خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

درباره کودتای میانمار چه می‌دانیم؟

میانمار هفته گذشته با خبر تکان دهنده ارتش این کشور علیه دولت «آنگ سان سوچی» بیدار شد؛ حکومتی که پس از سالهای مدید حکمرانی ارتش میانمار روی کار آمده بود. اما جهان تاکنون از این کودتا چه می داند؟ چه بلایی بر سر سیاستمداران ارشد این کشور آمده است؟

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کودتای نظامی در میانمار، مسیر سالها تلاش حامیانه غرب برای تقویت پایه های دموکراسی در این کشور را که پیشتر با نام «برمه» شناخته می شد و نفوذ بالای چین را در خود می بیند، مختل می کند.

کودتا چگونه رخ داد؟

ارتش میانمار (دوشنبه) بیانیه ای در تلویزیون وابسته به خود منتشر و اعلام کرد که بازداشت هایی را اجرا کرده و قدرت را به «مین آنگ هلاینگ» فرمانده ارتش تحویل داده و وضعیت فوق العاده یک ساله اعلام کرده است.

در پی اعلام این بیانیه، ارتباطات تلفنی و اینترنت در «نایپیداو» پایتخت میانمار و شهر تجاری یانگون به عنوان مرکز اصلی تجاری این کشور مختل شد و پخش تلوزیون رسمی نیزپس از بازداشت  رهبر حزب «اتحادیه ملی دموکراسی» قطع شد.

منابعی به وب سایت «وایس»(vice) گفتند: شهروندان چند روز پیش احساس کرده بودند که ممکن است به دلیل استقرار گسترده خوروهای نظامی در پایتخت و اماکن اصلی، اتفاق بزرگی رخ دهد.

به محض وقوع کودتا، مردم میانمار برای ذخیره مایحتاج خود به بازارها هجوم بردند و عده دیگری نیز به منظور برداشت پول نقد جلوی عابربانک ها صف کشیدند. بانک ها نیز به دلیل کند شدن سرعت اینترنت، خدمات خود را به حالت تعلیق در آوردند.

چرا ارتش کودتا کرد؟

درباره دلایلی که ارتش میانمار را به سمت کودتای ناگهانی علیه دولت این کشور سوق داد، باید گفت که مجموعه ای از عوامل در این زمینه نقش داشتند؛ اولین آنها، پیروزی چشمگیر حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی در انتخاباتی بود که هشتم نوامبر گذشته برگزار شد و به مثابه همه پرسی در مورد حکومت دموکراسی نوپای سوچی محسوب می شد.

اما ارتش میانمار در بیانیه ای، انتخابات را تقلبی خواند.

حزب سوچی ۸۰ درصد از آرای انتخاباتی را که دومین انتخابات این کشور از زمان موافقت شورای نظامی با تقسیم قدرت در سال ۲۰۱۱ به شمار می رود، به دست آورد.

دلیل دیگر کودتای نظامی در میانمار، به تشکیل پارلمان برای اولین بار از زمان پیروزی قاطع حزب سوچی مربوط می شود زیرا تحرکات ارتش در ساعات اولیه صبح روز دوشنبه و درست چند ساعت قبل از جلسه مجلس رخ داد.

علاوه بر این، تنش میان سوچی و فرماندهان ارتش میانمار اخیرا به اوج خود رسیده بود و اگرچه سوچی در ارتباط با نسل کشی ارتش این کشور علیه مسلمانان روهینگیا در کنار ارتش ایستاده بود، اما تنش ها میان طرفین به دلیل نقش ارتش در سیاست همچنان بالا بود.

از سوی دیگر اتحادیه ملی دموکراسی که رهبری آن را سوچی برعهده دارد، به طور مداوم تاکید کرده بود که می خواهد قانون اساسی را اصلاح کند؛ موضوعی که با مخالفت های ارتش مواجه شد .

بعد از کودتا چه می شود؟

پس از حدس و گمان ها درباره اقداماتی که پس از کودتای نظامی اجرا خواهد شد، ارتس میانمار اعلام کرد که انتخابات آزاد و منصفانه برگزار  و  قدرت به حزب برنده تحویل داده خواهد شد.

ارتش در مطالبی که در سایت اینترنتی وابسته به خود منتشر کرده، خلاصه جلسه شورای نظامی حاکم را اعلام کرد و افزود: ژنرال مین آنگ هلاینگ فرمانده ارتش متعهد شد که سیستم واقعی دموکراسی متکثر را به شکل عادلانه اجرایی کند.

ارتش اما موعد انتخابات را مشخص نکرد وی با این حال پیشتر اعلام کرده بود که وضعیت فوق العاده تا یک سال ادامه خواهد داشت.

