خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اصطلاحات کلیدی در فلسفه دین

برای پژوهشگران حوزۀ دین و فلسفۀ دین ضروری و لازم است که اصطلاحات و دیدگاه‌های متفکران این حوزه را بشناسند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کتاب اصطلاحات کلیدی در فلسفه دین، نوشته ریموند ون آراگون است؛ ریموند ون آراگون استاد فلسفه دانشگاه بتل در ایالت مینسوتای امریکاست. او فارغ‌التحصیل دانشگاه نوتردام و عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه بتل است. حوزه‌های پژوهشی او عبارتند از معرفت‌شناسی، معرفت‌شناسی دینی، متافیزیک و فلسفه دین.

این کتاب با ترجمۀ حسن احمدی‌زاده در شمارگان ۵۰۰ و با قیمت ۳۶ هزار و پانصد تومان از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است. نخستین نوبت نشر این کتاب مربوط به سال ۱۳۹۴ است و اکنون پس از پنج سال به چاپ دوم رسیده است.

کتاب اثری ارزشمند در فلسفه دین است که تا اندازه‌ای، نیاز پژوهشی محققان به فهمی صحیح و اجمالی از مهم‌ترین اصطلاحات فلسفه دین را برآورده ساخته است، اگرچه تمامی اصطلاحات و مفاهیم را در بر ندارد. با وجود انتشار آثار پژوهشی متعدد در حوزه فلسفه دین به زبان فارسی، تاکنون کتاب مرجعی منتشر نشده است که شرح مهم‌ترین اصطلاحات در این زمینه را در اختیار پژوهشگران قرار داده باشد و این کتاب را می‌توان یکی از اولین و کاربردی‌ترین‌های این حوزه به‌شمار آورد.

به بیان مترجم کتاب اصطلاحات کلیدی در فلسفه دین از چند ویژگی برخوردار است؛ نخست، برای هر اصطلاح توضیح کافی داده شده تا خواننده به درکی روشن از آن برسد. دوم، در انتهای توضیحات هر اصطلاح، منابعی برای مطالعه بیشتر معرفی شده است. سوم، علاوه بر توضیح مهم‌ترین اصطلاحات فلسفه دین، مهم‌ترین آثار و نیز مهم‌ترین اندیشمندان این حوزه نیز معرفی شده‌اند. چهارم، نویسنده در پیشگفتار کتاب، علاوه بر بیان نحوۀ مطالعه آن، توضیحاتی دربارۀ زمینه و زمانه فلسفه دین و مباحث آن ارائه کرده است. در واقع، می توان این کتاب را، علاوه بر اثری اصطلاح‌شناسانه در فلسفه دین، درآمدی بر فلسفه دین نیز دانست. این کتاب، به ویژه برای دانشجویان و پژوهشگرانی که به‌تازگی مطالعه و پژوهش در فلسفه دین را آغاز کرده‌اند، اثری مفید و کارآمد است.

فصل نخست درآمدی است بر موضوع این کتاب همراه با توضیح مختصری درباره سرشت دین، ارتباط فلسفه با دین یا ارتباط عقل با ایمان، موضوعات مهم در فلسفه دین و روش‌های فلسفه. فصل دوم که طولانی‌ترین فصل این کتاب است، اصطلاحات کلیدی در فلسفه دین را در برمی‌گیرد. فصل‌های سوم و چهارم به مهم‌ترین اندیشمندان فلسفه دین و آثار کلیدی آنها در این زمینه می‌پردازد. نویسنده در پیشگفتاری مختصر دربارۀ ساختار کتاب توضیحاتی داده است که به خواننده کمک می‌کند بهرۀ بیشتر و بهتری از محتوا ببرد و خط و ربط‌هایی را میان مباحث و اشخاص بیابد و همچنین ترغیب شود جغرافیای مباحث این حوزه را بازشناسد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.