خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جلد سوم «ثمرات حیات» منتشر شد

تقریر جلسات خصوصی علامه طباطبایی(ره) با شاگردان خاص الخاص سلوکی؛

این مجموعه‌ ارزشمند از جان زلال و قلب تابناک علامه طباطبایی جوشیده و بر زبان مبارکش جاری شده و توسط شاگرد برجسته ایشان مرحوم آیت‌اللّه سعادت‌پرورـ پهلوانی تهرانی ـ به اهالی این زمان هدیه شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)،حیات مؤمن، بسان درخت پاکیزه و تناوری است که در معرفت حضرت حق ریشه دوانده و در محبّت او رشد یافته و شاخه‌هایش در ملکوت آسمان‌ها سر برافراشته و به اذن حق، در حال ثمردهی است؛ چنان‌که حضرت فیاض علی الاطلاق جل جلاله نیز پیوسته در حال افاضه است که: ﴿ کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فی‏ شَأْن‏﴾.

ثمره و میوه حیات بنده مؤمنی که عارف باللّه است را باید در هدایت ابنای بشر مشاهده نمود که گاه به قلم و کتابت است و گاهی به ایما و اشارت؛ زمانی به منبر و دلالت است و وقتی به کلام و حکایت؛ هم در حیات مُلکی و هم درسراپرده ملکوتی.

در این میان، همنشینی نفس نفیس مرد خدا با مشتاقان و حق‌جویان و القای کلام رحمانی از طریق هم‌نفسی و مجالست با آنان، ثمرات جان‌بخشی را به بار می آورد که حقیقتاً قبل از آن، «لا عَینٌ رَأَت فی کِتابٍ وَلا أُذُنٌ سَمِعَت مِن لِسان».

آنچه از این طریق به اردوگاه حق‌طلبان سالکان طرق بندگی و عبودیت رسیده، سخت کارساز و بنده‌نواز بوده و مکتوبات و رقعاتی بسیار راه‌انداز و رافع هر گونه نیاز.

میراث شفاهی که سینه‌به‌سینه و مشافهتاً از ارباب معرفت و ملازمان علم و عمل برای حفظ و نشر و احیا و انتقال معارف به آیندگان رسیده در مواردی، از میراث مکتوب نیز مهم‌تر و اثرگذارتربوده و در مواردی، دست‌کم همپا و شانه‌به‌شانه مکتوبات می باشند.

امالی، نامه‌ها، دستورعمل‌ها و مواعظ که وجود کتبیِ همین علوم مشافهی هستند نیز در زمره میراث شفاهی‌اند که فوق العاده ارزشمند و جذاب و لطیف و اثربخش می‌باشند.

در این میان نقش مرحوم علامه طباطبایی در دوران اخیر در نشر معارف، از راه برگزاری جلسات و حلقات دروس معرفتی، سلوکی و اخلاقی و نیز شاگردان ایشان در حفظ و تقریر مطالب را نمی‌توان نادیده گرفت. مجموعه‌ ارزشمند و نفیس و نورانی حاضر که به نام ثمرات حیات انتشار یافته گنجینه عظیمی از معارف اسلام ناب محمدی است که از جان زلال و قلب تابناک علامه طباطبایی جوشیده و بر زبان مبارکش جاری شده و توسط شاگرد برجسته ایشان مرحوم استاد، حجّت‌الحق، حضرت آیت‌اللّه سعادت‌پرور پهلوانی تهرانی به اهالی این زمان هدیه شده است.

همت، استقامت و پیگیری مجدّانه و مخلصانه این عارف کامل سخت کوش و رهیده از ماسوی الله در حفظ بخش قابل توجهی از این میراث شفاهی در وادی اخلاق، سیروسلوک و معارف باطنی اسلام که از محضر علامهاخذ نموده، جایگاهی والا و ستودنی دارد؛ چنان‌که همراهی و همگامی شاگرد برجسته دیگر علامه طباطبایی، عارف کامل مرحوم آیت‌اللّه حاج سید عبداللّه جعفری تهرانی با آیت‌اللّه پهلوانی و نیز ارشادات و راهنمایی‌های ایشان پس از رحلت استاد پهلوانی، در به ثمر رسیدن این اثر، بسی شایسته توجه و قدرشناسی است.

این مجموعه ارزشمند و ماندگار که در حقیقت ثمره سال‌ها حیات مبارک نگارنده به شمار می‌رود و در قالب پرسش‌وپاسخ سامان یافته، مشتمل بر بیش از ۲۶۰ جلسه در موضوعات گوناگون از قبیل: توحید، عرفان، سیروسلوک، اخلاق اسلامی، اسرار ادعیه، لطایف و حقایقی دلنشین از آیات، روایات و سخنان عارفان است که جان را به‌نیکویی صیقل می‌دهد و نور بصیرت می‌افزاید.

گفتنی است، «ثمرات حیات» مجموعاً در چهار مجلّد تنظیم شده که مشتمل بر اندیشه‌های ناب و متعالی علامه طباطبایی در حوزه معارف باطنی و سیروسلوک عرفانی است و جلد سوم آن برای اوّلین‌بار انتشار یافته و در اختیار خوانندگان عزیز و علاقه‌مندان به مباحث معرفتی و اخلاقی و سلوکی قرار گرفته است.

امیدواریم این کتاب، راه هدایت را فراسوی مشتاقان کمال بگشاید و آنان را از معارف ناب و ثمرات حیات شخصیت‌های بزرگ اسلامی برخوردار سازد.

تهیه کتاب از طریق:
مرکز پخش: قم مجتمع ناشران، طبقه b پلاک ۱۲
:telephone_receiver: 37842549- 025 و۰۹۰۳۴۸۹۲۹۸۲
پایگاه اطلاع رسانی و فروش:  ketabrah24.ir
پیام رسان انتشارات آفتاب فطرت در ایتا و اینستاکرام:
https://eitaa.com/aftabefetrat
http://www.instagram.com/aftabe_fetra

منبع رجانیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.