خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سید ابوالحسن نواب: قرآن کریم، پل ارتباطی مسلمانان با سایر ادیان است

قرآن کریم برای ما مسلمانان سرّ بقا، دوام، وحدت، یگانگی و هم‌زیستی است. حوزه علمیه از قرآن غافل است. زمانی به قرآن و تفسیر قرآن، درس جنبی می‌گفتیم. لذا نسبت به همه چیز قرآن از قرائت و تلاوت و تفسیر و امثال آن کم‌توجهی کرده‌ایم و این جای شرمندگی دارد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز) به نقل از روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در دوره آموزشی طرح طلیعه نور که  با حضور جمعی از طلاب اهل ترکیه در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، به اهمیت انس با قرآن کریم از سوی طلاب اشاره کرد و گفت: قرآن کریم همان‌طور که خودش می‌گوید، برای هدایت بشر آمده است اما ما طلبه‌ها اشتباه کردیم و با قرآن زیاد انس نگرفتیم. حوزه علمیه از قرآن غافل است. زمانی به قرآن و تفسیر قرآن، درس جنبی می‌گفتیم. لذا نسبت به همه چیز قرآن از قرائت و تلاوت و تفسیر و امثال آن کم‌توجهی کرده‌ایم و این جای شرمندگی دارد. این در حالی است که در کشورهای اهل‌سنت قرآن کریم را به زیبایی قرائت می‌کنند و بعضی طلاب ما حتی در قرائت قرآن نیز مشکل دارند. اما الحمدلله یک نهضت بیداری قرآن‌آموزی شروع شده است و این، آغاز راه است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه با تجلیل از طلاب اهل ترکیه‌ گفت: طلاب ترکیه بسیار بامعرفت و باصفا هستند. کشور ترکیه نیز کشوری دوست‌داشتنی است و مردم آن از شیعه و سنی روحیه‌ای لطیفی دارند.

وی افزود: خدا را شاکردم که از جوانی از زلال علمی و قرآن علامه طباطبایی به واسطه شاگردانش به‌خصوص مرحوم علامه مصباح یزدی سیراب شدم. ایشان بودند که ما را با قرآن آشنا و مأنوس کردند و چندین بار قرآن کریم را به صورت تفسیر موضوعی در محضر ایشان آموختیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب به تلاش‌های قرآنی حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی اشاره کرد و گفت: مرحوم آیت‌الله گلپایگانی به حجت‌الاسلام قرائتی می‌فرمودند که شما اصول را برای جوان‌ها می‌گویید و من، فروع را برای پیرمردها می‌گویم. قرآن دریای معرفت است. قرآن کریم، پل ارتباطی ما مسلمانان با سایر ادیان است. قرآن کریم بر همه کتب آسمانی مهیمن است یعنی مسلط است.

وی با اشاره به دوران جمهوریت و برخورد آتاتورک با مدارس قرآنی گفت: آتاتورک همه مدارس دینی را تعطیل کرد ولی مدارس قرآنی را نبست.

وی یادآور شد:اگر در هر جای کشور ترکیه، قرآن کریم را آموزش دهید، یک اهل‌سنت حاضر است بدون نگرانی بیاید و نزد شما قرآن بیاموزد. چون قرآن متعلق به همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی است. قرآن کتاب جاودانه و هستی‌بخش ماست و بدون قرآن، هیچ چیزی نداریم.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: اگر در مدرسه‌ای معلم باشد و کتاب نباشد، دانش‌آموز به ما می‌گوید امروز معلم آمد ولی کتاب نداشتیم و درس شروع نشد. این اهمیت کتاب را می‌رساند. معلم ما، پیامبر عظیم الشأن اسلام است و قرآن، کتابش. یک مکتب و یک مدرسه و یک راه با دو چیز شروع می‌شود: با کتاب و معلم. این دو، رکن اسلام هستند. اگر پیامبر اکرم(ص) کتاب به همراهش نبود، اولو‌العزم نبود و اگر پیامبر(ص)، جاودانه مانده است، به خاطر کتابش یعنی قرآن کریم است. قرآن کریم، پیامبر را و پیامبر، قرآن را جاودان نگاه داشت. این دو، رکن ما هستند ولی متأسفانه از آن‌ها غافلیم.

