خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کرونا و «خطرات وجودی» تغییرات اقلیمی

مشاور علمی پاپ هشداد داد؛

مشاور علمی پاپ که به تازگی منصوب شده است می‌گوید پاندمی کرونا رهبران جهان را وادار کرده است که با «خطر وجودی» بحران‌های اقلیمی مواجه شوند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، پروفسور اوتمار ادن‌هوفر می‌گوید کشورهای ثروتمند اکنون وظیفه اخلاقی دارند که به کشورهای فقیر برای جبران آسیب‌های ناشی بحران اقلیمی کمک کنند. ادن‌هوفر مدیر موسسه تحقیقات آب‌وهوایی MCC در برلین و موسسه تحقیقات آب‌وهوایی Potsdam به تازگی به مقام مشاوره علمی موسسه تحقیقاتی واتیکان منصوب شده است. این موسسه بر مسئله عدالت برای پناهندگان و فقرا و بی‌خانمان‌‌ها تمرکز دارد.

ادن‌هوفر بعد از بیانیه سال ۲۰۱۹ پاپ فرانسیس درباره اضطرار مسائل اقلیمی بدین سمت منصوب شد. پاپ در این بیانیه گفته بود اگر اقدامی صورت نگیرد ناعدالتی‌ای ظالمانه در حق کشورهای فقیر و نسل آینده خواهد بود. ادن‌هوفر به گاردین گفته است که امیدوار است نتیجه کارش حکومت‌ها را به عمل وادارد.

وی می‌گوید تغییرات شدید آب‌وهوایی هم‌اکنون نیز موج‌های مهاجرت جهانی را موجب شده است. خشکسالی می‌تواند خشونت‌ را افزایش دهد و قیمت محصولات غذایی را افزایش دهد. متاسفانه اگر کره زمین همچنان گرم شود مهاجرت و خشونت نیز همچنان افزایش می‌یابد. مسائل اقلیمی در اساس موضوعی مرتبط با عدالت است. این افتخار و مسئولیتی بزرگ است که مشاور علمی پاپ در این موضوع مهم باشم.

ادن‌هوفر در جواب این سوال که چگونه می‌توان نظر انکارکنندگان بحران اقلیمی مانند دونالد ترامپ و ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل را تغییر داد گفت: فکر می‌کنم غیرممکن است که ترامپ را متقاعد کنیم. اما رهبران دیگر مانند جو بایدن و رهبران چین متقاعد شده‌اند. چین کاملاً آگاه است که از آثار تغییرات اقلیمی بر ذخایر آب رنج خواهد برد و مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد.

حفاظت از شهروندان یکی از وظایف اصلی حکومت‌هاست و حکومت‌ها نمی‌توانند این خطر وجودی را نادیده بگیرند. به‌علت کووید رهبران جهان بیش‌ازپیش به خطراتی آگاه شده‌اند که احتمال وقوعشان کم است؛ اما صدماتشان بسیار زیاد است. کشورهای فقیر هم‌اکنون درگیر آسیب‌های تغییرات اقلیمی هستند و امری مربوط به آینده نیست.

ادن‌هوفر گفت که پیام آشکار پاپ درباره بحران‌های اقلیمی نه تنها برای کلیسای کاتولیک بلکه برای مسیحیان پروتستان نیز مهم است. ما نمی‌توانیم نادیده بگیریم که پاپ اساساً برای ۱.۳ میلیارد نفر سخن می‌گوید. من معتقدم که پیام پاپ همچنین برای کلیسای مسیحیان انجیلی نیز مهم است که هنوز تغییرات اقلیمی را مسئله‌ای مهم نمی‌دانند. زیرا اغلب آنان این مسئله را دستورالعمل جناح چپ اروپای غربی می‌دانند. پاپ این نکته را روشن کرد که این مسئله بخشی خاص نیست بلکه کل جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

من بسیار خوشحالم که پاپ و کلیسای کاتولیک درباره این موضوع احساس مسئولیت می‌کند. کلیسای کاتولیک نماینده مردمی محافظه‌کار است و این مهم است که کلیسا درباره تغییرات اقلیمی با این افراد سخن می‌گوید.

منبع گاردین گفتگوی ادیان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.