خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

از نقش مهم خانواده در تحکیم ارزش‌های اسلامی تا بهبود وضعیت حقوقی زنان در افغانستان

سخنرانان خارجی در نشست بین‌المللی «نقش گفت‌وگوی تعاملی در تحکیم خانواده» با تأکید بر نقش مهم خانواده در تحکیم ارزش‌های اسلامی تصریح کردند: جبهه مقاومت استواری خود را مدیون پرورش رزمندگان خود در آغوش خانواده و مادرانی است که حس وطن‌دوستی و عزتمندی را به آنها آموختند. 

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، نشست بین‌المللی «نقش گفت‌وگوی تعاملی در تحکیم خانواده» روز یکشنبه با حضور ۲۵ میهمان از چهار کشور لبنان، سوریه، عراق و افغانستان، طرح ملی گفت‌وگوی خانواده و گفت‌و‌گوی بین نسلی به عنوان طرح‌های موفق ایران در حوزه خانواده را تشریح کرد.

هاله سلیمان اسعد، رئیس دانشگاه سوری الامه العربیه چهل و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران را تبریک گفت و تأکید کرد: انقلاب اسلامی، ایران را از تاریکی، جهل و انحطاط به فرهنگ و پیشرفت و پیروزی انتقال داد.
او با اشاره به نقش اساسی زنان در حفظ جبهه مقاومت گفت: زنان نماد عزت، شرافت و کرامت بشریت و جوامع هستند، زنان محور اصلی زندگی در جنگی سخت برابر دشمن هستند، زیرا زنان هم‌زمان در چندین جبهه مبارزه می‌کنند.

اسعد افزود: وقتی که تروریست‌ها به عنوان ابزار دست اربابان غرب خود با حمله به مناطق ایمن در کشورهای عراق و سوریه آزادی و آرامش را از مردم گرفتند و آنها را آواره کردند، این زن‌ها بودند که استوار و محکم ایستادگی کردند و سختی‌ها را به جان خریدند و در این راه ثابت‌قدم ماندند، یعنی خانواده را استوار و پایدار نگاه داشتند.

این کارشناس سوری تصریح کرد: وقتی همه دنیا علیه سوریه بسیج شد و جنگ جهانی علیه کشورمان به راه انداختند، جوانان سوریه به فضل اینکه در یک خانواده خوب و سالم با اصول و ارزش‌های والای اخلاقی رشد یافته بودند، حامی میهن و رهبری آن ایستاده و عازم جبهه نبرد با متجاوزان شدند.

وی تأکید کرد: این زنان هستند که خانواده را می‌سازند و این خانواده است که در ابتدا، حسن وطن‌دوستی را در فرزندان پرورش می‌دهد، تا این آینده‌سازان جامعه به این باور و عقیده برسند که وطن از هر چیز دیگری مهم‌تر است و باید در راه آن خون داد، جان داد و بیمی از این نداشت.

اسعد، آموزش در خانواده را اساس تربیت فرزندان و ساختن آینده‌ای روشن برای یک جامعه دانست و گفت: در جوامع ما، زنان نقش اساسی در تولید مقاومت داشته‌اند و این زنان بودند که به مقاومت قدرت مضاعف بخشیدند.

وی با تأکید بر پیروزی رزمندگان مقاومت در منطقه گفت: ما به دشمنانمان می‌گوییم که «هیهات من الذله» و امید داریم که با برون‌رفت از بحران کنونی اوضاع در منطقه، یک استراتژی واحد برای همکاری میان جوامع جبهه مقاومت تدوین شود که در آن استراتژی، نیز زنان نقش مهم برای توسعه و سازندگی جوامعشان خواهند داشت.

«سالم دیب» فعال اجتماعی در موضوع فلسطین نیز طی سخنانی به تشریح فعالیت‌های اجتماعی و مدنی در سرزمین‌های فلسطینی برای حمایت از ارکان خانواده فلسطینی پرداخت.

او نیز در ابتدا سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) را خدمت رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای و ملت ایران تبریک گفت و برای جمهوری اسلامی ایران آرزوی موفقیت و پایندگی کرد.

