خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بیانیه شیخ عیسی قاسم در محکومیت تولی‌گری پادشاه بحرین بر اوقاف شیعیان

رهبر نهضت اسلامی بحرین با صدور بیانیه‌ای در محکومیت تولی‌گری پادشاه این کشور و رژیم آل خلیفه بر اوقاف شیعیان، اعلام کرد که هیچ فقیهی نمی‌تواند حتی یک دلیل واحد مبنی بر مشروعیت این تولی‌گری جعلی در مذهب جعفری بیابد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، رهبر نهضت اسلامی بحرین با صدور بیانیه‌ای در محکومیت تولی‌گری پادشاه این کشور و رژیم آل خلیفه بر اوقاف شیعیان، اعلام کرد که هیچ فقیهی نمی‌تواند حتی یک دلیل واحد مبنی بر مشروعیت این تولی‌گری جعلی در مذهب جعفری بیابد.

آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر نهضت اسلامی بحرین، امروز با صدور بیانیه‌ای به تولی‌گری پادشاه بحرین و رژیم آل خلیفه بر اوقاف شیعیان واکنش نشان داد و آن را به شدت محکوم کرد.

مشروح این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

متولی و سرپرست جعلی‌ای که برای اداره اوقاف مذهب جعفری بحرین تعیین شده، به هر نوع و نحوی که باشد از منظر مذهب جعفری غیرشرعی است.

هیچ فقیهی نمی‌تواند حتی یک دلیل واحد مبنی بر مشروعیت این تولی‌گری جعلی در مذهب جعفری بیابد.

برهمین اساس، شرعیت اینگونه اقدامات منتفی است و هر دستی که در موقوفات شیعیان تصرفی کند، دستی گناه‌آلود و متخاصم است.

موضوع دیگر اینکه موقوفات شیعیان و بودجه آن، اگر به سیاست حاکمه واگذار شود، به ناچار باید تابع خواست، نظر و منافع آن باشد، حال آنکه باید تابع اهداف و خواست وقف‌کنندگان و منفعت و مصالح آنان باشد.

آنچه معروف است، اینکه سیاست ثباتی ندارد و مصالح و منافع خود را مقدم بر همه امور دیگر می‌داند.

بنابراین متولی و سرپرست جدید تعیین شده برای اداره موقوفات شیعیان، دخالت در شئون شخصی مذهب جعفری و نقض استقلال آن است که به عنوان یک مذهب نباید محکوم به تبعیت از سیستم سیاسی حاکم یا غیر آن باشد.

این امر یک منکر است، باید محکوم شود و منکر انگاشته شود و همگان در این اقدام مشارکت کرده و همگی با هم به شدت و کثرت، آن را محکوم کنند و نپذیرند.

ونسأل الله الهدایه والصواب لجمیع المؤمنین والمسلمین.

عیسى أحمد قاسم

۰۵ فبرایر ۲۰۲۱م

۱۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۹
انتهای پیام

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.