خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رقم خوردن دیپلماسی جدید در جهان اسلام با رشد قاریان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم با اشاره به رشد هنر‌های قرآنی مانند تلاوت گفت: رشد قاریان قرآن دیپلماسی جدیدی را در جهان اسلام رقم زده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، بیست‌وچهارمین و بیست‌وپنجمین دوره همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور و بدون حضور اصحاب رسانه در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

در این برنامه سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی با اشاره توجه قرآن کریم در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: قرآن کریم محور انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی (ره) بود و در سال‌های پیروزی انقلاب هم توجهات ویژه‌ای به آیات الهی شد و دستاورد‌های زیادی هم کسب شد.

وی با اشاره به حوزه ترجمه قرآن کریم گفت: در این زمینه بیش از ۹۰ ترجمه روان قرآن کریم انجام شده که بسیاری از آنها قابل توجه و در دسترس فارسی زبانان است. همچنین ترجمه قرآن به زبان‌های دیگر هم در دستور کار بوده و ده‌ها ترجمه در این زمینه داریم.

صالحی با اشاره به توجه به هنر‌های قرآنی گفت: در حوزه هنرهای قرآنی مانند آواهای قرآنی اتفاقات قابل توجهی رخ داده و تولید آثار و محصولات سبب شده تا در سال‌های اخیر جشنواره‌های قرآنی آیات هر سال در حوزه‌های هنر‌های قرآنی برگزار تا در این میان از هنرمندان و آثار برگزیده تجلیل و حمایت شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به رونق حفظ قرآن در کشور اشاره کرد و گفت: در حوزه حفظ قرآن کریم امروز ده‌ها هزار حافظ کل و صد‌ها هزار حافظ اجزاء مختلف در کشور تربیت شده که این افراد هم در زمینه تربیت حافظان قرآن فعال هستند.

صالحی رشد تلاوت قرآن در کشور را سبب بوجود آمدن دیپلماسی قرآنی در جهان دانست و گفت: در حوزه تلاوت قرآن کریم قاریان ایرانی در جهان اسلام می‌درخشند و مقام‌های بسیاری کسب کرده و در این حوزه قرائت یک دیپلماسی روانی در حال بوجود آمدن است.

وی به فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: در کنار این فرصت‌ها یک بستر جدیدی در حال شکل‌گیری است و آن هم فضای مجازی است و در این زمینه اتفاقات قابل توجهی قابل مشاهده است. سامانه جامع قرآن در حال طراحی و بهره‌برداری است که هم در حوزه محصولات و هم در حوزه خدمات خدماتی را ارائه می‌کند. مثلاً در همین شرایط کرونایی آزمون حفظ و معارف قرآن به صورت مجازی با حضور ۱۲۰ هزار نفر برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در فضای مجازی برنامه‌های قابل توجهی در دوران کرونا شکل گرفت و در بستر فضای مجازی در نوروز و ماه رمضان برنامه‌های قرآنی وسیعی داشتیم و جشنواره چلچراغ آسمانی هم در این راستا به صورت مجازی برگزار می‌شود.

صالحی تجلیل از خادمان قرآن را به دلیل فعالیت‌های گسترده قرآنی در ۴۰ سال اخیر دانست و گفت: در مجموع خدمات چهل ساله که از وظایف علاقه‌مندان ثقل اکبر است، اتفاقات قابل توجهی صورت گرفته و همه این اتفاقات ایده تجلیل از خادمان قرآن را بوجود آورده که در حوزه‌های مختلف تلاوت، حفظ، هنر و … با حضور رئیس جمهور از خدمات آنها تکریم می‌شود.

منبع تقریب
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.