خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اسقف اعظم کلیسای شرق آشور: جمهوری اسلامی الگوی همبستگی ادیان الهی است

اسقف اعظم کلیسای شرق آشور ایران گفت: جمهوری اسلامی الگوی عینی همبستگی و همدلی بین پیروان ادیان الهی است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، اسقف اعظم مارنرسای بنیامین، در آیین گرامیداشت و تجلیل از خانواده های شهدای مسیحی ارومیه که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی به مناسبت دهه مبارک فجر برگزار شد با اشاره به جایگاه ادیان توحیدی در دکترین انقلاب اسلامی،  افزود:  اندیشه های امام راحل در دکترین انقلاب اسلامی موجب همبستگی و همدلی بین پیروان ادیان الهی شده است.

وی گفت: دیدارهای متعدد رهبر معظم انقلاب از خانواده شهدای مسیحی نمادی از احترام نظام جمهوری اسلامی به پیروان ادیان توحیدی است چنانکه در سال های گذشته نیز دیدارهایی با خانواده شهدای مسیحی داشته اند و این دیدارها افتخاری برای ما است.

اسقف اعظم بنیامین ادامه داد: در دکترین انقلاب اسلامی اختلاف بین اقوام و ادیان الهی از لحاظ اخلاقی محکوم است و در چند سال گذشته نیز قانونی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که نباید به ارزش های دیگر ادیان توهین شود.

وی بیان کرد: در جمهوری اسلامی انجام شعائر مذهبی، امنیت معابد و اماکن مقدسه، حرمت شخصیت های روحانی و فعالیت های اقتصادی برای شهروندان از جمله اقلیت های دینی تضمین شده است.

اسقف اعظم کلیسای شرق ایران با بیان اینکه امروز در شهر ارومیه که به شهر اقوام و ادیان معروف شده، ۸۰ باب کلیسا وجود دارد که مرمت و بازسازی شده است، گفت: همچنین شورای حل اختلاف و شورای پیشگیری از جرم برای مسیحیان ارومیه ایجاد شده است.

وی ادامه داد: حقوقی که برای اقلیت های دینی وجود دارد با عوض شدن دولت ها تغییر نمی کند زیرا این حقوق برخواسته و نشات گرفته از قانون اساسی جمهوری اسلامی است.

اسقف اعظم بنیامین اظهارداشت: قانون اساسی حقوق شهروندی اقلیت های دینی شامل تساوی در برابر قانون، حفظ جان و مال، آزادی در انتخاب شغل، برخورداری از روند عدالت دادرسی، داشتن تابعیت و داشتن حق مشارکت در امور کشور را محترم شمرده است.

وی به حضور اقلیت های دینی در جنگ تحمیلی نیز اشاره کرد و افزود: حضور و رشادت اقلیت های دینی در جنگ تحمیلی نشانه علاقه آنها به نظام و انقلاب اسلامی است چنانکه شهدایی از ارومیه، تبریز، البرز و تهران تقدیم انقلاب اسلامی شده است.

وی ادامه داد: امروز با افتخار نام این شهدا بر معابر نامگذاری شده است و نامگذاری معابر با نام شهدای آشوری و ارمنی نشان از این است که تبعیضی در نامگذاری معابر با نام شهدا وجود ندارد.

اسقف اعظم کلیسای شرق آشور ایران به ارتقای وضعیت اقلیت های دینی پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: بهره مندی از نماینده در مجلس شورای اسلامی چنانکه اقلیت های دینی دارای پنج نماینده در مجلس شورای اسلامی هستند و  از حقوق نمایندگان برخوردارند و در اداره کشور، تایید دولت و استیضاح وزرا همانند دیگر نمایندگان مجلس نقش دارند.

وی با بیان اینکه  اقلیت های دینی طبق قانون اساسی از حق تشکیل احزاب و تشکل های مردم نهاد برخوردار هستند، گفت: وجود مدارس اختصاصی برای اقلیت های دینی نیز نشان از عدالت آموزشی برای آنهاست و همچنین استفاده از زبان های محلی و بومی در نشریات و مدارس برای آنان آزاد است چنانکه زبان آشوری در مدارس و کلیساها تدریس می‌شود.

اسقف اعظم بنیامین اضافه کرد: همچنین دانش آموزان اقلیت های دینی از تعطیلات اعیاد مذهبی برخوردارند و از حق چاپ کتاب و انتشار نشریه برخوردار بوده و اجازه مرمت اماکن مذهبی خود را دارند.

وی به فرمایشات معمار کبیر انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: امام راحل دراوایل انقلاب در سخنرانی خود فرمودند همه ما ید واحده و ملت واحد هستیم یعنی در کشور ایران با وجود تکثر اقوام و ادیان همه ما زیر پرچم ایران زندگی می کنیم  بنابراین با این نوع تفکر و دیدگاه بنیانگذر انقلاب ما هم همراه دیگر ایرانیان زندگی می کنیم و از حق و حقوق خویش بهره مندیم.

وی افزود: براساس آموزه های امام راحل، قانون اساسی تدوین شد و حقوق اقلیت های دینی هم درآن گنجانده شد.

شهدا شاخص ترین سرمایه های اجتماعی ما هستند

حجت الاسلام غلامرضا اسم حسینی مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ارومیه هم در این  آیین با بیان اینکه زندگی در کنار هموطنان مسیحی مایه افتخار است، گفت: سالیان متمادی است که  در کنار هموطنان مسیحی زندگی کرده و در برهه های مختلف کنارهم قرار گرفته ایم چنانکه در جنگ تحمیلی هموطنان مسیحی همپای برادران مسلمان خود به مبارزه با دشمن پرداختند.

وی با بیان اینکه شهدا شاخص ترین سرمایه های اجتماعی ما هستند، اظهار داشت: شهدا رمز موفقیت انقلاب هستند و خانواده آنها حق بزرگی برگردن ما دارند و باید یاد و نام و خانواده آنها همواره گرامی داشته شود.

حجت الاسلام اسم حسینی اظهارداشت: رمز پایداری انقلاب اسلامی، شهدایی است که تقدیم شده است که نمونه بارز آن سردار شهید سلیمانی است که شهادت وی نشان داد شهدا درطول تاریخ چه در زمان جنگ و چه پس از شهادت، مایه برکت و وحدت هستند.

همچنین دراین آیین با اهدای لوح تقدیر از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی از خانواده های شهید هرمز باباخانی، آوانیس برسیخ، شهید عزیزیان، آلبرت قوستا و شهید فریدون عیوضی قدردانی شد.

منبع ایرنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.