خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

هم‌اندیشی بزرگ تنوع دینی در بیروت برگزار شد

به مناسبت آغاز سال نو میلادی نشست «هم اندیشی اخوت و حمایت از تنوع دینی در مشرق» با حضور جمعی از دانشمندان، نخبگان، علما و فرهیختگان با گرایش‌های مختلف دینی و مذهبی، برگزار شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، به مناسبت آغاز سال نو میلادی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان ضمن دیدار و گفتگو با رهبران دینی مسیحی و تبریک سال نو میلادی، ارسال کارت پستال‌های تبریک به شخصیت‌های مختلف مسیحی، با همکاری مرکز هم اندیشی «الربوه»، مرکز گفتگو و توسعه نشست ادیان و فرهنگ‌ها، انجمن تحولات، نشستی حضوری و مجازی با عنوان «هم اندیشی اخوت و حمایت از تنوع دینی در مشرق» با حضور جمعی از دانشمندان، نخبگان، علما و فرهیختگان با گرایش‌های مختلف دینی و مذهبی، برگزار کرد.

در این هم‌اندیشی حجت‌الاسلام و المسلمین حسین شحاده با خیر مقدم به تمام حاضران و اندیشمندان به این نکته اشاره کرد که در مقابل تمام شبکه‌های ماهواره‌ای که برای ایجاد فتنه فعالیت می‌کنند، هیچ شبکه‌ای را برای ایجاد گفتگو میان ادیان و مذاهب مشاهده نمی‌کنیم. مشکل از اختلافا موجود میان ادیان نیست بلکه مشکل از سیاست‌های نظام‌های فاسد و مستبد است که دست به ایجاد فتنه و شر می‌کنند.

وی افزود: باید ببینیم از کدام رخنه ها توانسته اند وارد شوند و تروریسم و تجزیه را میان امت ما ایجاد کنند. آنها نفرت را میان ما رواج داده‌اند تا تند روی و نژادپرستی و کینه‌توزی را رواج دهند.

شیخ شحاده همچنین با تأکید بر این نکته که بحران معرفت دینی و اوهام پردازی باعث شد تا فتنه میان ما ایجاد شود. نظام اجتماعی و سیاسی از هم گسیخته شده و نتیجه‌اش طایفه‌گری سیاسی شده است و همین امر طمع دشمنان را نسبت به نفوذ در میان امت ما افزایش داده است.

وی در پایان به نحوه حمایت از تنوع دینی و مذهبی در مشرق اشاره کرد و گفت: ما بدون پذیرش آزادی طرف مقابل و دادن حق اختیار به دیگران در حق انتخاب دین نمی‌توانیم از تنوع‌گرایی حمایت کنیم و جز با تقویت نظام‌های مختلف برای جلوگیری از طمع ورزی دشمنان چنین کاری رخ نخواهد داد. لذا امتی که نتواند از سرزمین، منافع و ثروت‌های خود حمایت کند از تنوع نیز نخواهد توانست حمایت کند.

در ادامه عباس خامه یار، رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان با اشاره به تنوع دینی در مشرق گفت : اسلام تکمیل کننده مسیحیت بوده و در تعارض با آن نیست. مسیحیان ایران با سابقه چند صد ساله در ایران، دارای تمام حقوق شهروندی مساوی با دیگر هموطنان خود بوده و از احترام برخوردار هستند. امام خمینی(ره) از همان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی و در نوفل لوشاتو در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت مسیحیان ایران گفت: آنها آزادند و مانند دیگر ایرانیان با عدالت کامل با آنها رفتار خواهد شد.

وی افزود: بیش از پنجاه کلیسا در تهران و سیصد کلیسا در دیگر نقاط کشورمان وجود دارد و مسیحیان به طور آزاد مراسم دینی خود را برپا می‌کنند. تمام مدارس مسیحیان که بسیاری از آنها در دوران شاه تعطیل شده بود پس از پیروزی انقلاب بازگشایی شدند. و باید گفت مسیحیان در تمام فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری و ورزشی حضوری فعال دارند. از حضور در مجلس شورای اسلامی گرفته تا حضور در میادین ورزشی و عرصه‌های فرهنگی و هنری کشور.

خامه‌یار سپس با اشاره به امار شهدای مسیحی در هشت سال دفاع مقدس که دوشادوش برادران مسلمان خود از مرزهای کشور دفاع کردند به موادی از قانون اساسی کشورمان که از حقوق اقلیت‌های دینی دفاع و حمایت می‌کند اشاره نموده و به مسئله تنوع دینی به عنوان یک قدرت مهم و اساسی در همزیستی پرداخته و گفت: در روند پیشرفت معرفتی کشور نمی‌توان از وجود تنوع دینی و همزیستی میان ادیان و مذاهب بی نیاز باشیم و ما چندین دهه از این امر دفاع کردیم و من در روزهای اخیر با تمام بزرگان مسیحیت در لبنان ملاقات‌هایی داشتم و با تمام قدرت از وجود همزیستی دفاع کرده ایم و هزینه آن را نیز پرداخت کردیم.

