خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

الهیات واکسن| «واکسن» ایده‌ای اسلامی است نه استعماری

گفتگویی با یک امام جماعت آمریکایی؛

رئیس سابق جامعه اسلامی آمریکای شمالی گفت: مسلمانان نخستین کسانی هستند که به واکسیناسیون معتقدند اما متأسفانه با گذشت زمان برخی واکسن را به استعمار ربط دادند، در حالیکه ایده «پیشگیری» از سوی نبی مکرم اسلام(ص) مدتها قبل بیان شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز) به نقل از RNS؛ میلیون ­ها نفر واکسیناسیون کووید-۱۹ را دریافت کرده­ اند و جو بایدن رئیس جمهور، متعهد شده است تا ۱۰۰ میلیون واکسیناسیون در ۱۰۰ روز اول دولت خود داشته باشد. با این حال مقاومت در برابر دریافت واکسن به مانعی در برابر اثربخشی واکسن تبدیل شده است.

حدود ۵۰% از کارکنان خط مقدم لس آنجلس از دریافت واکسن خودداری کرده اند. در اوهایو، ۶۰% از کارکنان خانه سالمندان، واکسن را نپذیرفته ­اند.

این مسأله بسیار واضح است که رهبران مذاهب می ­توانند نظرات و فتواها را در خصوص بهداشت عمومی تغییر دهند. خاخام جولی شنفلد، مدیرعامل سابق مجمع خاخامی جنبش یهود و کارشناس ارشد کنونی دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه سیتی نیویورک، در حال مصاحبه و گفتگو با رهبران مذاهب، در خصوص دیدگاه­ های آئین آنها در مورد بهداشت عمومی و واکسیناسیون است.

این گفتگوها با امام محمد مجید، رئیس سابق جامعه اسلامی آمریکای شمالی آغاز شده است؛ «محمد مجید» امام جماعت مرکز جامعه مسلمانان کل منطقه دالس در استرلینگ-ویرجینیا است؛ یکی از بزرگترین مساجد آمریکا که پذیرای حدود پنج هزار خانواده در هفت بخش کلانشهر واشنگتن دی سی است.

ممکن است به طور مختصر درباره دیدگاه اسلام در مورد سلامتی سخن بگویید؟

یکی از عالی­ ترین اهداف شریعت اسلام محافظت از زندگی انسان است. ما زندگی هر انسانی را آفریده گرانبهای خداوند متعال می ­دانیم. یکی از برنامه ­های ما در آدامز کلینیکی اجتماعی است در آن از کسانی که توانایی مراقبت ­های بهداشتی ندارند، نه تنها مسلمانان، بلکه افراد با مذاهب دیگر نیز حمایت و مراقبت می ­کنیم. دپارتمان مراقبت بهداشتی ما سمینارها، دوره ­های آموزشی آگاهی از بهداشت را برگزار می ­کند. به طور کلی آدامز به تمامی جنبه ­های زندگی انسان، سلامت روان و جسم می ­پردازد.

تاریخچه تفکر اسلامی در مورد واکسیناسیون چیست؟

مسلمانان از جمله نخستین کسانی هستند که به واکسیناسیون معتقدند. متأسفانه به تدریج افراد و جوامع واکسیناسیون را با استعمار مرتبط ساختند در حالیکه ایده پیشگیری از سوی نبی مکرم اسلام(ص) مدتها قبل بیان شده است: «اگر بیماری واگیردار در شهری وجود دارد نباید به آن شهر وارد یا خارج شوید. اگر به بیماری مبتلا هستید نباید به گسترش آن ادامه دهید.» این اساس علوم الهی برای واکسیناسیون است.

شما چگونه به مردم کمک می ­کنید تا با نگرانی­ های تاریخی در خصوص واکسیناسیون کنار بیایند؟

شفافیت بیش از هر زمان دیگری وجود دارد. رهبران جوامع مختلف مذهبی و قومی دشوارترین سوالات را در این خصوص مطرح کردند و پاسخ ­ها بسیار راضی کننده بودند. این واکسن بی خطر است و نباید در خصوص سودمند بودن آن شک داشته باشیم.

اگر اشتباه نکنم، شما نام خود را در لیست دریافت واکسن قرار داده اید

بله من نام خود، همکارانم در مسجد و امامان دیگر را در لیست قرار داده ­ام. ما باهم واکسن می ­زنیم و این پروسه را با دوربین ضبط می ­کنیم.

آیا می ­توانید در مورد حلال بودن واکسن نیز صحبت کنید؟

دو شورای مهم اسلامی در آمریکا در این خصوص مطالعه نموده ­اند و ما به این نتیجه رسیده ­ایم که حلال است و مصرف آن مشکلی ندارد چرا که «اگر یک زندگی را نجات دهید، گویی زندگی تمام بشریت را نجات داده­اید.»

کارکنان برخی از مراکز درمانی همچنان از دریافت واکسن خودداری می ­کنند، آیا کسی با این دغدغه به شما مراجعه کرده است؟

من با جوانانی صحبت کرده ­ام که گمان می ­کنند چون جوان هستند، اگر دچار این بیماری شوند به آن غلبه می کنند. در پاسخ باید بگویم: ما جوانان ۳۰ ساله ­ای داشتیم که جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده ­اند. از طرفی این موضوع فقط مربوط به شما نیست بلکه به تمام افرادی که در جامعه با آنها ارتباط دارید، مربوط می شود و ممکن است سلامتشان به خطر بیفتد. به فرموده پیامبر اکرم(ص) هیچ کسی مؤمن واقعی نیست، مگر اینکه نسبت به دیگران مهر بورزد.

الهیات واکسن| «واکسن» ایده‌ای اسلامی است نه استعماری
بسیاری از افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا نشده ­اند، با اضطراب و انزوا و مشکلات مالی و شغلی زندگی می ­کنند. برای کمک به یکدیگر چه کنیم؟

سال گذشته سال راحتی نبود، این ایام از سخت ترین شرایط زمانی است که افراد نمی ­توانند به ملاقات یا برای تدفین عزیزان خود بروند. افرادی که مشاغل ثابت ندارند، با مشکلات مالی فراوانی مواجه شده ­اند. زندگی پر از آزمایش ­و امتحان است. اما زمانی که به عنوان یکی از اعضای جامعه (جامعه‌ای بزرگ از مسلمان، مسیحی، یهودی، هندو و …) باید به خاطر داشته باشیم وقتی داشته های خود را با افرادی که احساس تنهایی می کنند، تقسیم می کنیم، دین و ایمان واقعی خود را نشان می‌دهیم.

من بسیار خوشبین هستم و معتقدم که بر این بحران غلبه خواهیم کرد اما خاطرات کسانی که در این دوران از دست داده ­ایم، سالیان سال همراه ما خواهد بود. صرف نظر از موقعیت اجتماعی و قدرتی که داریم، همه ما آسیب پذیر شده ­ایم.

با مراقبت از هر کس در هر گوشه دنیا، در حقیقت از خود مراقبت کرده ­ایم. در تعالیم پیامبر اسلام(ص) آمده است؛ همه ما یک بدن هستیم و اگر بخشی از آن درد کند، بقیه بدن نیز باید دچار بی ­خوابی و تب شود.

منبع religionnews
خبرنگار حامد حبیب زراده
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.