خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

انتقاد حضرت عیسی(ع) از سبک زندگی مردم زمان خود / دعوت عاملانه به محبت و معنویت

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی جهاددانشگاهی با بیان اینکه حضرت عیسی(ع) سبک زندگی رایج در میان مردم زمان خود را به شدت مورد انتقاد قرار داده بود، گفت: ایشان سبکی مبتنی بر محبت و معنویت را برای مردم ارائه داد. 

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حضرت عیسی مسیح(ع) از جمله پیامبرانی بود که هنگام ظهور، انتقادات شدیدی را نسبت به سبک زندگی رایج در آن دوران مطرح کرد و با عمل و ایمان خود، راه صحیح و سبک زندگی ایمانی را برای مردمی که از دین و دینداری حضرت موسی(ع) فاصله زیادی گرفته و غرق در مادیات شده بودند، تشریح کرد.

سبک زندگی الگویی دارد که مشخص کننده روابطی است که فرد در زندگی میان ارزش‌ها، باورها و رفتارها برقرار می‌کند؛ از جمله منشأهای سبک زندگی، دین است. دین، ارزش‌ها، باورها و نگرش‌های گوناگونی به افراد جامعه می‌دهد و آنان نیز رفتار خود را با همان ارزش‌ها و باورها شکل می‌دهند و اهداف خاصی را برای زندگی آینده خود پیش‌بینی می‌کنند. ادیان الهی واجد عالی‌ترین مضامین انسانی هستند و بهترین برنامه را برای رشد و تعالی آدمی عرضه می‌کنند.

یکی از مهمترین باورها و اعتقاداتی که خود را در همه ابعاد زندگی نشان می‌دهد، باور و اعتقاد به توحید و معاد است که در ادیان الهی همانند مسیح و اسلام بر آن تأکید شده است. این باور به خودی خود موجب ایجاد نوعی رفتار در زندگی انسان‌های متعهد به دین‌داری می‎‌شود که سبک زندگی آن‌ها را به وجود می‌آورد.

بر این اساس، نظام‌های اجتماعی اعم از نظام‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی و به تبع آن‌ها سبک زندگی انسان موحد در مقایسه با افراد و جوامع غیر موحد، متفاوت خواهد بود. اگر بر روابط افراد جامعه، ایمان به یکتایی خدا و روز رستاخیز حاکم باشد، پیشرفت، سرافرازی و سربلندی جامعه را در برمی‌گیرد و آثار سازنده‌ای در زندگی فردی و اجتماعی آن‌ها بر جای خواهد گذاشت.

بخشعلی قنبری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با تأثیر ادیان و آئین الهی به ویژه آئین مسیح(ع) بر سبک زندگی جوامع مختلف، اظهار کرد: اگر بخواهیم مفهوم سبک زندگی در ادیان مختلف به ویژه مسحیت را بررسی کنیم، باید اشاره کنیم که ادیان مختلف اعم از ادیان زمینی یعنی آئینی که آدمیان آن‌ها را براساس تفکرات و اندیشه‌های خود مطرح کردند و چه ادیانی که ما آن‌ها را ادیان وحیانی می‌خوانیم، تأثیر زیادی در زندگی بشر زمان خود و نیز زمان‌های بعدی به وجود آوردند.

قنبری ادامه داد: زمانی که ادیان در جهان به ظهور می‌رسیدند، تأثیرات و دگرگونی‌های فراوانی در انسان‌هایی که برای آن‌ها عرضه می‌شدند، ایجاد می‌کردند. اگر به ادیان مختلف از شرق تا غرب عالم بنگریم، متوجه می‌شویم که مردم در مواجهه با این ادیان به پدیده‌ای خنثی نمی‌نگریستند، بلکه واکنش‌های فراوانی نیز در قبال آن‌ها داشتند.

وی با بیان اینکه برخی از این واکنش‌ها حتی منفی و مقاومتی نیز بوده است، گفت: اندیشه‌ها و ادیانی که پیش از ظهور دین جدید در میان مردم رایج بودند، همواره طرفدارانی داشتند که با ظهور آئین جدید احساس می‌کردند که جا برای آن‌ها تنگ شده و به مقاومت در برابر آن می‌پرداختند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: زمانی که کنفسیوس و بودا در شرق به ظهور رسیدند، طرفداران اندیشه‌های قبلی در برابر آن‌ها مقاومت کرده و حتی به مبارزه با ایشان پرداختند. در ایران نیز هنگامی که زرتشت به ظهور رسید، پیروان و هواداران آئین قبلی بیکار ننشسته و به دلیل اینکه موقعیت خود را متزلزل می‌دیدند، به مبارزه با آئین جدید پرداختند.

قنبری با بیان اینکه این‌گونه مقاومت‌ها و مخالفت‌ها به دین جدید در زمان ظهور پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز وجود داشت و حتی شکل آن نیز نسبت به پیامبران قبلی متفاوت بود، اظهار کرد: در زمان پیامبر اسلام(ص) مشرکان و بت‌پرستان کار را به جایی رساندند که برای جلوگیری از نفوذ اسلام به جنگ و ستیز با پیامبر(ص) پرداختند.

