خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نمایش نمای مثبت زندگی مسلمانان در ۷ برنامه تلویزیونی

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از RNS، نامزدهای گلدن گلوب امسال که در آن برای اولین بار سه بازیگر مسلمان انتخاب شدند، نشان می دهد که در چند سال گذشته صنعت تلویزیون به مسلمانان اجازه داده است تا چیزی فراتر از بازیگری در صفحه تلویزیون باشند و شحصیت واقعی خود را به تصویر بکشند. هنوز کلیشه های زیادی وجود دارد که در آن نویسندگان، مسلمانان را یک بمب گذار تروریستی شرور نشان می دهند اما در آینه فرهنگی­ای که تلویزیون نام دارد، راهی برای نشان دادن نمایی مثبت از زندگی مسلمانان آغاز شده است.

در ادامه به معرفی چند برنامه تلویزیونی می پردازیم؛ از glossy network productions گرفته تا مجموعه سریال های تحت وب، که مسلمانان و کسانی که به تجربه زندگی افراد مسلمان علاقه دارند می توانند بدون لحظه ای پلک زدن، این برنامه ها را ببینند.

«مسجدی کوچک در چمن زار» (۲۰۰۷-۲۰۱۲)

زرقا نواز، سازنده کانادایی این سریال اذعان می کند این کمدی، داستان مسجدی که در سالن اجاره ای یک کلیسای مسیحی واقع شده است، از محبوبیت زیادی برخوردار است. گرچه این سریال به تجاوز فرهنگ غرب به مسلمانان اکثرا مهاجر شهر افسانه ای مرسی (Mercy) در استان ساسکاچوان (Saskatchewan) می پردازد اما به ندرت نشان می دهد که مسلمانان مدعی جایگاه خود در فرهنگ هستند. اما اگر «مسجد کوچک» تصویری از زمان آرامتری را نشان می داد، می توانست در ترسیمی عاشقانه از زندگی روزمره در یک مسجد و اطراف آن عالی باشد.

چهار فصل اول آن را می توانید از Prime video آمازون خریداری کنید.

«قیام الطغرل» (۲۰۱۴-۲۰۱۹)
صحنه ای از نمایش قیام الطغرل در نتفلیکس

این حماسه شمشیر و اسب که نه تنها در ترکیه بلکه در سراسر جهان اسلام با موفقیت همراه بود، بر اساس زندگی واقعی الطغرل پدر عثمان اول، بنیانگذار امپراتوری عثمانی، در قرن ۱۳ می باشد.

الطغرل که پادشاهی عادل، ظلم ستیز و فساد ستیز بود، الگویی برای جامعه اسلامی است که بر پایه ارزش های واقعی و اجتماعی قرآن بنا شده و به اوج شکوفایی سوریه و پیروزی و تصرف سرزمین های صلیبیون مسیحی بازمی گردد. پنج فصل آن در نتفلیکس پخش شده است.

«رامی» (۲۰۱۹)

این کمدی در مورد یک پسر آمریکایی مصری در شمال نیوجرسی است که به واسطه ستاره و نویسنده آن یعنی رامی یوسف، برنده جایزه گلدن گلوب و سایر جوایز شد. این مجموعه تلویزیونی که از یک کمدی تلخ و سیاه به یک درام کامل تبدیل می شود، به همه چیز از جنسیت و نژادپرستی گرفته تا تروریسم و بهار عربی می پردازد. قسمت هایی از این سریال که باعث خنده های زیاد می شود به دلیل بازیگر نقش مکمل یعنی ماهرشالا علی، برنده اسکار، است. این مجموعه تلویزیونی در نشان دادن تعادل بین نیازهای دینی مسلمان و زندگی در آمریکای سکولار ، بسیار موفق بود. دو فصل اول آن در شبکه هولو (Hulu) پخش می شود.

