خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بازگشایی آرامستان تاریخی مسلمانان کیپ تاون پس از ۱۰۰ سال

برای نخستین بار پس از ۱۰۰ سال، قبرستان اسلامی مسجد جامع در کیپ تاون، آفریقای جنوبی بازگشایی می‌شود؛ این گورستان در زمان آپارتاید به ناحق بسته شده و اکنون به دلیل تلفات ناشی از کرونا بار دیگر افتتاح می‌گردد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، قبرستان تاریخی مسلمانان در کیپ تاون، پایتخت آفریقای جنوبی به دلیل بالا رفتن میزبان تلفات ناشی از ویروس کرونا، بازگشایی شد.

برای اولین بار پس از نزدیک به ۱۰۰ سال، قبرستان مسجد جامع در منطقه کلارمونت بازگشایی شده است. این قبرستان در زمان آپارتاید برای عموم مردم بسته شد.

اولین خاکسپاری در گورستان مسجد الجامع در سال ۱۸۶۸ انجام شد. بازگشایی قبرستان، خصوصاً به دلیل محدودیت مکان در محل دفن مسلمانان، امید بسیاری را ایجاد کرده است.

ریاض فاطار، معاون دوم رئیس شورای قضایی مسلمانان گفت: ما هنوز از اثرات منفی آپارتاید در همه گیری کرونا رنج می‌بریم، جامعه مسلمانان با مشکل جدی در زمینه تدفین روبرو هستند. این مسئله طی سال‌های گذشته از طریق سیستم‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته و اکنون حتی جدی‌تر شده است.

فاطار گفت که آنها سرانجام برای گشودن قبرستان اجازه دریافت کردند. تقریباً ۱۰۰ سال است که آنها در تلاشند تا گورستان را باز کنند و این تصویب پس از لابی‌های زیاد صورت گرفته است.

قبرستان مسلمانان (مقبره) به دلیل آوارگی جامعه توسط دولت آپارتاید بسته شد. جامعه مسلمانان کلارمونت از جمله اولین افرادی بودند که در نتیجه قانون مناطق گروهی به زور از منطقه خارج شدند.

امروزه مسجدالجامع در این منطقه بیانگر تاریخ غنی نسل‌های قبلی است که قبل و در زمان آپارتاید در کلارمونت زندگی می کردند.

راشد عمر امام جماعت مسجد گفت که از افتتاح مجدد قبرستان منتی به این مسجد استقبال می‌شود، به شرط آنکه پروتکل‌های بهداشتی مانند سایر قبرستان‌ها در این مکان رعایت شوند.

عمر گفت که مدت زمان افتتاح آن خیلی دیر است و نباید منتظر فشار کرونا می‌شدند که این مسجد را دوباره افتتاح کنند، زیرا در دوره آپارتاید به ناحق بسته شد.

وی گفت: ما امیدواریم که مدیریت گورستان به طور عادلانه و کارآمد در جهت منافع کل جامعه مسلمان انجام شود.

منبع رسانه ها
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.