خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ردپای «ترامپیسم» در حمله به مساجد / در ذهن قاتل «کبک» چه می گذشت؟

بسیاری از مساجد جهان در چهار سال ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا با الهام از ترامپیسم که مجموعه ای از ایدئولوژی های رادیکالی است و توسط برتری طلبان سفیدپوست اجرایی می شود مورد حملات تروریستی قرار گرفتند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، چهار سال پیش کشتار وحشتناکی در حمله به مسجد کبک انجام شد و این مردم هر سال بدون اینکه بدانند ریشه این حمله چه بوده است در سوگ این تراژدی غم انگیز نشستند.

حالا چهار سال از این ماجرا گذشته است و اتفاقات بسیار دیگری در حمله به مساجد سراسر جهان رخ داد که از آن جمله می توان حمله به مساجد کریستچرچ در نیوزیلند را نام برد.

با کمی تحقیق و تفکر می توان ردپای ترامپیسم را در حمله به مسجد کبک در سال ۲۰۱۷ میلادی مشاهده کرد.

ترامپیسم مجموعه ای از ایدئولوژی های رادیکالی است که اتفاقات بسیار زیادی را در چهار سال ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا رقم زد.

برتری طلب های سفیدپوست که ترامپ الهام بخش اصلی آنها بود به تدریج اقدامات خرابکارانه خود را در سراسر جهان گسترش دادند و چالش های بسیاری را برای رهبران جهانی حتی مقامات خود آمریکا به وجود آوردند.

پس از پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیاری از تحلیلگران با این اعتقاد که «ترامپ رفته است اما ترامپیسم هنوز باقی است» نسبت به تاثیراتی که مجموعه سیاست های افراط گرایانه الهام گرفته از ترامپ در جهان خواهد داشت هشدار دادند.

ناآرامی هایی که حامیان ترامپ با حمله به ساختمان کنگره در روزهای پایانی ریاست جمهوری چهارساله او به وجود آوردند از تحفه های چهار سال مدیریت جنجالی ترامپ در آمریکا بود.

مساجد جهان که در چهار سال ریاست جمهوری ترامپ با الهام از ایدئولوژی برتری طلبان سفید پوست مورد حمله قرار گرفتند نیز از این قاعده مستثنی نیستند ؛ برای مساجد هم اگرچه ترامپ رفته است اما ترامپیسم هنوز باقی است.

در حمله به مسجد کبک در روز ۲۹ ژانویه ۲۰۱۷ بدیهی است که اولین علت، اختلال روانی عامل این عمل وحشیانه است.

این اقدام را می توانیم نوعی زمینه پرورشی بدانیم که ایدئولوژی قاتل در آن جوانه زده است.

قاتل نمازگزاران در حمله به مسجد کبک مانند دیگر جوانان زمان خود ، فکرش در جای دیگری بوده است . او در کبک بود اما به توئیترهای افراط گرایان راست گرا مانند « آن کولتر» و « بیل او ریلی» فکر می کرد.

صبح روز فاجعه، او مقاله ای در «نیویورک تایمز» آنلاین در مورد فرمان معروف ممنوعیت سفر مسلمان به آمریکا که «دونالد ترامپ» آن را صادر کرده بود، مطالعه کرد.

نه روز قبل در جریان تحلیف خود ترامپ قول داده بود جهان را متحد کند تا تروریسم اسلامی رادیکال را از روی زمین ریشه کن کند.

در جریان مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶ نیز ترامپ نسخه های چاپ شده با عقاید ضد مسلمان را چند برابر کرده بود.

همه این ها نه تنها بر روی ذهن عامل حمله به مسجد کبک بلکه بر روی همه افرادی که پس از آن به مساجد و مسلمانان حمله کردن تاثیر گذاشت و در نهایت آنها را وادار کرد تا دست به این گونه اقدامات بزنند.

«راکل فلچر»، خبرنگار شبکه جهانی در شورای ملی کانادا در کتاب خود تحت عنوان «چه کسی متعلق به کبک است» می نویسد: قاتل کبک علاقه زیادی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشت و گزارش نیویورک تایمز در مورد ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا او را وادار کرد تا در مورد مهاجرت و تروریسمی که آن را به اصطلاح به اسلام نسبت داده اند، مطالعه کند اینجاست که ردپای ترامپیسم در حمله به مسجد کبک نمود پیدا می کند.

از تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۲۱، روز حمله وحشتناک به ساختمان کنگره در آمریکا هیچ کس نمی تواند ترامپیسم را شوخی بگیرد.

واکنش ترامپ به آخرین وقایع روزهای ریاست جمهورش که مرگ یک نفر را در پی داشت قانونی بودن جنبش نژادپرستی و برتری طلبی را در درون خود حزب جمهوری خواه نشان داد.

اکنون همه می دانند که ترامپیسم منجر به خشونت می شود. با شعار «بیایید مایک پنس را به دار آویز کنیم» بود که طرفداران ترامپ پایتخت را به آشوب کشیدند.

همین دیدگاه بود که عامل حمله به مسجد کبک که البته خودش هم از بیماری روانی رنج می برد را وادار به حمله کرد و این روند می تواند در سال های آتی هم ادامه داشته باشد.

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.