وی با اشاره به اینکه حضرت ابراهیم(ع) هنگام ورود به فلسطین، با مخالفت شدید مردم آنجا روبه‌رو شد، گفت: حضرت عیسی(ع) در منطقه‌ای در شمال فلسطین به دنیا آمد و زمانی که به پیامبری مبعوث شد، گویی مأمور بود تا دعوت خود را نه براساس زبان، بلکه براساس احوال و اعمال انجام دهد. عیسی(ع) به شیوه‌ای عمل‌گرایانه و ایمان‌گرایانه مردم را در معرض آموزه‌های الهی قرار می‌داد.

قنبری ادامه داد: سخنرانی‌های حضرت عیسی(ع) بسیار کوتاه بود و مردم را به توبه و بازگشت از گناهان دعوت می‌کرد. هنگامی که مردم از این پیامبر الهی که او را معلم خطاب می‌کردند، سؤال می‌کردند که ای معلم؛ به ما بگو که چه باید بکنیم، عیسی(ع) توصیه‌ و پند آنچنانی برای ایشان نداشت، بلکه به آن‌ها می‌گفت که به دنبال من بیایید تا راه و رسم زندگی صحیح را بیاموزید. این موضوع نشان می‌دهد که حضرت مسیح(ع) پیامبری عمل‌گرا بود. البته تمامی پیامبران الهی این ویژگی را داشتند، اما عیسی(ع) بیشتر به جنبه عمل‌گرایانه توجه داشت.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه حضرت عیسی(ع) از مال دنیا چیزی جز یک کوزه آب و یک شانه، به همراه نداشت، گفت: این پیامبر الهی همیشه در حال سفر بود و در طول سه سال سفر خود به نواحی مختلف نسبت به تبلیغ و جذب مردم اقدام می‌کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سبک زندگی حضرت عیسی(ع) مبتنی بر وارستگی و سبکی زاهدانه بود، اظهار کرد: این پیامبر اولی‌العزم الهی کاملاً زاهدانه زندگی و رفتار می‌کرد که این مسئله نیز در روایات اسلامی وارد و ستوده شده است. در نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین علی(ع) آماده است که عیسی(ع) چیزی از مال دنیا نداشت و بالش زیر سر او در هنگام خواب دستان او و کلوخ‌های بیابان بودند.

وی با بیان اینکه عیسی(ع) در بین جامعه یهودیانی به ظهور رسید که به دو دسته صدوقیان و فریسیان تقسیم می‌شدند، تصریح کرد: صدوقیان دسته‌ای بودند که حکومت و دنیا را در اختیار داشتند. فریسیان نیز کسانی بودند که در ظاهر مدعی دین‌داری بودند اما در باطن همانند صدوقیان پیرو مطامع دنیایی بودند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی جهاددانشگاهی بیان کرد: به همین دلیل، هنگامی که حضرت عیسی(ع) با این افراد رو به‌رو می‌شود، سبک زندگی ایشان را به سختی مورد انتقاد قرار می‌دهد و به ایشان خطاب می‌کند که ای ریاکاران؛ شما در لباس دینداری به جای اینکه خدا را بپرستید، مشغول پرستش دنیا بوده و در معابد خود به دنبال کسب مال دنیا هستید.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: حضرت عیسی(ع) به دنبال تغییر سبک زندگی مردم زمان خود بود. آن حضرت هیچ‌گاه برای دعوت دیگران خود را خدا خطاب نمی‌کند، بلکه خود را ملکوت و پسر انسان معرفی می‌کند. حتی زمانی که خداوند متعال را پدر خطاب می‌کند، قصد دارد تا خداوند را به عنوان محب انسان معرفی کند نه اینکه بخواهد رابطه پدر و پسری را بیان کند.

وی با اشاره به اینکه حضرت عیسی(ع) سبک زندگی مبتنی بر محبت را در میان مردم زمان خود به وجود می‌آورد، تصریح کرد: این پیامبر الهی با ارائه معجزات فراوان از جمله شفای بیماران و زنده کردن مردگان تنها به دنبال نشان دادن محبت پروردگار به مردم بود، اما متأسفانه مردم به جای درک این مطلب، او را خدا خواندند.

قنبری با بیان اینکه حضرت عیسی(ع) در سلسله انبیای الهی سبک زندگی معنوی را در میان مردم به یادگار گذاشت، اظهار کرد: دعوت‌های حضرت عیسی(ع) با دعوت‌های پیامبر اسلام(ص) بسیار هماهنگ است. این پیامبر الهی سبکی بسیار ستودنی از خود به جا گذاشته و انسان‌ها را در طول تاریخ به صلح، معنویت و محبت دعوت کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه حضرت عیسی(ع) همواره با زهد کامل زندگی می‌کرد، گفت: اما بعدها همین کلیسایی که مدعی پیروی از سبک عیسی(ع) است، در قرون وسطی به جایی می‎رسد که یک هشتم کل زمین‌های اروپا را در اختیار دارد و درآمد کلیسا در آن زمان میلیونی می‌شود.

منبع خبرگزاری قرآنی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.