خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کتاب «رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر» رونمایی شد

کتاب «رابطه علم و دین از نگاه چهار حکیم مسلمان معاصر» امروز، ۲۳ بهمن‌ماه، از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی رونمایی شد. 

به گزارش ایکنا، کتاب «رابطه علم و دین از نگاه چهار حکیم مسلمان معاصر»، امروز، ۲۳ بهمن‌ماه، از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی و با حضور آیت‌الله غلامرضا فیاضی، فیلسوف و استاد حوزه علمیه و مهدی گلشنی، استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم محمدباقر خراسانی، دبیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی، در سخنانی گفت: به مناسبت ایام‌الله دهه فجر و همزمان با ایام چهلمین روز ارتحال علامه مصباح یزدی، مراسمی از روز ۱۱ بهمن‌ماه تا امروز از سوی مجمع عالی حکمت در شهرهای مختلف از جمله قم، مشهد، تهران و تبریز در قالب برپایی نشست‌های علمی برگزار شد.

وی با بیان اینکه در این مدت ۲۴ برنامه اجرا شده است، افزود: آخرین برنامه رونمایی از این کتاب ارزشمند است که دیدگاه‌های چهار اندیشمند و فیلسوف معاصر؛ آیات جوادی آملی، حسن زاده آملی، سبحانی و علامه مصباح یزدی در رابطه علم و دین در آن منعکس شده است.

در ادامه آیت‌الله فیاضی در سخنانی گفت: این اثر ارزشمند از سوی آقای گلشنی و در مصاحبه با چهار استادی که نامشان آمد، صورت گرفته است؛ ایشان آرای اندیشمندان فلسفه از کشورهای دیگر را نیز در این کتاب بیان و به اشتراکات رابطه علم و دین در برخی ادیان اشاره داشته‌اند. آقای گلشنی برای حوزه و دانشگاه مایه افتخار هستند و امیدواریم همواره بدرخشند و جامعه علمی کشور از وجود ایشان بهره‌مند باشد.

انتقاد از فضای فرهنگی دانشگاه‌ها
در ادامه مهدی گلشنی، استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف، در سخنانی با بیان اینکه این کتاب به همت مجمع عالی حکمت اسلامی با پیشنهاد آقای پارسانیا به چاپ رسید، گفت: این اثر یک ماه قبل از وفات آیت‌الله مصباح به مرحله چاپ رسید و خدا را سپاسگزار هستم که توانستیم مباحثی را در خدمت ایشان باشیم.

وی با اشاره به پیشینه شکل‌گیری اندیشه جمع‌آوری آرای و اندیشه متفکران اسلامی در خصوص رابطه علم و دین، بیان کرد: در مقطعی سؤالاتی مطرح و پاسخ‌های مناسبی دریافت شد، اما در این مرحله ۸ سؤال در خصوص علم و دین و رابطه آنها از محضر چهار استاد و حکیم بزرگوار، علامه جوادی آملی، علامه حسن‌زاده، علامه سبحانی و علامه مصباح یزدی(ره) پرسیده شد که پاسخ این بزرگواران در قالب یک جلد آماده و امروز رونمایی می‌شود.

وی بیان کرد: پاسخ‌های آیت‌الله علامه مصباح یزدی چند وقت قبل از ارتحال ایشان دریافت و تلاشی صورت گرفت تا کتاب در ایام اربعین آن عالم فرزانه منتشر شود.

گلشنی از آیت‌الله فیاضی و هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی، به‌ویژه حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا که زمینه آماده‌سازی و چاپ این اثر را فراهم آورد تشکر کرد.

وی با بیان اینکه این اثر به عربی و انگلیسی هم نشر خواهد یافت، افزود: متأسفانه فضای فرهنگی دانشگاه‌های ما بسیار وخیم، نامطلوب و غربزده است، تعداد قابل توجهی از استادان دانشگاه هم رویکرد سکولار دارند و در چنین فضای نامناسب باید چنین آثاری توسعه یابد. بخشی از فضای آشوبناک دانشگاه‌ها متأثر از عدم تعامل مناسب حوزه و دانشگاه است، اما بخش زیادی از این قصور هم بر گردن وزارت علوم و آموزش و پرورش است، وزارت علوم رویکرد غرب‌گرایانه در علوم دارد و از مقالات با این رویکرد استقبال می‌کند.

استاد بازنشسته دانشگاه شریف گفت: بنده گزارشی از ۱۲ دانشگاه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی دادم، ولی پاسخ مناسبی دریافت نکردم و صرفاً آماری به بنده دادند که این تعداد نمازخوان در دانشگاه‌ها داریم در صورتی که ما باید بحث رابطه علم و دین و تولید علوم انسانی اسلامی را رواج دهیم. کتاب مذکور در راستای توسعه تعامل علمی میان حوزه و دانشگاه ارائه شده تا دانشگاه بیشتر با خدمات حوزه و عالمان حوزوی در این زمینه آشنا شوند.

وی با بیان اینکه در رابطه علم و دین با ادیان دیگر هم اشتراکات زیادی داریم، اظهار کرد: در کنفرانس‌های متعدد در کشورهای دیگر حضور یافته‌ام. در یکی از این کنفرانس‌ها در اسکاتلند سخنرانی کرده و از رابطه علم و دین دفاع کردم و بعد از سخنرانی یکی از ریاضیدانان کنفرانس نزد بنده آمد و گفت که رویکرد شما را تأیید می‌کنم. بنابراین اشتراکات زیاد است و باید با گفت‌وگو بیشتر این فضا را توسعه دهیم.

همچنین، پس از سخنرانی‌ها از کتاب «رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر» توسط آیت‌لله فیاضی رونمایی شد.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.