خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

احداث مسجد جدید در پایتخت صربستان

مسجد جدیدی در منطقه پانچوا در حومه بلگراد پایتخت صربستان با سرپرستی شورای جامعه اسلامی منطقه پانچوا، اداره واکوف و بخشی از ریاست جامعه اسلامی صربستان به مساحت بیش از ۳۰۰ متر مربع در حال احداث است که انتظار می رود تا پایان ماه سپتامبر امسال مورد استفاده مسلمانان قرار گیرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در این مسجد مکانی برای وضو گرفتن، حدود ۲۰۰ متر مربع برای نماز خواندن و عبادت و همچنین بخشی برای نماز خواندن بانوان و فراگیری تعالیم دینی برای خردسالان و نوجوانان در نظر گرفته شده است.

در داخل مسجد همچنین یک کتابخانه کوچک، یک واحد مسکونی برای امام جماعت ، دفاتر کار برای استفاده کارمندان شورای جامعه اسلامی و یک مغازه پیش بینی شده است. بر اساس اعلام شورای جامعه اسلامی منطقه پانچوو ساخت سقف در حال انجام است.

بر اساس این گزارش ، زمین این مسجد که در آن یک ساختمان با قدمت ۶۰ ساله وجود داشت در سال ۲۰۰۸ میلادی خریداری شده است که پس از گرفتن مجوز و درخواست برای بازسازی ساختمان قدیمی، ریاست جامعه اسلامی صربستان تصمیم گرفت که این ساختمان قدیمی ویران و به جای آن مسجد احداث شود.

«آدیس افندی لوتویا» امام  جماعت و رییس شورای جامعه اسلامی منطقه پانچوا در حومه پایتخت صربستان در این باره به خبرنگاران گفت که با ساخت این مسجد نیازهای مسلمانان منطقه پانچوا به تسهیلات جدید برای نیازهای مذهبی، آموزشی و فرهنگی برآورده می شود و این تحصیلات پیش نیاز درک و تفاهم بین ادیان و همزیستی است.

شروع بازسازی کامل ساختمان دو طبقه که پیشتر برای نماز و عبادات حدود ۵۰۰ مسلمان در منطقه پانچوا مورد استفاده قرار می گرفت پس از همکاری نزدیک ریاست جامعه اسلامی با دفتر ادیان و وزارت دادگستری صربستان آغاز شد.

جامعه اسلامی صربستان که از نهادهای مهم مسلمانان در صربستان به شمار می‌رود در سال ۱۸۶۸ میلادی تشکیل و پس از مدتی فعالیت آن مختل شد اما در سال ۱۹۳۰ این جامعه در بلگراد در اماکن موقوفه ریشه کرد و مدت‌ها تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش و پس از آن وزارت دادگستری قرار داشت.

جامعه اسلامی صربستان با شروع جنگ جهانی و آشفته شدن اوضاع تحت تأثیر قرار گرفت تا اینکه بار دیگر در سال ۱۹۸۵ فعالیت خود را آغاز کرد.

با فروپاشی یوگسلاوی، این تشکل دوباره دچار آشفتگی شد اما پس از چندی با مرکزیت شهر بلگراد به کار خود ادامه داد. اکنون در صربستان دو جامعه اسلامی یکی با مرکزیت شهر بلگراد و دیگری در شهر ‘نووی پازار’ در جنوب صربستان فعالیت دارند.

بلگراد پایتخت صربستان تنها یک مسجد قدیمی به نام مسجد بایراکلی دارد که در ماه رمضان سال ۱۵۲۱ میلادی بنا شده است. بانگ اذان حدود ۵۰۰ سال است که در بلگراد از مسجد شهر به گوش می‌رسد. مسجد بلگراد قدیمی‌ترین بنای این شهر است.

بنایی با قدمت پنج قرن که شاهد حوادث گوناگون در طول تاریخ بوده است. مسجد بایراکلی در مساحت ۱۰۰ مترمربع تنها مسجد باقی‌مانده از ۲۷۳ مسجد این شهر از زمان سلطه عثمانی‌ها بر بلگراد است.

در منطقه سنجاک در جنوب صربستان که بیشتر ساکنان آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند حدود ۲۰۰ مسجد وجود دارد.

مسلمانان در صربستان از احترام خاصی در نزد مردم و نهادهای این کشور و دولت برخوردارند؛ به گونه‌ای که دولت صربستان در اواخر ماه مارس(فروردین) ۲۰۱۱ میلادی مصوبه‌ای را برای انجام خدمات مذهبی در نیروهای مسلح تصویب کرد و به دنبال آن وزارت دفاع توافق‌نامه‌ای را با نمایندگان ۷ کلیسای سنتی و جوامع مذهبی در این مورد به امضا رساند.

حضور روحانیون در ارتش صربستان سابقه طولانی دارد. تا سال ۱۹۱۸ میلادی در ارتش پادشاهی صربستان افسر روحانی وجود داشت که در بخش‌های مختلف فعالیت مشورتی داشتند. وظایف افسران روحانی در واحدهای مختلف ارتش صربستان فقط جنبه معنوی دارد و به عنوان مشاور مذهبی در واحدهای زیر نظر خود عمل می‌کنند.

مسلمانان شبه جزیره بالکان در قالب جامعه اسلامی که بیشتر در صدر آن رییس العلما یا مفتی اعظم قرار دارد، زندگی می‌کنند. بزرگترین جامعه اسلامی در منطقه بالکان متعلق به بوسنی و هرزگوین است و همچنین در صربستان، اسلوونی، کرواسی، مونته نگرو، کوزوو نیز جوامع اسلامی فعالیت گسترده‌ای دارند که زیر نظر رئیس العلما فعالیت می‌کنند.

بر اساس آخرین سرشماری های رسمی٬ بیش از ۳۰۰ هزار مسلمان در صربستان زندگی می‌کنند که حدود ۱۰۰ هزار نفر در بلگراد و حومه این شهر سکونت دارند؛ اما طبق آمار غیر رسمی٬ شمار مسلمانان این کشور بیش از ۶۰۰ هزار نفر تخمین زده شده که حدود ۲۰۰ هزار نفر آنها در بلگراد و حومه آن سکونت دارند.

منبع ایرنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.