خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گرامی‌داشت نخستین «روز جهانی برادری و اخوت» با حضور پاپ و شیخ‌الطیب

گرامی‌داشت نخستین «روز جهانی برادری و اخوت» با حضور پاپ و شیخ‌الطیب و به میزبانی قاضی عبدالسلام در ابوظبی برگزار شد.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از americamagazine، پاپ فرانسیس به هنگام پیوستن به امام الازهر، احمد الطیب، طی کنفرانسی که برای نخستین روز جهانی برادری انسان برگزار شد، گفت: برادری مرز جدید بشریت است. این چالش قرن و دوران ما می‌باشد و زمانی برای سهل‌انگاری نیست؛ یا خواهر و برادر هستیم یا یکدیگر را نابود خواهیم کرد. دنیای بدون «برادری» دنیای دشمنی است. 

به این ترتیب پاپ فرانسیس و امام الازهر بار دیگر گواهی قدرتمندانه از دوستی، تعهد و همکاری با یکدیگر را برای صلح بین ملت‌ها، به جهانیان ارائه کردند.

در این مراسم پاپ فرانسیس طی سخنانی امام اعظم الازهر را دوست، برادر و همراه خود در چالش‌های مبارزه برای برادری خطاب کرد و افزود: از امام الازهر برای همراهی در تهیه سند برادری که دقیقاً دو سال پیش در چهارم فوریه به ثبت و امضا رسیدم، تشکر می‌نمایم.

پاپ خطاب به امام اعظم‌الطیب به زبان اسپانیایی گفت: شهادت و گواهی شجاعانه شما بسیار به من کمک کرد،دبه طوری‌که حتی اگر نوشتن سند برادری آسان نبود، ما توانستیم در کنار یکدیگر این کار را انجام دهیم.

امام اعظم نیز به زبان عربی گفت: این سند که خواستار همکاری، رد تعصب و نفرت، پایان دادن به جنگ و ترویج مدارا و هماهنگی به عنوان راهی برای برادری و صلح جهانی است، منجر به تأسیس کمیته عالی برادری انسان شد تا به اجرای کامل این مهم کمک کند و خواستار مصالحه مردم در راستای خدمت به «صلح جهانی» باشد.

«جایزه زاید» یکی دیگر از دستاوردهای سند برادری انسان است که برندگان آن توسط هیئت منصفه بین‌المللی (شامل رهبران مذهبی و مدنی)، انتخاب می‌شوند.

نخستین دریافت کنندگان این جایزه، پاپ فرانسیس و امام اعظم بودند.

امسال نیز از برندگان جایزه زاید ۲۰۲۱ تجلیل شد. برندگان امسال دو نفر بودند؛ آنتونیو گوترس، دبیر کل پرتغالی سازمان ملل متحد، لطیفه ابن ضیافت، یک زن مراکشی- فرانسوی که پسرش عماد را طی یک حمله تروریستی در فرانسه از دست داد و به یاد پسرش «انجمن صلح و جوانان عماد» را تاسیس نمود.

براساس این گزارش، شورای جهانی کلیساها از کلیساهایی که عضو این شورا بودند، دعوت کرد تا در جشن مجازی بزرگداشت روز برادری انسان شرکت کنند.

چارلز میشل، رئیس شورای اروپا ضمن قدردانی از پاپ فرانسیس و امام اعظم، بیان کرد: امروز، بیش از هر زمان دیگری به «روز جهانی برادری انسان» نیاز داریم، زیرا جهان در حال جنگ با پاندمی کووید ۱۹ است؛ روز جهانی برادری انسان به ما یادآوری می‌کند تنها راه برون‌رفت از این بحران جهانی، برادری و همبستگی بیشتر مردم می‌باشد

شورای وابسته به پاپ، گفتگوی بین ادیان به همین مناسبت وب‌سایتی ویژه راه‌انداخته و مطالب را به زبان انگلیسی و ایتالیایی در دسترس عموم قرار می‌دهند. 

شایان ذکر است، جشن روز برادری انسان، نقطه عطفی در مسیری است که از نخستین دیدار پاپ و امام اعظم در واتیکان در ۲۳ مه سال ۲۰۱۶ آغاز شد.

مترجم: حامد حبیب‌زاده

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.