خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

عید حنوکا یهودیان امسال در آمریکا در فضای باز برگزار می شود

بسیاری از یهودیان آمریکایی قبلا به دلیل احساس آسیب پذیری، نمایش­ های منورا ( شمعدان مخصوصی که در عید حنوکا به کار می­ رود ) را به صورت آشکار برگزار نمی­ کردند. اما امسال اینطور نیست.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز) به نقل از CNN، سنت یهودی تعلیم می­ دهد که داستان معجزه نور حنوکا و غلبه ­اش بر تاریکی باید به صورت عمومی بیان شود. این دلیلی است که برخی از یهودیان منورا ( که برخی اوقات حنوکیا نامیده می ­شود ) را در پنجره یا کنار در قرار می­ دهند. روشن کردن شمعدان نه شاخه، آیین اصلی و اساسی تعطیلات هشت روزه است که از پنجشنبه (۱۰ دسامبر ) آغاز شده است.

اما در بیشتر موارد، یهودیان آمریکایی تعطیلات دسامبر را به عنوان یک جشن خانگی در میان خانواده و دوستان خود برگزار می­ کنند. برخلاف روزهای بزرگ قدس راش هانا و یوم کیپور که یهودیان به طور دسته جمعی در کنیسه ­ها جمع می­شوند، حنوکا همواره یک جشن خانگی بوده است – که معمولا با غذاهای سرخ کردنی مانند نان کماجی سیب زمینی و دونات­ های ژله­ ای این روز را جشن می ­گیرند.

با وجود کنیسه ­های بسته شده به دلیل ویروس کرونا و جا افتادن خدمات زوم، یهودیان در سراسر کشور در حال ساخت منوراهای عمومی بوده و در بعضی از مکان ­ها به مناسبت این تعطیلات، مراسم را به صورت عمومی و مراسم ­های روشنایی را در فضای باز برگزار می­ کنند.

خاخام آلن دیوید لوندی از معبد اصلاحات نوین در کانزاس سیتی، میسوری گفت: ایده تبلیغ این معجزه همواره برای ما مهم بوده است، اما ما هرگز به صورت جدی آن را انجام نداده ایم.

امسال کنیسه لوندی یک منورای برقی ۹ فوتی را در محوطه خود نصب کرده است. برنامه ریزی شده است تا هر روز عصر و به هنگام غروب، آیین مراسم روشنایی در فضای باز برگزار شود و از مردم دعوت شود تا در اتومبیل هایشان به تماشا پرداخته و به مراسم که احتمالا از رادیو نیز پخش می ­شود گوش کنند.

به همین ترتیب، معبد Emanu-El در Oak Park میشیگان قصد دارد چندین مراسم کوتاه روشنایی را در غروب خورشید در محوطه خود برگزار کند. کنیسه اصلاحات یک منورای tiki torch روغنی دارد و به گروه ­های کوچک از مردم اجازه می ­دهد در فضای باز (با ماسک و رعایت فاصله اجتماعی) دور هم جمع شوند.

در کالیفرنیا جامعه یهودیان سیلیکون ولی یک منورای ۶ فوت در ۶ فوت برقی را در یک مرکز خرید در فضای باز در شهر کمپبل قرار می ­دهند. (در این ایالت دستورهای سخت گیرانه ماندن در خانه اعمال شده است، بنابراین هیچ مراسمی به صورت عمومی برگزار نخواهد شد.)

منوراهای بزرگ عمومی جدید نیستند و سالها است که بعضی از گروه ها مراسم عمومی روشنایی منورا را در خیابان ­های شهر، پارک ­ها و میادین عمومی برگزار می کنند. امسال این جنبش قصد دارد ۱۵ هزار منورای ۹ فوتی را در سراسر جهان قرار دهد و همچنین ۶۵۰۰ اتومبیل که بر روی آن ­ها منورا قرار گرفته ­اند به این تعداد منورا افزوده خواهد شد. ( چاباد شیکاگو اولین رژه اتومبیل منورا را برگزار می­ کند.) اما این جنبش بیشتر جوامع ارتدکس را در بر می ­گیرد که اقلیت یهودیان آمریکا را شامل می ­شود.

یهودیان آمریکایی از صحنه ­های آنلاین دست نمی کشند

ایلومینیشن (تذهیب)، رویدادی که برای روز پنجشنبه برنامه ریزی شده است؛ طی آن رهبران یهودی جنبش محافظه کار، اولین شمع حنوکا را در ۵۰ ایالت به صورت آنلاین روشن کردند.

حنوکا جشن بزرگداشت یک پیروزی نظامی باستانی است که در آن گروهی از شورشیان یهودی علیه ستمگران یونانی- سوری که معبد اورشلیم را با خدایان یونانی اشغال کرده بودند، قیام کردند. شورشیان به رهبری یهودا، مکابی و برادرانش، هلنیزرها را از معبد بیرون راندند و حاکمیت یهودیان را دوباره به معبد بازگرداندند. احیای مجدد معبد با روشن کردن یک شمعدان چندشاخه با منبع کوچک متبرک روغن بود که به طور معجزه آسایی تا هشت روز ادامه داشت.

بسیاری از یهودیان آمریکایی درون مایه و مضمون این تعطیلات را پیروزی و غلبه مذهبشان بر جذب فرهنگ بیگانه می ­دانند.

لوندی گفت: برای من داستان حنوکا، داستان دو جهان بینی است؛ جهان بینی هلنیستی جبرگونه بود. نگاه یهودیان به جهان امید است. وقتی امسال حنوکا را روشن کنیم، این امید زنده می شود.

دلیل این که یهودیان در طول قرن­ ها از نمایش عمومی منورا طفره رفته ­اند، احساس آسیب پذیر بودن است، البته اگر ترس آشکار از آزار و شکنجه نباشد. اما با وجود پاندمی در سراسر کشور و کنیسه ­های بسته، به مدت ۱۰ ماه در سال جاری، بسیاری به نوعی دورهمی اجتماعی احساس نیاز کردند.

خاخام دانیل گریبر از کنیسه بت ال در دورهام کارولینای شمالی گفت: همه ما زندگی یهودیان را برای دوران پاندمی از نو تصور می ­کنیم. ما نیاز داریم ایمن باشیم. ما نیاز داریم در فضای باز باشیم. چه کار باید بکنیم؟ چگونه اجتماع را کنار هم برگزار کنیم؟

کنیسه بت آل یک آهنگر دارد که نوجوانان حاضر در کنیسه به وی کمک می­ کنند تا سه منورای ۹ فوت در ۶ فوت روغنی را ساخته و در سه مکان نصب کنند. جمعیت حاضر در کنیسه مراسم های کوتاه روشنایی را در فضای باز برگزار می­ کنند؛ با ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و ۲۵ نفر در هر مراسم.

گریبر گفت: توانایی رفتن به مکان ­های عمومی و گفتن این که ما می ­توانیم با افتخار یهودیت خود را در فضای عمومی جشن بگیریم، بیانگر میزان بومی بودن یهودیان و مقبولیت در آمریکا است. می ­بینم که ما در سال ­های آینده این کار را انجام خواهیم داد. امیدوارم بتوانیم کل جامعه را دعوت کنیم.

مترجم: حامد حبیب زاده

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.