خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

احمد زکی یمانی تحلیلگر سرشناس سعودی و نویسنده کتاب «اسلام و زن» درگذشت

 «شیخ احمد زکی یمانی» تحلیلگر برجسته سعودی، وزیر نفت و ثروت معدنی پیشین عربستان سعودی و از بنیانگذاران سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) امروز(سه شنبه) درگذشت.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، یمانی امروز(سه شنبه) در سن ۹۰ سالگی در لندن درگذشت. قرار است وی در قبرستان المعلاه در مکه مکرمه به خاک سپرده شود.

او از سال ۱۹۶۲ میلادی تا سال ۱۹۸۶ میلادی وزیر نفت و ثروت معدنی عربستان سعودی بود و در برخی منابع از او به عنوان نخستین دبیرکل اوپک یاد شده است.

وی دارای سیاستی مستقل در زمینه چگونگی تولید و صادرات نفت کشورهای عضو اوپک بودکه به نظریه مکتب هاروارد موسوم است.

احمد زکی یمانی که ریشه ای یمنی دارد در ایران به خاطر کتابش به نام «اسلام و زن» که از سوی سید ضیا مرتضوی به فارسی ترجمه و از سوی انتشارات میثم تمار منتشر شده‌است شهرت دارد. یمانی از منتقدان حمله نظامی امریکا به عراق بود و یکی از اهداف راهبردی جنگ واشنگتن علیه بغداد را رهایی هرچه زودتر امریکا از وابستگی به نفت عربستان می‌دانست و در این باره گفته بود: بعد از واقعه۱۱ سپتامبر، امریکا و به ویژه دیک چنی راهبرد استقلال نفتی از عربستان سعودی را دنبال می‌کنند.

منبع شفقنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.