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین به نقش سردار سلیمانی در دفاع از امنیت مناطق مختلف اشغال شده توسط داعش و آزادسازی آن اعم از مسلمان نشین و مسیحی نشین اشاره کرد و گفت: سردار سلیمانی هرجا که تروریسم حضور می یافت، حاضر می شد تا مانع اشغال آن مناطق توسط تروریست ها شود و برای او تفاوتی میان مسیحی و مسلمان وجود نداشت.

وی در پایان گفت: وجود همزیستی دینی یک ضرورت اجتماعی بوده که ما پای بند به آن هستیم و بی تعارف هزینه سنگینی را به خاطر آن پرداخت کرده‌ایم. دفاع مقدس بهترین شاهد و گواه بر این همزیستی و تنوع می باشد.

سپس کمال بکاسینی، مدیر مرکز هم اندیشی الربوه با اشاره به نیاز کنونی جامعه به نشست و گفتگو، گفت: ما باید همزیستی، وحدت ملی، آشتی و زندگی مشترک را احیا کنیم. ما ملتی واحد با آینده‌ای مشترک هستیم که باید در کنار یکدیگر بنشینیم با تکیه بر خداوند، ارتباط مشترک، جهت داشتن زندگی مشترک داشته باشیم.

وی در پایان گفت: باید از تنوع دینی محافظت کنیم. مفاهیم مشترک را کنار هم بگذاریم و در کناریکدیگر قرار بگیریم چرا که منطقه ما در شرایط سختی قرار دارد. آینده ما یکسان است لذا از تنوع، آزادی و حضورمان در کنار یکدیگر باید حمایت کنیم.

سراسقف جورج صلیبا، دبیر کل هم اندیشی نشست ادیان نیز بیان کرد: از ویژگی‌های انسان نشستن در کنار یکدیگر و گفتگوست و همین گفتگوهاست که ارزشها و اصول را نمایان می‌سازد.

وی سپس به بیان خاطره حضور خود در ایران پرداخت و گفت: در دیدار از ایران، کشوری که مسلمان و شیعه است، باید بگویم که پس از برپایی انقلاب اسلامی توسط امام خمینی(ره) در این کشور بسیاری از  مسیحیان درباره سرنوشت خود، نگران بودند و بسیاری نیز به کشورهای دیگر مهاجرت کردند، اما پس از گذشت چند سال از پیروزی انقلاب اسلامی، نگاه مسیحیان نسبت به سیاست جمهوری اسلامی ایران تغییر کرد و مشاهده کردند که سیاست جمهوری اسلامی ایران با سیاست دوران شاه به طور کامل نسبت به مسیحیان متفاوت بوده و بسیار شرایط برای آنها بهتر شده است. لذا بسیاری از مسیحیان به بستگان خود توصیه کردند که به کشورشان بازگردند.

سراسقف جورج صلیبا در پایان به خاطره دیدار خود با امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در ملاقاتم با امام خمینی(ره) و پس از ایشان امام خامنه‌ای و دیگر مسئولان، تعامل آنها را کاملا انسانی و با احترام دیدم و امیدوارم بسیاری از کشورهای عربی از این رفتار خوب جمهوری اسلامی ایران با مسیحیان و اقلیت‌ها الگو بگیرند.

سپس شیخ زیاد الصاحب، عضو شورای شرعی اسلامی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در خصوص ایمان به تمام انبیا و رسالت‌های آسمانی گفت: هدف تمام رسالت‌های آسمانی سعادتمند کردن انسان‌ها بدون توجه به گرایش‌ها و طوایف آنها بوده است و مسیحیت و اسلام به خدای واحد، قیامت و عمل صالح جهت دست یابی به بهشت ایمان دارند.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم به مسیحی‌ها اشاره نموده و آنها را نزدیک‌ترین پیروان ادیان آسمانی به مسلمانان معرفی نموده است؛ اسلام مدافع حضرت عیسی و رسالتش مانند دیگر پیامبران بوده و مناقض آنها نیست بلکه از پیروان تورات و انجیل خواسته که به آموزه‌های دینی خود عمل کنند.

وی در پایان گفت: خداوند از همه می‌خواهد که با تمام وجود به دین آسمانی خود عمل کنند و اسلام  رسالت‌های آسمانی را تکمیل کننده یکدیگر معرفی کرده است لذا اگر به مسیح ایمان داشته باشی و به اسلام گرویدی به این معنا نیست که دست از ایمان به مسیح برداری بلکه کامل کننده آن خواهد بود.

سرکیس ابوزید، رئیس انجمن تحولات ادامه داد: این نشست در حقیقت گواهی بر مقابله با خشونت و نفرت بوده و دعوتی برای محبت و اخوت میان انسان‌ها و ادیان و تمدن‌ها است. آن هم در شرایطی که جهان و به ویژه منطقه مشرق و لبنان، شاهد نزاع میان ادیان و ایجاد فتنه و اختلافات نژادی است.

وی افزود: باید در چنین شرایطی کنار هم ایستاد تا نگذاریم از این اختلافات جهت سیطره بر دیگری سوء استفاده شود. بنابراین جمعیت‌ها و مؤسسات مختلف در کنار یکدیگر برای ارائه الگویی برای زندگی مشترک و مقابله با هرگونه نژاد پرستی، نفرت و کینه اقدام کنند.

