خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دستگیری پدر سرگئیِ راهب به اتهام تشویق مردم به «مرگ برای روسیه»

پدر سرگئی متهم است که در خطبه‌هایش پیروان خود را تشویق به «مرگ برای روسیه» کرده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، پلیس ضدشورش روسیه برای بازداشت یک راهب شورشی به صومعه اسردنئورالسک واقع در رشته کوه‌های اورال حمله کرد و با طرفداران این راهب درگیر شد. این راهب، پدر سرگئی، انتقادات تندی به مقامات کاخ کرملین و کلیسای ارتدکس روسیه وارد کرده و وجود کروناویروس را منکر شده است.

پدر سرگئی، فوراً به مسکو منتقل شد. مقامات وی را به تشویق اعمال انتحاری در خطبه‌هایش متهم کردند. او متهم است که در خطبه‌هایش پیروان خود را تشویق به «مرگ برای روسیه» کرده است. وی این اتهامات را رد کرد.

در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی که ویروس کرونا وارد روسیه شد این راهب ۶۵ساله وجود این ویروس را انکار کرد و تلاش‌های دولت برای مقابله با پاندمی از طریق قرنطینه را «اردوگاه الکترونیکی شیطان» نامید. پدر سرگئی واکسن کرونا را بخشی از توطئه‌ای جهانی برای کنترل توده‌های مردم از طریق تراشه‌های الکترونیکی خواند.
این راهب از پیروان خود خواست که از قرنطینه سرپیچی کنند. پدر سرگئی در صومئه‌ای نزدیک شهر یکاترینبورگ ساکن بود که چندین سال قبل خودش تاسیس کرده است. ده‌ها داوطلب زورگو از جمله تعدادی از کهنه سربازان نبرد جدایی طلبانه شرق اوکراین به او در اجرای فرامینش کمک کردند؛ اما رهبر صومعه و چند تن از راهب‌ها صومعه را ترک کردند.

پدر سرگئی ولادیمر پوتین، رئیس جمهور روسیه را «خائن به سرزمین مادری» می‌خواند و معتقد است پوتین در خدمت «حکومت جهانی شیطان» است. وی همچنین رهبر کلیسای ارتدکس روسیه، کیریل یکم، و دیگر رهبران عالی کلیسا را «بدعت‌گذار» می‌نامد.

کلیسای ارتدکس روسیه، پدر سرگئی را در جولای به‌دلیل شکستن قوانین صومعه از رهبری صومعه برکنار کرد؛ اما وی این حکم را نپذیرفته و حکم احضار را نادیده گرفت. مقامات محلی و کلیسا به‌دلیل مقاومت شدید صدها طرفدار این راهب ماه‌ها اخراج او از صومعه را به تعویق انداخته بودند.

صدها نفر از پیروان او حتی ساعت‌ها بعد از دستگیری‌اش صومعه را ترک نکرده و به اعتراض و گریه پرداختند.
پدر سرگئی که نام اصلی‌اش نیکولای رومانف است در زمان اتحاد جماهیر شوروی افسر پلیس بود. وی به جرم سرقت و درگیری به ۱۳ سال زندان محکوم شد و بعد از آزادی به کلیسا پیوست و سپس راهب شد.

وی که شخصیتی کاریزماتیک داشت به‌سرعت با تلاش‌ برای تاسیس صومعه در اورال مشهور شد و در خطبه‌های آتشینش توطئه‌های «حکومت جهانی» را محکوم کرد و نیکولای دوم، آخرین تزار روسیه، را ستایش کرد. نیکولای دوم به همراه تمام خانواده‌اش در سال ۱۹۱۸ توسط بلشویک‌ها در شهر یکاترینبورگ کشته شده است.

پدر سرگئی مشهورترین روحانی شدیداً محافظه‌کاری است که رهبران کلیسای ارتدکس را به چالش کشده است. ناظران معتقدند اقدامات شورشی این راهب و بازداشتش اقتدار کیریل یکم را تضعیف می‌کند.

منبع گفتگوی ادیان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.