خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چرا فیصل خان، مسلمان هندی، برای آمریکایی ­ها مهم است؟

ممکن است بعید به نظر برسد که زندانی شدن یک فعال مسلمان در هند باعث همبستگی هندوها و مسیحیان شود. با این حال درخواست­ های رو به رشد برای آزادی فیصل خان این را نشان می دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از RNS، جنبش آزادی «خان»، فعال صلح معروف به احیای جنبش ضد امپراطوری خدای خدمتگر (بندگان خدا) مورد تأیید نوه مهاتما گاندی، راجموهان گاندی و کشیش ویلیام باربر دوم قرار گرفته و توسط هندوهای ایالات متحده برای حقوق بشر، سازماندهی می ­شود.

این همبستگی بین ادیان برای «خان»، براساس پیوندهای تاریخی بین حقوق مدنی آمریکا و مبارزات آزادی هند است. در گذشته و اکنون، مبارزه با نژادپرستی و امپریالیسم مستلزم رد گسترده ناسیونالیسم مذهبی است و مسلمانان در هر دو مبارزه، نقش مهمی داشته ­اند.

سازمان فیصل خان به همکاری بین ادیان اختصاص یافته است، نمونه ­ای از آن، دوستی نزدیک بنیانگذار گروه، عبدالغفار خان و خود ماهاتما است. هنگامی که من در سال ۲۰۱۸ با فیصل خان در دهلی نو مصاحبه کردم، وی درک مشترک گاندی و بدشاه خان از دین را با گفته ­های یک شاعر هندو توصیف کرد؛ تولسی داس می گوید: دین درد مردم را از بین می­ برد.

در اکتبر، فیصل خان و سه عضو دیگر از Khidmatgar، به منظور پیوستن به چنین وحدت بین ادیانی، به زیارت هندوها به معابد متعدد منطقه ­ای کریشنا پیوستند. در معبد ناند بابا در شهر ماتورا، جنوب دهلی نو، آنها با کشیش هندو ملاقات کرده و به بحث در خصوص دین پرداختند.

وی زمانی که وقت نماز مسلمانان فرا رسید، این دو مسلمان را به جمع چهار نفره خود دعوت کرد تا در محوطه معبد نماز بخوانند.

این پست ­های عبادت آنها در شبکه ­های اجتماعی منجر به دستگیری فیصل خان در سوم نوامبر به اتهامات مختلف از جمله آسیب رسانی به هارمونی همگانی شد.

برای کسانی که اعتراض با عنوان #آزادی_فیصل_خان را یک جدال بی مورد و پرت میان ادیان بیگانه می ­دانند، علاقه راجموهان گاندی به ویژه باربر نشانه این است که مبارزات حقوق مدنی هند به موازات و مرتبط با مبارزات آمریکایی ­ها بر سر نژاد است.

همانطور که فیصل خان جنبش عدالت اجتماعی بدون خشونت و تاریخی گاندی را احیا کرده است، باربر کمپین King’s Poor People را احیا کرده و از روش ­های غیرخشونت آمیز King Gandhian استفاده می ­کند. همانطور که فیصل خان ایمان اسلامی خود را منبع فعالیت خود توصیف می­ کند، باربر از عدالت برای احیای حداقلی از آموزه­ های عیسی مسیح سخن می­ گوید.

هم­نوعان مسلمان فیصل خان، که بسیاری از آن ­ها از طبقه پایین دالیت هستند، از تبعیض مذهبی و نژادی رنج می ­برند. در همین حال طرفداران سیاه پوست مسیحی باربر مدتهاست که از ساختار نژادپرست آمریکا رنج می ­برند و معمولا توسط اکثریت مسیحیان سفیدپوست تحریم و نادیده گرفته می­ شوند.

در نهایت هر دو رهبر ائتلاف خود را در برابر نیروهای سیاسی ناسیونالیسم مذهبی – هندوها یا انجیلیان سفیدپوست و حتی افزایش وحشیگری علیه مسلمانان و آمریکایی­ های آفریقایی، ایجاد می ­کنند.

سوظن ­های رهبران فعلی هند به اسلام (که به صورت باورنکردنی دعا و عبادت فیصل خان را یک عمل تروریستی نامیده ­اند) ممکن است هیچ نمونه مشابهی در ایالات متحده نداشته باشد تا زمانی که ما مقایسه ای با مالکوم ایکس که ظاهرا مسلمان خشمگین و عصبانی بوده و نمونه ­ای سالم از عشق مسیحی MLK‌ است را داشته باشیم. اسلام هراسی در روایت ­های اصلی تاریخی عدالت ما نوشته شده است.

علاوه بر این امروز ایالات متحده خانه موج تنفر اسلام هراسی بوده و از قانون گذاران مسلمان آمریکایی مانند ایلان عمر و راشیدا طلایب خواسته است که به خانه برگردند، گویا آنها از اینجا نیستند.

در مقابل چنین احساسی بر ضد مسلمانان، اتحاد باربر با فعال مسلمان فلسطینی-آمریکایی، لیندا سرسور نشان می ­دهد که او مرکزیت اسلام را در چالش ­های فعلی و پتانسیل خلاق ما درک می­ کند. چالش مالکوم ایکس با ما (آمریکا باید اسلام را درک کند) هنوز پابرجاست.

به عبارت دیگر، وضعیت فیصل خان برای ما آنقدرها که به نظر می­ رسد، بیگانه نیست. در واقع دعا و هدف او ممکن است به عنوان کمک ­های با ارزشی در درک آمریکایی ­ها از تکثرگرایی ما (چند حزبی بودن) تلقی شود.

مترجم: حامد حبیب زاده

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.