خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اعتراض مسلمانان سریلانکا به سوزاندن اجباری اجساد کرونایی

گروهی از خانواده های مسلمان سریلانکا درخصوص تصمیم دولت در سوزاندن اجساد تمام قربانیان کوید ۱۹ به کمیته حقوق بشر سازمان ملل شکایت کردند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، گروهی از خانواده های مسلمان سریلانکا دادخواستی را علیه سیاستهای پیشگری از انتقال ویروس کرونا توسط حکومت سریلانکا به کمیته حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرده اند.

در این دادخواست به تصمیم دولت در سوزاندن اجساد تمام قربانیان کوید ۱۹ اعتراض شده است. آنها میگویند این تصمیم بر خلاف مسلمات شرع اسلام است و آنها را در موقعیت بسیار دردناکی قرار داده است که به وصف و بیان نمی آید.

این پرونده از سوی شورای مسلمانان سریلانکا در انگلیس پیگیری می شود.

در این دادخواست ادعا شده است که دولت سریلانکا بر خلاف قوانین بین المللی مردم را وادار به سوزاندن اجساد قربانیان کوید ۱۹ کرده است و این در حالی است که متخصصان امر معتقدند شواهدی برای انتقال ویروس از جسد دفن شده در خاک به دیگران وجود ندارد.

گروه هشت نفره شاکیان در دادخواست خود تصدیق کرده اند که در شرایط اضطراری دولتها ناچار به اخذ تصمیماتی هستند که ممکن است حقوق پایه و اولیه انسانها را نقض کنند اما تصمیم دولت سریلانکا برای سوزاندن همه اجساد بدون توجه به خواست یا مذهب خانواده ها هیچ اساس علمی ندارد و در رده تصمیمات ضروری نیست.

به نقل از گاردین گزارشگران ویژه سازمان ملل تا کنون دوبار از مقامات سریلانکایی درخواست کرده اند که به خواست خانواده های قربانیان کوید احترام بگذارند و با درخواست به خاکسپاری اجساد خانواده های مسلمان موافقت کنند. در نامه آنها به دولت سریلانکا آمده است که بی توجهی به خواست و احساسات خانواده های مسلمان ممکن است به این منجر شود که آنها اجساد درگذشتگان خود را پنهان کنند.

گفته میشود تا کنون جسد دویست مسلمان در سریلانکا سوزانده شده است. یک مقام سریلانکایی در ماه ژانویه اظهار کرد که خاکسپاری اجساد قربانیان کرونا مجاز تشخیص داده شده است اما دولت سریلانکا در این زمینه هیچ اقدامی انجام نداده است.

شاکیان که خود را وکیل خانواده قربانیانی معرفی کرده اند که اجسادشان سوخته شده میگویند این کار بدون رضایت خانواده های مسلمان و بی اجازه آنها صورت گرفته است. همچنین شاکیان تاکید کرده اند که خانواده های مسلمان مجبور به سوزاندن اجساد شده اند و تمام این اقدامات با فشار و سرعت انجام شده و هرگونه امکان به جا اوردن مناسک مذهبی تدفین مردگان از آنها سلب شده است و این مصیبت پاندمی کرونا را در این روزگار پر از تنش برای آنها صدچندان کرده است.

در این دادخواست با استناد به نظر متخصصان و نبود شواهدی حاکی از انتقال ویروس از اجساد تدفین شده از کمیته حقوق بشر سازمان ملل درخواست شده است که دولت سریلانکا را وادار به رعایت حقوق مذهبی مسلمانان کنند.

منبع گفتگوی ادیان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.