وی ضمن تبریک به طلاب حاضر در دوره به خاطر انتخاب یک مسیر قرآنی و گام برداشتن در راه تعلیم قرآن کریم، گفت: باید به شما تبریک گفت که در جوانی و سن کم و در آغاز راه، با قرآن آشنا شدید و در آغاز راه، دست‌تان را به قرآن دادید و خودتان به این مفتخر شدید که معلم و مدرس قرآن شوید. در تاریخ ایران، صدها شاعر آمده‌اند اما سه نام در این میان جاودانه شده‌اند و هر سه نیز اشعارشان آمیخته با قرآن کریم است. این سه شاعر، مولانا، حافظ و سعدی هستند که نام‌شان به خاطر قرین شدن با قرآن کریم، ماندگار شده است. حافظ که اسمش نیز از قرآن گرفته شده است، یعنی حافظ قرآن، می‌گوید:

هرچه دارم همه از دولت قرآن دارم

در جایی دیگر می‌گوید:

چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی

آن شب قدر که این تازه براتم دادند

که ترجمه این آیه قرآن است که می‌فرماید «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهٍ مُبَارَکَهٍ».

یکی از استادان دانشگاه ادیان و مذاهب در کتابش آورده است که دو هزار بیت مثنوی مولوی، ترجمه مستقیم از قرآن است.

پروین اعتصامی، شاعر زن ایرانی هم از قرآن کریم در اشعارش استفاده کرده و او هم سهمی از ماندگاری به واسطه قرآن دارد. او داستان‌های قرآنی را به نظم درآورده است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب هم‌چنین گفت: من تاکنون در تشییع چهل مرجع تقلید شرکت کرده‌ام اما نام چندانی از آنان نمانده است ولی هرکس خود را با قرآن گره زد، نامش ماندگار شد. مرحوم الهی قمشه‌ای که مترجم قرآن بود، چون خود را با قرآن کریم یعنی باارزش‌ترین گوهر جهان هستی گره زد، ماندگار شد و ترجمه‌ او از قرآن کریم شهره خاص و عام است. لذا قرآن کریم برای ما مسلمانان سرّ بقا، دوام، وحدت، یگانگی و هم‌زیستی است و همه چیز ما در همین قرآن است.

تجلیل از استاد قرآنی استاد ابوالفضل بهرام‌پور

گفتنی است حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در ابتدای سخنان خود از استاد ابوالفضل بهرام‌پور که برای تدریس در این دوره در دانشگاه ادیان و مذاهب حضور یافته بود، به خاطر سال‌های فعالیت‌های قرآنی وی تجلیل کرد و گفت: بنده ۴۳ سال پیش در منزل مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی رضوان الله تعالی علیه با این مرد بزرگ آشنا شدم و آیت‌الله مصباح ایشان را به ما معرفی کردند. می‌دانید که آیت‌الله مصباح یک قرآن‌شناس و شاگرد خوب علامه طباطبایی بود. او از این مرد بزرگ بسیار تجلیل کرد. لذا بنده ۴۳ سال است که مرید آقای بهرام‌پور هستم.

وی افزود: خداوند بسیار به ایشان توفیق داده است. بزرگ‌ترین توفیق ایشان این است که خادم قرآن هستند. ایشان هیچ‌کاری به جز قرآن انجام ندادند و به هیچ چیز از دنیا و مقام و سیاست روی نیاوردند و فقط و فقط خادم قرآن بودند. لذا ایشان جاودانه هستند چون خود  را با قرآن گره زده‌اند و حیات طیب‌شان را با قرآن ادامه داده‌اند و می‌دهند. بنده به شدت به این مرد بزرگ دل‌بسته‌ام.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.