«پیوند» (۲۰۲۰)
بازیگران فصل ۱ سریال پیوند از چپ به راست توری هیگینسون در نقش کلر مالون جان هانا در نقش جد بیشاپ حمزه حق در نقش بشیر حامد جیم واتسون در نقش تئو هانتر لورنس لبوئوف در نقش مگالی لبلانک آیه عیسی در نقش جون کورتیس

این سریال که بعد از موفقیت اولین فصل خود در کانادا توسط NBC پخش می شود، زندگی پرفراز و نشیب یک پزشک سوری پراحساس، با بازی حمزه حق را نشان می دهد که پس از دکتر شدن بخاطر شورش و قیام کشورش، مجبور به فرار از کشورش می شود. او در تورنتو مستقر می شود و در یک کباب فروشی مشغول به کار است که با پیچ و تاب سرنوشت، شانس دوم خود یعنی کار در اورژانس یک بیمارستان بزرگ شهر را پیدا می کند. (مانند مبین، بشیر، MD نیز از خواهرش مراقبت می کند).

گرچه سریال پزشکی و معمایی «پیوند» فلش بک هایی هم به اتفاقات سوریه دارد اما به یک مسلمان متدین می پردازد که هدفی جز انجام کارهای خوب و خیر در کشور جدید خود ندارد. فصل اول آن از شبکه شبکه هولو (Hulu) پخش می شود.

«مردی شبیه مبین» (۲۰۱۷)

این کمدی درام شبکه بی بی سی، که بر اساس ویدئوهای کوتاه یوتیوب Guz خان ساخته شده است، درباره پسری ساکت و آرام به نام مبین است که در محله Short Heath بیرمنگام زندگی می کند و برای مراقبت از خواهر کوچک و باهوشش، آکسا، تلاش می کند. او می خواهد در عین حال به Deen (دین) هم وفادار باشد و از دوست های قبلی خود که در کار مواد مخدر هستند دوری کند (و این دین را با آن دین که کلاهبردار است و تیمبرلندهای تقلبی می فروشد، اشتباه می گیرد). فصل اول، کمدی موقعیت است اما در ادامه به تلخی و تاریکی می گراید اما معنادار می شود و نشان می دهد که مبین بین ایمان و واقعیت خشن محله Short Heath گیر کرده است. سه فصل آن از Netflix پخش می شود.

زیکو زکی بازیگر نقش OA زیدان در سریال FBI عکس از مایکل پارملی

عمر آدوم (OA) زیدان و مگی بل، مأموران FBI هستند که در دفتر نیویورک کار می کنند و از مهارت زیادی در تحقیق در مورد تروریسم، جرایم سازمان یافته و توطئه های ضد جاسوسی علیه شهر و کشور برخوردارند. این سریال نیز مانند سریال «پیوند» یک سریال رویه ای است و به رویه کار پلیس می پردازد اما برخلاف سریال «نظم و قانون»، مسلمانان با دیدن عمر آدوم می توانند یکی از خودشان را در تلویزیون ببینند که ریش او نشانه شرارت نیست و به جای ساختن بمب، به دنبال خلافکاران است.

می توانید این سریال را سه شنبه ها در CBC ببینید یا از Amazon Prime خریداری کنید.

شرق La Brea» (۲۰۱۹)»

با طرح ممنوعیت مسافرت مسلمانان توسط ترامپ، مارگاری عزیزا هیل، بنیانگذار انجمن ضد نژادپرستی مسلمان، با سامر گاردزی، نویسنده «خانواده مدرن» همکاری کرد و این سریال تحت وب را در مورد سه ماه زندگی دو زن جوان مسلمان که در شرق LA زندگی می کنند بسازد: عایشه، یک مسلمان آمریکایی آفریقایی تبار، و فرها از یک خانواده مهاجر بنگلادشی. اپیزودهای ۱۰ دقیقه ای با استفاده از فرهنگ پاپ و فیلمنامه ای هوشمندانه و صمیمی. شش قسمت آن را می توانید در اینستاگرام تماشا کنید.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.