خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

امام خمینی(ره)در پی تحول معنوی در جامعه بودند

 آسیب‌پذیری جامعه‌ای که از عقلانیت به‌دور باشد، به‌مراتب بیشتر خواهد بود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز) به نقل از روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب؛ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی فرهودی رئیس دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب به عنوان آخرین سخنران همایش بین‌المللی نقش اندیشه‌های عرفان امام خمینی رحمت الله علیه در شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران که روز چهارشنبه ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۹ در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، گفت: شخصیت امام در بین رهبران جهان، ممتاز و مثال‌زدنی است و اصلاً در سطح غیرمعصوم قابل قیاس نیست. چون امام رضوان الله علیه شخصیت خودساخته‌ای است که توانست هم در درون خود و هم از حیث جان و هم از حیث عقل، خود را به مرتبه نورانیت برساند.

وی افزود: حضرت امام بعد از این که به این مقام بار یافت، همان کاری را کرد که اولیای الهی آن کار را انجام دادند و آن یعنی هدایت جوامع بشری. به نظر می‌رسد که هدایت امام رضوان الله علیه مبتنی بر چهار امر است. یعنی درحقیقت، امام برای هدایت انسان‌ها چهار نکته را در دوران انقلاب و بعد از انقلاب در نظر داشتند. اولین نکته این بود که تحول معنوی در جامعه ایجاد کند. دومین نکته این بود که دیانت مردم را به معنای واقعی تصحیح کند. لذا اسلام ناب محمدی را در سخنان حضرت امام داریم که درحقیقت عصاره عرفان و حماسه در این جمله خوابیده است.

رئیس دانشکده عرفان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سومین مؤلفه امام، ایجاد عقلانیت در جامعه بود. یعنی تلاش داشت عقل جامعه را شکوفا کند. این چیزی است که ما باید در نظر داشته باشیم که آسیب‌پذیری جامعه‌ای که از عقلانیت به‌دور باشد، به‌مراتب بیشتر خواهد بود. چهارمین مؤلفه‌ای که در هدایت امام و در سخنان امام بود، ارتقای فرهنگ مردم و جامعه بود، منتهی در دید کلان.

فرهودی گفت: سخنرانان مطالب فراوانی را فرمودند و به تعبیری دیدگاه‌های مختلفی را و بعضاً مقابل هم‌دیگر مطرح کردند. این را به فال نیک می‌گیریم. از ویژگی‌های همایش‌های علمی همین است که اندیشمندان بیایند و آرا و اندیشه‌ها را ضرب رأی کنند و دوستان و اهل علم هم استفاده کنند و نظر دهند. در همین جا قول می‌دهیم که دومین نشست را یا در سالگرد رحلت امام و با همین موضوع و با پیگیری سخنانی که در این جلسه مطرح شده، مطرح کنیم یا اگر توفیق نبود، در دهه فجر آینده با شکوه‌تر و با حضور بیشتر دوستان و سروران برگزار کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی فرهودی رئیس دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب که با همکاری دفتر همکاری‌های علمی و بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب مسئولیت برگزاری این همایش را بر عهده گرفته بودند، از حضرت آیت‌الله جوادی آملی که با پیام تصویری خود بر وزن علمی این همایش بین‌المللی افزودند، تشکر ویژه کردند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.