سالم دیب در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه شرع مقدس اسلام به ازدواج و تشکیل خانواده عنایت و تأکید فوق‌العاده‌ای دارد، به آیه ۲۱ سوره روم اشاره کرد که قرآن کریم در آن می‌فرماید «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ: و از نشانه‌های او این است که برای شما از جنس خودتان ( نه از فرشتگان و نه از اجنّه و غیر آنها) همسرانی آفرید که در کنار آنها آرامش یابید، و میان شما ( شوی و زن یا افراد نوع انسانی) علاقه دوستی و مهر باطنی نهاد، همانا در این امر نشانه‌هایی است ( از توحید و قدرت و حکمت خدا ) برای گروهی که می‌اندیشند».

او افزود: پیامبر اکرم(ص) نیز می‌فرمایند، «ما بُنَی بِنَاءً فِی الإِسْلَامِ أحَبَّ اِلَی اللهِ عَزّوَجَلَّ مِنَ اَلتَّزْوِیجِ: هیچ چیزی نزد خداوند محبوب‌تر از ازدواج نیست».

این فعال فلسطینی تصریح کرد: در جامعه فلسطینی تحکیم رابطه میان اعضای خانواده و خویشاوندان نقش بزرگی در تحکیم ارکان جامعه مقاوم در برابر اشغالگری داشته است.

وی افزود: در همین راستا نهادهای متعدد مدنی و اجتماعی برای پشتیبانی از حقوق خانواده در سرزمین های فلسطینی تشکیل شده‌اند.

سالم دیب همچنین به نقش مساجد در رشد و پرورش فرزندان خانواده‌های فلسطینی و حمایت از آنها اشاره کرد و گفت که مناسبت‌های دینی و ملی مختلف فلسطینی‌ها تأثیر زیادی در روحیه همبستگی اجتماعی میان شهروندان فلسطینی داشته است.

این فعال فلسطینی دیدار با خانواده شهدا و مجروحین فلسطینی و شرکت در مجالس عزای شهدا برای آرام کردن دل خانواده‌های داغدار آنها و همچنین ارائه کمک به خانواده‌های آواره فلسطینی در اردوگاه‌های واقع در مناطق مختلف سرزمین‌های فلسطینی را از جمله راه‌های حمایت از خانواده در فلسطین دانست.

«سیما سمر» از کشور افغانستان نیز طی نطقی به بهبود وضعیت زنان افغانستانی در پی سقوط رژیم طالبان در افغانستان پرداخت.

او تأسیس وزارت امور زنان و همچنن موضوع برابری جنسی در قانون اساسی جدید جمهوری اسلامی افغانستان مصوب چهارم ژانویه ۲۰۰۴ را از جمله شیوه‌‌‌های تلاش برای به رسمیت شناختن حقوق زنان در افغانستان قلمداد کرد.

سمر تصریح کرد: قانون اساسی جدید افغانستان که در یک و نیم دهه اخیر تدوین شد، حقوق زنان را به رسمیت شناخته و در کرامت انسانی و حقوق بشری، جایگاه مساوی و برابر با مردان قائل شده است.

این کارشناس افغانستانی تصریح کرد: قانون منع خشونت علیه زن در افغانستان نیز به منظور دفاع و اعاده حیثیت برای زن افغانستان پس از سال‌ها جنگ و مشقت از طرف دولت اسلامی افغانستان به تصویب رسید، عمومی‌ترین خشونت‌ها در برابر زنان افغانستان تجاوز جنسی و نکاح اجباری و انزوای اجباری و مجبور کردن به اعتیاد است که نهادهای دولتی و مدنی افغانستان به موفقیت‌های خوبی در مقابله با این خشونت‌ها دست یافتند.

نشست تخصصی «نقش گفت‌وگوی تعاملی در تحکیم خانواده» امروز ۲۶ بهمن‌ماه، به همت جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) و همکاری مرکز بین‌‌المللی اعتلای گفت‌و‌گوی خانواده ریاست جمهوری،  با حضور ۲۵ میهمان از چهار کشور لبنان، سوریه، عراق و افغانستان و معاونان دستگاه‌های همکار در تهران آغاز به کار کرد.

در این نشست دو روزه، میهمانان و شرکت‌کنندگان به بیان تجارب و فعالیت‌های کشورهای متبوع خود در حوزه زنان و خانواده می‌پردازند.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.