خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حمله افراد مسلح به زیارتگاه پیروان آیین یارسان

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» از حمله افراد مسلح به یک زیارتگاه پیروان آیین «یارسان» در دالاهو کرمانشاه خبر داده و نوشته‌ است که حمله کنندگان از اعضای گروه‌های بنیادگرای اسلامی بوده‌اند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، وبسایت خبری حقوق بشری هه‌نگاو از حمله افراد مسلح به «مقبره بابایادگار» و به رگبار بستن این زیارتگاه پیروان آیین یاری (یارسان) در بخش دالاهو از توابع استان کرمانشاه خبر داده است.

یک منبع آگاه به هه‌نگاو گفت این تیراندازی تلفات جانی نداشت، اما «خسارات زیادی به ادوات فنی و ساختمان مستقر برای بازسازی مقبره» وارد آمده است.

چند روز پیش، مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان در بیانیه‌ای خواستار به رسمیت شناخته شدن این آیین و پایان تبعیض‌ها و توهین‌ها علیه پیروان این آیین شد.

این بیانیه پس از تراشیدن اجباری سبیل جواد احمدی، زندانی پیرو آیین یاری در زندان ساوه صادر شد. داشتن سبیل برای مردان یارسان یکی از نشانه‌های آیینی محسوب می‌شود.

آیین یارسان (اهل حق) آیینی است که در قرن ششم هجری در هورامان کردستان بنیانگذاری شده و اکنون پیروان آن بیشتر در کرمانشاه، لرستان، همدان و مناطقی اطراف میاندوآب ساکن هستند.

منبع محبت نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.