خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بنیانگذار مؤسسه اسلامی «دعوت» نیجریه درگذشت

شیخ احمد لِمو(Ahmed Lemu)، عالم برجسته اسلامی و بنیانگذار مؤسسه اسلامی ضد افراط گرایی «دعوت» در نیجریه درگذشت.

به گزارش ردنا (ادیان نیوزخبر فوت این روحانی مسلمان روز، چهارم دی ماه از سوی پسر وی، نورالدین اعلام شد. لِمو هنگام مرگ در شهر مینا (Minna) نیجریه زندگی می‌کرد و ۹۱ سال داشت. لمو طی ۵۰ سال فعالیت در مدارس مختلف به تدریس زبان عربی، زبان انگلیسی و علوم اسلامی پرداخت.

شیخ لِمو علاوه بر علوم اسلامی کارشناس زبان عربی نیز به شمار می‌رفت. وی در دانشکده علوم آفریقا و شرق‌شناسی دانشگاه لندن تحصیل کرد و در آنجا موفق به اخذ گواهینامه آموزش عمومی (سطح پیشرفته) در رشته تاریخ شد. وی به زبان‌های عربی، هوسا و فارسی هم تسلط داشت. این عالم برجسته در سال ۱۹۶۱ موفق به کسب مدرک لیسانس (افتخاری) در رشته مطالعات آفریقایی و شرقی در ۱۹۶۴ شد.

لمو سابقه حضور در دستگاه قضایی نیجریه هم دارد. وی ابتدا به عنوان قاضی شرع در دادگاه تجدیدنظر در ایالت‌های سوکوتو و نیجر (۱۹۷۶ – ۱۹۷۷) سپس به عنوان قاضی ارشد شرع در دادگاه تجدیدنظر در ایالت نیجر (۱۹۷۶ – ۱۹۹۱) مشغول کار بود.

وی همچنین در زمینه مقابله با چالش‌های امنیتی و افراط گرایی اسلامی به ویژه در شمال نیجریه فعال بود و مؤسسه اسلامی دعوت را برای مبارزه با افراط گرایی تأسیس کرد و از مدافعان برجسته حقوق زنان مسلمان بود.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.