خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مسجد «کمبریج» انگلیس، نخستین مسجد سازگار با محیط زیست در جهان+عکس

مسجد کمبریج در انگلیس، نخستین مسجد در جهان است که سازگار با محیط زیست است و پنل های خورشیدی روی بام این مسجد نصب شده است که انرژی مورد نیاز آن را تامین می کند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، گروه جهان اسلام، مسجد کمبریج انگلیس، نخستین مسجد سازگار با محیط زیست است که هنگام ورود به مسجد دیدگان را به خود جذب می کند. مسجد کمبریج سازه ای که در قرن بیست و یکم ساخته شده است، به حیرت مسلمانان پاسخ می دهد و این مسجد به شکلی طراحی شده است که سازگار با محیط زیست است و نظیر آن در دیگر مساجد دیده نمی شود.

ساخت این مسجد به صورت رسمی در سال ۲۰۰۸ آغاز شد و در آوریل سال ۲۰۱۹ به پایان رسید. بنابر این گزارش، همزمان هزار نفر می توانند در آن نماز بخوانند، سنن اسلامی رعایت شده و با اصول محیط زیست سالم سازگار است.

این مسجد از مواد طبیعی مانند چوب و سنگ مرمر ساخته شده و ویژگی تولید کمترین میزان کربن را نیز دارد. در ساخت مسجد کمبریج از سنت های معماری مذهبی و اسلامی الهام گرفته شده است و دارای گنبدی چند ضلعی است که شبیه گنبدهای کلیسای دانشکده ملک در کمبریج است.

قسمت بیرونی مسجد با کاشی پوشانده شده است و گنبد طلایی آن نور خورشید را منعکس می کند. حیاط این مسجد سرسبز است و شبیه قصرهای قرطبه در اندلس قدیم است. دیوارهای داخلی این مسجد از چوب های منبت کاری شده با آیات قرآنی پوشیده شده است که آیه های آن به خط کوفی نوشته شده است.

ستون های چوبی آن شبیه درخت است و پنجره ها به شکل گنبدی در سقف مسجد قرار گرفته‌ اند تا هم نور و هم گرمای خورشید به داخل مسجد انتقال یابد. همین امر باعث شده از سیستم برق کمتر استفاده شود و بر روی این مسجد پنل های خورشیدی نصب شده است که انرژی مورد نیاز این مسجد از طریق آن تامین می شود.

علی حوث، امام جماعت این مسجد در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت: باران زیادی در انگلیس می ‌بارد. ما آب باران را روی بام مسجد ذخیره و از آن برای آبیاری نهال هایی که در حیاط کاشته ایم و همچنین شستشوی دستشویی‌ها استفاده می کنیم. به این ترتیب آب باران نیز به هدر نمی ‌رود.

وی با اشاره به نصب پنل‌های انرژی خورشیدی روی بام مسجد، اظهارکرد: ما انرژی خورشیدی را به برق تبدیل می کنیم که حدود ۳۰ درصد برق مصرفی مسجد است. این میزان در تابستان تا ۴۰ درصد خواهد رسید که به کاهش هزینه برق مسجد کمک می کند و هوای گرم ذخیره شده و برای گرم کردن آب استفاده می‌ شود.

حوث با تاکید بر اینکه این مسجد هیچ آسیبی به طبیعت نمی ‌رساند، افزود: یک مونتاژ پمپ حرارتی هوا نیز در بام مسجد وجود دارد و حتی کمترین گرما نیز جذب و از آن برای گرم کردن آب مخازن بزرگ مسجد استفاده می شود. این آبها نیز برای گرم کردن زمین زیر فرش ها و شیر آب وضوخانه مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

وی با بیان اینکه مردم علاقه زیادی به خواندن نماز در این مسجد دارند، افزود: به دلیل افزایش حضور مسلمانان در اعیاد، سه بار در عید رمضان و قربان نماز در این مسجد اقامه شده است. وی تاکید کرد: برخی تنها برای بازدید به این مسجد می آیند و غیرمسلمانان زیادی نیز به این مسجد علاقه نشان می ‌دهند. بازدیدکنندگان با حضور در این مسجد می توانند هم با اسلام و هم با زیبایی شناسی اسلام آشنا بشوند.

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.