سرکیس ابو زید گفت: ما باید نشان دهیم که ارزش‌ها و الگوهایی که ادیان و تمدن‌ها ارائه نموده اند، فصل مشترک میان ماست و با رفتارمان آنها را مجسم سازیم.

او در پایان گفت: امیدوارم این اقدام بتواند در سطح گسترده تری ادامه یابد تا شاهد مقابله همه افراد در برابر نفرت نسبت به یکدیگر باشیم.

کشیش نعمه صلیبا در ادامه با تشکر از برگزار کنندگان این نشست، گفت: اجازه دهید درباره عنوان اخوّت دینی را که برای این نشست برگزیدید، مطلبی بگویم و آن این که ما به عنوان مجریان و رهبران دینی می توانیم گفتمان بهتری برای مردم عرضه کنیم و در گفتمان خود نوآوری داشته باشیم. باید از منشور برادری شیخ الازهر و پاپ فرانسیس در جامعه امروز خود بهره ببریم.

وی در پایان گفت: مطمئن هستم که نتایج نشست امروز پر ثمر خواهد بود و می توانیم بهترین ها را ارائه کنیم.

در ادامه شیخ مصطفی ملص، عضو شورای اداری تجمع علمای مسلمین در سخنان خود به جایگاه منطقه شرق از نظر انسانی اشاره نموده و گفت: بر این باورم که دعوت به دین تنها بر اساس محبت است که می تواند تأثیر گذار باشد. ما در منطقه مشرق، حضور ادیان توحیدی مختلفی را شاهدیم، و باید بگوئیم که خدای ما یکی است و جایز نیست که با بندگان خداوند جز با احترام و تکریم رفتار نمود.

وی افزود: نشست ادیان با نشست انسان ها در کنار یکدیگر، یکی است، بلکه نشست انسان ها در کنار یکدیگر نسبت به نشست ادیان در اولویت قرار دارد. ما مشکل فهم از دین را داریم و بسیاری از طرفداران ادیان، تنها دین خود و راه خود را صحیح می دانند و متأسفانه شخصیت های دینی تنها دیگران را بر پیروی از باورهای خود، دعوت می کنند.

این عضو تجمع علمای مسلمین گفت: از عوامل منفی تأثیر گذار بر نشست ادیان همین برتری جویی ها از سوی پیروان ادیان مختلف و فهم نادرست از باورهای طرف مقابل است که توسط مخالفان آنها ارائه شده است.

وی در پایان گفت: باید طرف مقابل را از زبان و بیان خودش بشناسیم و نه از زبان مخالفان و دشمنانش.

در ادامه محمد امین فرشوخ، رئیس دانشکده مطالعات اسلامی دانشگاه المقاصد با اشاره به نیاز شدید ما در حال حاضر، به وجود چنین نشست ها و ارتباط هایی، گفت: نباید برادری و اخوت را از دست دهیم بلکه باید نسبت به تقویت آن تلاش کنیم چرا که بدون وجود آن، روابط میان یکدیگر شکننده خواهد شد.

وی افزود: سخنان پاپ یوحنا پولس خطاب به رهبران دینی اسلامی در سال ۱۹۸۴م را به خاطر آوردم که گفت:  ما مسیحیان و مسلمانان همگی زیر نور خورشید خدای یکتا قرار داریم، خالق ما یکی است و از او رحمتش را می طلبیم و از کرامت انسان ها به عنوان بندگان خدا دفاع می کنیم. لذا ما به معنی کلمه، برادر ایمانی هستیم.

وی در پایان گفت: تلاش کنیم تا بیشتر از گذشته نسبت به یکدیگر آشنا شویم و دیگر این که شادی را میان یکدیگر تقسیم کنیم تا به صلح و آرامش دست یابیم.

در پایان بیانیه‌ای مشترک از سوی شرکت کنندگان قرائت شد که به‌شرح زیر است:
شرکت کنندگان بر این امر تأکید می کنند که مشرق، الگویی برای تنوع دینی بوده و ادیان آسمانی از این تنوع حمایت و به سوی آن دعوت می کنند. لذا تجربه کشورهای عربی و اسلامی به عنوان الگویی مهم در حمایت از تنوع به شمار می رود، و نشر تندروی و خشونت مسئله ای است که خارج از این الگو بوده و ارتباطی با آن ندارد. وظیفه ما در حال حاضر تلاش در جهت مقابله با انواع تندروی و خشونت بوده و کارهایی را در حمایت از تنوع دینی و شرکت دادن جوانان و دانشجویان در تمام فعالیت هایی مانند گفتگوها و تقویت فرهنگ تنوع گرایی و پذیرش طرف مقابل می باشد تا در مقابل با مروّجان خشونت و اهانت به دیگران و فرهنگ نفرت، بایستیم.

گفتنی است، در حاشیه این نشست، نمایشگاه کتاب، عکس  و نشریات متنوع دینی نیز برپا شد.

منبع ایسنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.