آنگ سان سوچی مردم کشورش را به مخالفت با کودتا دعوت کرد/بسته شدن همه بانک ها در میانمار

حزب اتحادیه ملی دموکراسی میانمار امروز(دوشنبه) اعلام کرد که رهبرش آنگ سان سوچی مردم این کشور را به رد کودتای نظامی و اعتراض به آن دعوت کرده است.

به نقل از آرتی، این اتحادیه در بیانیه ای به نمایندگی از آنگ سان سوچی عنوان کرد: اقدامات ارتش اعمالی است که هدف بازگرداندن کشور به رژیم دیکتاتوری را دنبال می کند.

وی در این بیانیه آورده است: مردم را به عدم قبول اعمال ارتش، پاسخ و اعتراض قاطع علیه کودتای نظامی دعوت می کنم.

ارتش میانمار ساعاتی پیش در جریان یک کودتای نظامی رهبران این کشور را بازداشت و قدرت را در دست گرفت.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه گزارش داد که در پی تسلط ارتش بر حکومت در میانمار، همه بانک های این کشور بسته شدند.

واکنش های جهانی به کودتای نظامی در میانمار؛ برخی محکوم کردند و برخی مسئله داخلی دانستند

در ادامه واکنش ها به کودتای نظامی در میانمار، بوریس جانسون نخست زیر انگلیس چیرگی ارتش بر قدرت در میانمار را محکوم کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از اسکای نیوز، جانسون همچنین خواستار آزادی فوری رهبر میانمار شد.

از سوی دیگر ژاپن نیز از ارتش میانمار خواست سوچی را آزاد و دموکراسی را به این کشور بازگرداند.

رئیس شورای اروپا هم کودتای نظامی در میانمار را به شدت محکوم کرد.

با این حال ارتش میانمار پس از آنکه قدرت را در این کشور به دست گرفت، نسبت به اجرای انتخابات و انتقال قدرت متعهد شده است.

استرالیا نیز از ارتش میانمار خواست آنگ سان سوچی و دیگر رهبران سیاسی این کشور را آزاد کند.

این کشور، ارتش را به تلاش برای سیطره دوباره بر میانمار متهم کرد.

براساس این گزارش به نقل از آرتی، «مریس پین» وزیر امور خارجه استرالیا با اشاره به این موضوع در بیانیه ای گفت: ما با قدرت از برگزاری مجدد مسالمت آنیز شورای ملی مطابق با نتایج انتخابات سراسری در نوامبر ۲۰۲۰ حمایت می کنیم.

سنگاپور هم نسبت به تحولات میانمار به شدت ابراز نگرانی کرد و از همه طرف ها خواست خوایشتن داری کنند و برای دستیابی به نتیجه ای مسالمت آمیز تلاش کنند.

تصویری از شهر یانگون نبض اقتصادی میانمار

وزیر خارجه مالزی هم همه طرف ها در میانمار را به حل مسالمت آمیز اختلافات انتخاباتی دعوت  و از تداوم بحث و گفتگو میان رهبران میانمار باری جلوگیری از عواقب ناگوار برای مردم این کشور بویژه در شرایط فعلی شیوع کرونا اعلام حمایت کرد.

اندونزی هم همه طرف ها در میانمار را به پایبندی به اصول دموکراسی و تمکین قانون اساسی دعوت و تاکید کرد که همه اختلافات انتخاباتی باید براساس راهکارهای قانونی موجود حل و فصل شود.

این کشور همچنین به خویشتن داری و پایبندی میانمار به منشور آسه آن تاکید کرد.

چین نیز همه طرف ها را در میانمار به حل اختلافات دعوت کرد.

با این حال شماری دیگر از کشورها موضع متفاوتی را اعمال کردند و رخدادهای میانمار را اوضاع داخلی برشمردند.

نخست وزیر تایلند در سخنانی، تحولات رخ داده در میانمار و کودتای ارتش را موضوعی داخلی دانست.

نخست وزیر کامبوج هم گفت که کشورش درباره امور داخلی هیچ کشوری اظهار نظر نمی کند چه عضو آیه آن باشد چه هر کشور دیگری باشد.

سخنگوی ریاست جمهوری فیلیپین نیز در واکنش به تحولات میانمار گفت که کشورش به امنیت شهروندانش در میانمار اولویت می دهد و معتقد است که رخدادهای میانمار یک مسئله داخلی است که ما در آن دخالت نخواهیم کرد.

آمریکا پیش از این خواستار ازادی رهبران بازداشتی میانمار شده و ارتش این کشور را به پاسخ در صورت روی گرداندن از کودتا تهدید کرده بود.

