خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حقوق اقلیت‌های دینی در ایران مبتنی گفتمان انقلاب اسلامی است

کارشناس مسائل بین‌الملل:

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: وضعیت و آزادی اقلیت‌های دینی در ایران مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگویی اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر آموزه‌های ناب اسلامی است یعنی آنچه که از جانب پیامبر(ص) در صدر اسلام ارائه و اجرا شد، همان مبنای تصمیمات ما و ساختاری است که ما در ایران تحت عنوان جمهوری اسلامی ایران ایجاد کردیم.

وی افزود: شعار «نه شرقی نه غربی» را که مردم در انقلاب فریاد می‌زدند یک تعبیر آن اشاره به ساختاری بود که نحوه حکومت‌داری و اجرای قوانین حکومتی را ارائه کرد.

کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: البته این شعار به مسائل سیاست خارجی هم مربوط می‌شود اما امام در بیانات‌شان اعلام می‌کنند که ما حکومتی می‌خواهیم برقرار کنیم که نه می‌خواهیم مشابه غرب باشد و نه مشابه شرق. بلکه ما جمهوری اسلامی را می‌خواهیم که مبتنی بر اسلام باشد.

قنادباشی خاطرنشان کرد: لذا آنچه که در مورد حقوق و آزادی‌های اقلیت‌های دینی شاهد هستیم و ما می‌گوییم که زمانی که انقلاب اتفاق افتاد شرایط مساعدتری از گذشته در این زمینه ایجاد شد؛ این وضعیت و آزادی اقلیت‌ها مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی است.

وی عنوان کرد: ما شاهد هستیم که در  دنیای غرب در حال حاضر چگونه با اقلیت‌های مسلمان رفتار می‌شود و چگونه آن‌ها را به عنوان شهروند درجه دو و سه قرار می‌دهند و امکانات بسیار کمی در اختیارشان است و در زمینه‌های مختلف اعم از آموزش، اشتغال، اسکان و امثالهم به آن‌ها ظلم می‌شود اما رویکرد جمهوری اسلامی بر اساس اسلام و آموزه‌های اسلامی است و همان رفتاری که پیامبر با ادیان دیگر داشت سرلوحه ما در نظام اسلامی است.

قنادباشی بیان کرد: پیامبر(ص) در صدر اسلام تا زمانی که اهل کتاب خیانت نکرده بودند و مسلحانه در برابر پیامبر قرار نگرفته بودند همان پیمان‌هایی که با پیامبر بسته بودند اجرا می‌شد و پیامبر زمانی که وارد مدینه شدند درواقع وارد دوران جامعه‌سازی و حکومت داری شدند و در این دوران قانون اساسی نوشته شد که بخش بزرگی از آن همین پیمان‌هایی بود که با اهل کتاب بسته شد و پیامبر آن‌ها را رعایت کردند و رویکرد امروز جمهوری اسلامی در قبال اقلیت‌های دینی نشأت گرفته از همان منش پیامبر است.

منبع یزدرسا 
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.