خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

زن، زمین و زندگی را می‌ستاییم

به مناسبت سپندارمزگان؛

۲۹ بهمن‌ماه در سالنمای خورشیدی برابر است با جشن سپندارمزدگان که نیاکان ما، به نکوداشت مادران، زن و زمین می‌پرداخته‌اند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، ایرانیان از دیرباز، روز سپندارمزد از ماه سپندارمزد (اسفند) در گاه‌شمار زرتشتی که نام روز و نام ماه برابر می‌شود جشنی برای گرامیداشت جایگاه شایسته‌ی بانوان برگزار می‌کردند. ۲۹ بهمن‌ماه در سالنمای خورشیدی برابر است با جشن سپندارمزدگان که نیاکان ما، به نکوداشت مادران، زن و زمین می‌پرداخته‌اند.

در فرهنگ ایرانی، سپندارمزد چهارمین گام از ۷ گام رسیدن به پروردگار یگانه است و انسان پس از گذر از پله‌های نیک‌منشی «بهمن»، بهترین راستی «اردیبهشت» و شهریاری بر خویش «شهریوری» در این پله که همان مهر و فروتنی بوده پای می‌نهد. جایگاهی که شایسته‌ی مادران این سرزمین هست و خواهد بود. نماد زمینی این فروزه‌ی اهورایی، مادر، زن و زمین که خود به گونه‌ای مادر مشترک همه‌ی ما انسان‌هاست. چه نیکوست ما نیز در این روز به گرامیداشت جایگاه والای زنان و مادران بپردازیم و با پاک نگهداشتن زیست‌بوم به‌ویژه در ماه اسفند از مادر مشترکمان زمین هم سپاسگزاری کنیم.

برابری از اصول دین زرتشتی

موبد اردشیر خورشیدیان، فرنشین انجمن موبدان تهران، براین باور است که جشن سپندارمزگان را روز «مزدگیران» نیز گویند. روزی که زنان بر تخت می‌نشستند و مردان به زنان پیشکشی می‌دادند. دادن مزد مینوی و ابراز مهر به زنان، شوند چنین نامگذاری است. در فرهنگ ایرانی، «زن و زمین و زندگی» از یک ریشه و به مفهوم «زایندگی» در جهان است. از دید ایرانیان، زنان همانند زندگی و زمین، دارای ارزشی بسیار ویژه هستند. زنان زرتشتی در درازای تاریخ پر از فرازونشیب این سرزمین اهورایی پا‌به‌پای مردان در پاسداشت از کیان ملی، دین، فرهنگ و آیین‌ها کوشیده‌اند. بسیاری از مادران تاریخ ایران، با تربیت‌کردن فرزندانی شایسته، خردمند، راستی‌جو و نیکی‌افزا، منشا اثری بی‌همانند بوده‌اند.

بانوان دانا سبب سرافرازی کشور می‌شوند

بانوی فرهیخته مهرانگیز شهزادی، فرنشین کنونی سازمان زنان زرتشتی از جایگاه بانوان در هازمان و خانواده می‌گوید: «خوشبختانه در زمان کنونی بانوان زرتشتی مانند مردان در سازمان‌ها و انجمن‌های زرتشتیان همکاری دارند و چه بسا به‌سبب شکیبایی و بردباری بیشتری که خداوند در وجود زن و مادر نهاده بیش از مردان خوددار هستند و به جای خشم و برآشفتگی در آرامش بیشتری به چاره‌اندیشی می‌پردازند که اگر غیر از این بود نمی‌توانستند هم مدیریت خانه را داشته باشند هم در ارگان‌ها خدمت کنند.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «زن، زمین و زندگی را می‌ستاییم» که به کوشش گوهر برومندی در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

در این نوشتار که به بهانه‌ی جشن سپندارمزگان و همچنین هفتاد سالگی سازمان زنان زرتشتی به نگارش در آمده است، موبد اردشیر خورشیدیان فرنشین انجمن موبدان و مهرانگیز شهزادی، فرنشین کنونی سازمان زنان زرتشتی از دیدگاه خود پیرامون جشن سپندارمزگان و جایگاه زنان در هازمان و خانواده سخن گفته‌اند.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی هفتم (زرتشتیان) شماره‌ی ۴۳۶ هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

 

منبع امرداد
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.