کودتای ارتش میانمار، آنگ سان سوچی و دیگر مقامات ارشد این کشور بازداشت شدند

سخنگوی حزب حاکم در میانمار از اقدام ارتش این کشور در بازداشت رئیس جمهوری، نخست وزیر و شمار دیگری از مقامات ارشد خبر می دهد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «میو نیونت»، سخنگوی حزب حاکم «اتحادیه ملی برای دمکراسی» در میانمار، بامداد امروز (دوشنبه) اعلام کرد که «آنگ سان سوچی»، رهبر حزب و مشاور دولت (معادل نخست وزیر) به همراه «وین مینت»، رئیس جمهوری و شمار دیگری از مقامات ارشد این کشور واقع در جنوب شرق آسیا، بازداشت شده است.

سخنگوی حزب حاکم میانمار در گفت و گوی تلفنی با رویترز، ضمن اعلام این که سوچی، مینت و مقامات دیگر در یک یورش در ساعات اولیه صبح امروز به وقت محلی بازداشت شدند و انتظار دارد خودش نیز بازداشت شود، اظهار داشت: من می خواهم به مردم ما بگویم که به سرعت واکنش نشان ندهند و از آنها می خواهم که طبق قانون رفتار کنند.

خبرگزاری فرانسه (فرانس پرس) نیز در این باره گزارش داد که نیونت با بیان این که شنیده های آنها از بازداشت رئیس جمهوری و مشاور دولت میانمار در شهر نایپیداو، پایتخت این کشور به دست نیروهای ارتش حکایت دارد، تصریح کرد: با وضعیتی که اکنون شاهد وقوع آن هستیم، باید تصور کنیم که ارتش در حال انجام کودتا است.

در همین حال، یکی از نمایندگان اتحادیه ملی برای دمکراسی در پارلمان میانمار نیز که از ترس مجازات خواسته نامش فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفته که یکی دیگر از بازداشت شدگان در یورش امروز، «هان تار مینت»، عضو کمیته اجرایی مرکزی این حزب است.

این در حالی است که در ساعات اولیه امروز، دسترسی تلفنی به سخنگوی اتحادیه ملی برای دمکراسی امکان پذیر نبوده و شبکه های تلفن و اینترنت در نایپیداو و همچنین یانگون، بزرگ ترین شهر میانمار نیز قطع شده؛ همزمان نیز گزارش های خبری از استقرار نیروهای ارتش این کشور در خیابان های هر دو شهر حکایت دارد در حالی که سخنگوی ارتش به تماس های تلفنی برای اظهار نظر در این باره پاسخ نمی دهد.

از سوی دیگر، رادیو و تلویزیون دولتی میانمار (MRTV) نیز با انتشار اطلاعیه ای در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی فیسبوک، اعلام کرد که به دلیل آن چه «مشکلات فنی» خوانده، قادر به پخش برنامه های تلویزیونی و رادیویی خود نیست.

یادآور می شود که قرار بود پارلمان جدید میانمار امروز برای نخستین بار از زمان برگزاری انتخابات سراسری در ماه نوامبر سال گذشته میلادی تشکیل جلسه دهد، انتخاباتی که با پیروزی چشمگیر حزب سوچی در برابر یک حزب طرفدار ارتش و طرح ادعای تقلب در آرا از سوی ارتش همراه بود با این حال، کمیسیون انتخابات این کشور ادعای تقلب را رد کرده و خاطر نشان ساخت که هیچ گونه اشتباه بزرگی روی نداده که بر اعتبار آرای انتخابات تاثیر بگذارد.

تصویری از فرمانده ارتش میانمار

در حالی که افزایش تنش میان دولت غیر نظامی و ارتش پر نفوذ میانمار طی روزهای اخیر باعث بروز نگرانی نسبت به وقوع کودتا شده بود، ارتش که طبق قانون اساسی این کشور، یک چهارم کرسی های پارلمان و کنترل سه وزارتخانه اصلی در دولت سوچی را در دست می گیرد، به این مسئله واکنش نشان داده و پریروز (شنبه) تاکید کرده بود که به حفاظت و تبعیت از قانون اساسی می پردازد و طبق قانون عمل می کند.

به گزارش شفقنا، سوچی ۷۵ ساله و برنده جایزه صلح «نوبل» که در سال ۲۰۱۵ میلادی در پی بیش از یک دهه حبس خانگی به قدرت رسید، به خاطر مبارزات خود برای دمکراسی در ابتدا از حمایت جامعه بین الملل برخوردار بود با این حال طی سال های اخیر و به دنبال پشتیبانی از عملیات وحشیانه ارتش میانمار علیه اقلیت مسلمانان «روهینگیا»، وجهه بین المللی خود را از دست داد هر چند در داخل کشورش همچنان محبوبیت زیادی دارد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.