خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

«سکولاریسم»؛ ابزار مکرون برای حمله به مسلمانان

یک مجله آمریکایی در گزارشی اعلام کرد: «امانوئل مکرون» سکولاریسم فرانسه را برای حمله به اسلام و مسلمانان تحریف کرده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، «جوزف پترسون» استاد تاریخ دانشگاه می سی سی پی و «راشل جانستون وایت» استاد دانشگاه گرونیگن با انتشار گزارشی در مجله « Los Angeles Review of Books» نوشتند: «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه سیاست سختگیرانه خود علیه مسلمانان را به بهانه مبارزه با تروریسم از جمله نظارت بر مساجد، تعطیلی مدارس ثبت نشده و اعمال فشار بر ائمه جماعات مساجد ادامه می دهد.

در این گزارش آمده است: این اقدامات بر سنت سکولاریسم فرانسوی معروف به لائیسیته که هدف جدایی کلیسا ها و دولت براساس قانون ۱۹۰۵ فرانسه بود، تکیه دارد.

این دو پژوهشگر آمریکایی اعلام کردند: به نظر می رسد سکولاریسم فرانسه درحال حاضر اقلیت مهاجر را که در خانه های عمومی زندگی می کنند، هدف قرار داده است. آنها با تبعیض نژادی و تبعیض در استخدام مواجه هستند. اقلیتی که پیشینیان آنها در سال ۱۹۶۱ میلادی تا مرگ در رود سِن مورد ضرب و شتم قرارگرفتند.

در این گزارش آمده است: سخت است که از این تصور جلوگیری کرد که سکولاریسم فرانسوی به حمله مشابهی مانند سال ۱۹۶۱ اقدام کند. مکرون از حسن نیت قانون و نظم به منظور شکار رای دهندگان از حزب راستگرای تندرو که به قبلا به جبهه ملی شناخته می شد، سوء استفاده می کند.

براساس این گزارش، به نظر می رسد که اقدامات پیشنهادی نشان دهنده تغییر بنیادی در هدف سکولاریسم است.

این دو پژوهشگر معتقدند که بین حمله سوم جمهوریخواهان علیه کاتولیک در اوایل قرن نوزدهم و کاتولیک در اوایل قرن بیستم و حمله کنونی علیه مسلمانان پیوستگی وجود دارد. در حقیقت سکولارها در قرن نوزدهم درباره کاتولیک و اسلام به روش های مشابه صحبت کردند تاجایی که برخی از کاتولیک های فرانسوی شروع به پذیرفتن این مقایسه کردند. مسلمانان را متحدی علیه سکولاریسم و دولت می دانند. آنچه این مسئله تمسخرآمیزتر می کند این است که محافظه کاران سکولاریسم را به عنوان «باتوم» علیه مسلمانان در فرانسه استفاده می کنند. این درحالی است که سکولاریسم هرگز به دنبال حذف دین از حوزه عمومی فرانسه نبوده است، بلکه استفاده از آن برای اهداف خصوصی دولت است.

این دو پژوهشگر در گزارش خود آورده است که جمهوری سوم در فرانسه با صلیب و لباس راهبان در مدارس عمومی مدارا کرد تا از درگیری های غیر ضروری با مومنان کاتولیک جلوگیری کند.

در این گزارش آمده است: مکرون و سایر رهبران فرانسه باید بدانند که دولت سکولار بازیگر اصلی در بحث ها و مناقشه هاست. اما داور بی طرفی نبوده است. بهتر است با پیروان سایر ادیان مذاکره و مصالحه کنند.

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.