از تجار، بازارها و مغازه‌های خود را تزئین کرده‌اند.

سوریه اولین کشور عربی که جشن‌های میلاد و کریسمس را ممنوع اعلام کرد

سوریه از دیگر کشورهای عربی منطقه است که مسیحیان زیادی در آن زندگی می‌کنند و هر سال با برگزاری جشن‌هایی به استقبال سال نو میلادی می‌روند اما امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا مقامات این کشور هرگونه برگزاری اجتماعات و جشن به مناسبت عید میلاد و کریسمس را در این کشور ممنوع اعلام کرده‌اند و از مردم خواسته‌اند برای جلوگیری از شیوع کرونا و حفظ سلامت شهروندان از اجتماعات دوری کنند.

شبکه «بی بی‌سی عربی» در گزارشی با اشاره به اینکه سوری‌ها معمولاً کریسمس و سال نو میلادی را همانند بسیاری از نقاط جهان با برگزاری گردهمایی و کنسرت جشن می‌گیرند افزود: با این وجود به دلیل اپیدمی کرونا، امسال دولت سوریه تصمیم به ممنوعیت برگزاری کنسرت‌ها گرفت که این امر موجب نارضایتی برخی از هنرمندان سوری شد.

با اینحال بسیاری از مسیحیان سوریه گفته‌اند که تصمیم دولت برای حفظ سلامتی شهروندان اتخاذ شده است و همه باید به این تصمیم احترام بگذارند.

مقامات محلی در سوریه برخی از خیابان‌های مسیحی نشین را با درخت کریسمس تزئین کرده و به استقبال سال نو میلادی رفته‌اند.

حال و هوای متفاوت مصر در آستانه سال نو میلادی 

درخت کریسمس یکی از بارزترین نشانه‌های جشن مصر در سال نو میلادی است و همیشه در آستانه سال نو مغازه‌ها و خیابان‌های اصلی با این نماد تزئین می‌شود و در مناطق و شهرهای مختلف جشن برگزار می‌شود اما امسال فضای مصر بسیار متفاوت از گذشته است زیرا کرونا برگزاری جشن‌ها و اجتماعات را محدود کرده است.

روزنامه مصری الیوم با اشاره به اینکه کرونا بر اقتصاد مصر و شهروندان مصری تاثیر گذاشته است، نوشت: مسیحیان مصر نیز مستثنی از این تاثیر نیستند و این موضوع فروش اسباب بازی، عروسک‌های بابانوئل و درخت کریسمس که در نمایشگاهها و مغازه‌ها عرضه می‌شد را تحت تاثیر قرار داده است.

این روزنامه اضافه کرد: بسیاری از فروشگاه‌های تجاری در قاهره و سایر استان‌ها که اسباب بازی‌های زینتی و درختان کریسمس می‌فروشند شاهد رکود قابل توجه فروش این وسایل هستند و به رغم اینکه خانواده‌های مسیحی مصر برای برگزاری جشن‌های خانگی کریسمس آماده می‌شوند اما بیماری همه گیر کرونا بر جنب و جوش آن‌ها تاثیر منفی گذاشته و فروش محصولات نیز نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری یافته است.

این روزنامه با اشاره به اینکه مسئولان بهداشتی برای مقابله با کرونا به شهروندان برای بیرون رفتن از خانه و سرگردانی در بازارها هشدار داده‌اند و ساعات کار نیز کاهش یافته است، افزود : با این وجود شاهد تقاضای خرید هدایا به ویژه در شهر قاهره هستیم.

«برکات صفا» معاون رئیس بخش کودکان و تجهیزات دفتری اتاق بازرگانی قاهره گفت که این فصل به دلیل ضعف قدرت خرید شهروندان و تعهد آن‌ها به بار مالی خانواده هایشان که ممکن است نسبت به هدیه‌های کریسمس در اولویت باشد، شاهد کاهش فروش لوازم مرتبط با کریسمس هستیم.

جاسر الحباک صاحب یکی از شرکت‌های هدیه و اسباب بازی گفت که فروش این کالاها به دلیل ضعف قدرت خرید مردم و بسته شدن هتل‌ها و رستوران‌ها به دلیل کرونا و از رونق افتادن گردشگری به عنوان یکی از مهمترین عوامل فروش و بازار، شاهد کاهش فروش هدایا و اسباب بازی در آستانه سال نو میلادی جدید نسبت به سال گذشته هستیم.

عید میلاد در فلسطین و غزه با محدودیت‌های شدید کرونایی  

مسیحیان فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی و غزه به دلیل شیوع کرونا امسال برای برگزاری عید میلاد و کریسمس با محدودیت شدید مواجه هستند.

مقامات دولتی در غزه اجتماعات در مکانهای بسته و باز را ممنوع اعلام کرده‌اند و همچنین مقررات منع رفت و آمد شبانه و تعطیلی گسترده جمعه و شنبه هر هفته را اعمال می‌کنند.

بیشتر جشن‌های مسیحیان در نوار غزه محدود به برگزاری مراسم «قداس» در کلیساها است اما بنا به اعلام مقامات غزه امسال ممکن است کلیساهای این منطقه به دلیل شیوع بیماری کرونا و به منظور حفظ سلامت ساکنان درهای خود را بر روی مسیحیان ببندند.

سُهاد صیدم (۴۳ ساله) یکی از ساکنان غزه که در کار تولید ماسک است به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: قصد دارد با تولید ماسک‌هایی که بر روی آن‌ها نمادهای کریسمس تزئین شده است، فضایی جدیدی را برای مسیحیان فلسطین به وجود آورد تا این مناسبت را جشن بگیرند.

وی با اشاره به اینکه ماسک‌هایی که او تولید می‌کند در نوار غزه و کرانه باختری فروخته می‌شود، افزود: به دلیل شیوع کرونا اقدامات سختگیرانه‌ای در غزه و کرانه باختری حکمفرما است و مسیحیان امسال نمی‌توانند همانند سال‌های گذشته با برگزاری اجتماعات عید میلاد و کریسمس را جشن بگیرند.

وی توضیح داد که تاکنون حدود ۲۰۰ عدد از این نوع ماسک‌ها در غزه فروخته است در حالی که تعداد ماسک‌های فروخته شده در کرانه باختری به ۵۰۰ عدد رسیده است و دلیل آن این است که آمار مسیحیان غزه کمتر از کرانه باختری است.

بر اساس اعلام منابع مسیحی، طی دهه‌های گذشته آمار مسیحیان در نوار غزه کاهش یافته و به حدود ۸۵۰ نفر رسیده است اما در کرانه باختری از جمله بیت المقدس تعداد آن‌ها به حدود ۴۰ هزار نفر می‌رسد.

منبع ایرنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.