خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

«صلیب طلایی» پاسداشت شهدای مسیحی است/ مسیحیان ایران مدافعانی وطن‌پرستند

عبدالله باکیده گفت: در هشت سال دفاع مقدس، هموطنان مسیحی ما شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کردند. فیلم «صلیب طلایی» در پاسداشت این شهدا ساخته شده است. 

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، عبدالله باکیده، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گویی درباره جریان‌سازی فیلم «صلیب طلایی» اظهار کرد: در دهه هفتاد به فیلم‌هایی که درجه کیفی الف دریافت می‌کردند این اجازه داده می‌شد تا فیلم بعدی خود را بدون ارائه فیلمنامه جهت دریافت مجوز بسازند. فیلم «پوتین» برای من این موقعیت را فراهم آورد. بعد از این کار که با استقبال زیاد مواجه شد سعی کردم به موضوعی در جبهه‌ها بپردازم که تا به حال به آن پرداخته نشده باشد. برای همین در تحقیقات مفصلی که انجام دادم با رزمنده‌های مسیحی و زرتشتی آشنا شدم. آنها مرا با شهید «رازمیک» آشنا کردند.

وی افزود: شهید رازمیک برای اینکه بتواند به جبهه‌ رود خود را مسلمان معرفی کرده بود و ماه‌ها نیز دین خود را از دیگران مخفی نگاه داشت تا اینکه طی اتفاقی راز او فاش شد. بعد از این اتفاق شهید رازمیک بیش از گذشته نزد همرزمان خود ارج و قرب پیدا کرد. وی در نهایت به مقام شهادت نائل آمد و نامش در میان قهرمانان این سرزمین جاودانه شد. وقتی زندگی این شهید را مطالعه کردم دریافتم می‌شود از داستان زندگی وی یک اثر سینمایی زیبا ساخت.

این کارگردان ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در این فیلم در نظر داشتم بحث نزدیکی ادیان بود. در «صلیب طلایی» قهرمان فیلم با رزمنده مسلمانی دوست می‌شود و این دوستی ریشه دوانده و ثمرات بسیاری به بار می‌آورد، البته نزدیکی ادیان اتفاقی جدیدی در کشور ما نیست، زیرا سالهاست ما در کنار هموطنان مسیحی، زرتشتی و یهودی زندگی می کنیم، بدون اینکه با هم کوچکترین اختلافی داشته باشیم. اما این فیلم اجازه می‌دهد تا زیبایی این رابطه را بهتر و بیشتر ببینیم.

وی در پاسخ به این سوال که «صلیب طلایی» چه بازخوردی در جامعه مسیحی داشت، بیان کرد: سال‌ها پیش در شب تولد حضرت مسیح (ع) قرار بود فرهنگسرای ارسباران فیلم «صلیب طلایی» را به نمایش در‌آورد. مسئولان فرهنگسرا از من دعوت کردند تا آن شب مهمان آنها باشم. جالب است بدانید مدیران فرهنگسرا در ابتدا بین فیلم من و «مصائب مسیح» مل گیبسون مردد بودند که کدام کار را انتخاب کنند، ولی وقتی از خود مسیحیان آن محله نظرسنجی کردند آنها خواستار نمایش فیلم «صلیب طلایی» شدند.

این سینماگر تاکید کرد: انتخاب هموطنان مسیحی برای من بسیار ارزشمند بود چون فهمیدم توانسته‌ام گوشه‌ای از ایثار شهدای اقلیت را نشان دهم. نکته دیگری که از آن شب برایم زیبا و خاطره‌انگیز شد، عکس‌های شهدای مسیحی بود که دیوارهای فرهنگسرا را تزئین کرده بودند. همان موقع دریافتم در این رابطه چه قدر می‌توانیم فیلم و سریال تولید کنیم.

وی با بیان این‌که با احترام به شهدای اقلیت به فرهنگ شهادت احترام گذاشته‌ایم، گفت: فیلم‌هایی که درباره شهدای مسیحی است به نوعی تبلیغ انقلاب اسلامی نیز هست، چون مردم دنیا در خواهند یافت در ایران اسلامی هموطنان مسیحی در کنار مسلمانان با صلح و آرامش زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه هموطنان مسیحی بسیار شریف و زحمتکش هستند، گفت: ارتباط من با اقلیت‌های مذهبی ریشه در کودکی من دارد زیرا در شهری بزرگ شدم که اقلیت بسیاری داشت و همه آنها با هم زندگی صلح‌آمیزی داشتند. بعد از ساخت این فیلم محبت مسیحیان کشورم را به خوبی احساس کردم که چه اندازه از فیلمی که ساخته شده خوشحال هستند. من مسیحیان کشورم را انسان‌های سختکوش و پاک‌دست می‌دانم که هرگاه لازم شده از کشور خود حمایت کرده‌اند. در همین جا لازم است فرا رسیدن میلاد حضرت مسیح (ع) را هم به هموطنان مسیحی خود تبریک بگویم.

باکیده در پاسخ به این سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا نمی‌خواهد فیلمی دیگر درباره شهدای مسیحی بسازد، گفت: همان مقطعی که در حال تحقیق بودم با شهدای اقلیت بسیاری آشنا شدم. در این رابطه طرح‌هایی نیز دارم اما وقتی کوچکترین مساعدتی در مسیر راه ساخت این تولیدات وجود ندارد، چگونه انتظار دارید به تنهایی اقدام به ساخت کنم. سال‌هاست خانه‌نشین شده‌ام و انگار قرار نیست به فیلمسازانی نظیر من دیگر توجهی شود.

وی در پایان تاکید کرد: ما هنرمندان مسیحی بزرگی در کشورمان داشته و داریم. ساموئل خاچیکیان، زاون قوکاسیان، واروژ کریم‌مسیحی، ژرژ پطرسی و… از جمله این هنرمندان هستند. استعداد بسیاری در میان هموطنان مسیحی کشورمان وجود دارد که اگر به آنها توجه بیشتر شود باز هم شاهد حضور آنها در سینما و تلویزیون خواهیم بود.

منبع iqna
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.