خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پیام شادباش نماینده ایرانیان زرتشتی به مناسبت جشن سده

نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس شورای اسلامی، در پیامی خجسته جشن سده را به همگان شادباش گفته است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، جشن سده بزرگ ترین جشن آتش و از جشن­های باستانی ایرانی است که هر سال ۱۰ بهمن ماه به صورت همگانی برگزار می شود. در گذشته، مردم با همکاری یکدیگر هیزم گرد می آوردند و بر بام خانه ها یا بر بلندای کوه آتش روشن می کردند.

آتش نماد نور و انرژی است. شهرت جشن سده براساس آتش افروزی است و آتش نماد اصلی آن به شمار می رود. گرچه برخی آن را جشنی مذهبی و آتش را نماد نوری از جانب خداوند می دانند، طبق بیشتر اسناد تاریخی جشن سده جنبه مذهبی نداشته  و از آن بیشتر به عنوان جشنی ملی نام برده شده است که نمایانگر همکاری و همیاری جمعی مردم است.

متن پیام اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس شورای اسلامی، به مناسبت جشن سده بدین شرح است:

خشنه اتره اهورهه مزداو
به نام دانای بزرگ هستی بخش

درود بر فروهر پاک اشوزرتشت اسپنتمان، بزرگ پیام آور آریایی و درود بر مردان و زنان نیک اندیش،نیک گفتار و نیک کردار

جشن فرخنده سده؛ یادمان غرور آفرین، سرمایه مینوی و از جشن های بزرگ و باستانی سرزمین ایران است که شعله های آن، سر به آسمان و درخشش بی مانندش، گرمی بخش دل ها و روشنگر اندیشه های پر افتخار مردمان این کهن بوم و بر است.
همه ساله در شهرهای ایران زمین به روز مهر از ماه بهمن، آتش جشن سده را برای بزرگداشت این آفریده سودمند و نیک پروردگار یکتا و مهربان، در سردترین روزها می افروزیم.

جشن سده، جشن پیروزی روشنی و مهربانی و دانش بر تاریکی و بی مهری و نادانی بر همگان خجسته باد

امسال که این بیماری نوپدید، هنوز بر جهان و جهانیان سایه افکنده است، پر توان و امیدوارانه تر از پیش، این بار شعله های جشن سده را در قلبمان بیش از گذشته روشن نگه می داریم و کانون خانواده را گرمتر و شادتر می سازیم و به فرزندانمان می آموزیم، بردباری و شکیبایی، مهربانی و همازوری را.
فرا رسیدن جشن بزرگ سده را، بر همه دوستداران فرهنگ پر افتخار ایران، شادباش می گویم و آرزو دارم همیشه شادکام و شادرخ باشید.
ایدون باد، ایدون ترج باد

منبع برساد
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.