خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیا سفرخبرساز پاپ به عراق می ­تواند زندگی اقلیت ­های مذهبی را بهبود بخشد؟

برنامه سفر پاپ فرانسیس نیز نشان ­دهنده علاقه وی به وضعیت مسیحیان است وی قصد دارد در قره ­قوش، یک مراسم مذهبی دسته جمعی برگزار کند.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از RNS پاپ فرانسیس پنجم مارس به بغداد سفر و طی سه روز سطح بالایی از دیپلماسی مذهبی را آغاز خواهد کرد؛ وی در بغداد با رهبران سیاسی، کشیش ­ها و راهبه­ های کاتولیک در محل حمله القاعده در سال ۲۰۱۰ دیدار می ­کند.

روز بعد به نجف رفته و با آیت الله علی سیستانی ملاقات خواهد کرد؛ دیدار رهبر کاتولیک های جهان با مرجع تقلید شیعیان آیت الله سیستانی فرصتی برای ساخت روابط با اسلام محسوب می ­شود.

تعمیق روابط مسیحیان و مسلمانان از اولویت­ های پاپ فرانسیس بوده و اهمیت موضوع این سفر برگرفته از سخنان عیسی مسیح در انجیل متی است:‌ همه شما برادر یکدیگر هستید.

اعضای اقلیت­ های مذهبی در عراق که من اخیرا با آنها صحبت کردم از تاکید پاپ بر مساله روابط مسیحیان و مسلمانان استقبال می­ کنند، اما آنها همچنین امیدوارند که وی روی موضوعات تاثیرگذار بر زندگی آنها نیز تمرکز نماید. از زمان حمله آمریکا و پس از آن حمله افراط گرایان آینده اقلیت ­های مذهبی در عراق به طور فزاینده­ ای نامعلوم به نظر می ­رسد و گذشت زمان بر علیه آنها بوده است.

در ماه ژانویه، زمانی که برهم صالح، رئیس­ جمهوری عراق با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان دیدار کرد، وضعیت مسیحیان تحت آزار و اذیت اولویت گفتگوی آن بود. آنها در مورد حفظ حضور تاریخی مسیحیان در کشور و تأکید بر ضرورت تضمین امنیت و جایگاه آنان در آینده بحث کردند.

برنامه سفر پاپ فرانسیس نیز نشان ­دهنده علاقه وی به وضعیت مسیحیان است وی قصد دارد در قره ­قوش، یک مراسم مذهبی دسته جمعی برگزار کند.

اقلیت­ های مذهبی عراق در خلا امنیتی زندگی می­ کنند حتی اگر داعش از شمال عراق بیرون رانده شود، دولت مرکزی در تلاش است تا کنترل امور را به دست گیرد و مناطق اقلیت را در معرض خشونت هواداران داعش و شبه نظامیان مختلف مانند حشدالشعبی قرار دهد.

امنیت مهم­ترین مانع احیای زندگی مذهبی اقلیت­ ها و دشوارترین مسئله ­ای است که باید بررسی شود. اقلیت­ ها باید در حمایت از خود نقش ایفا کنند. در غیر این صورت این امر تحقق نخواهد یافت.

با توجه به تخریب­ های داعش و شکست نیروهای امنیتی عراق و کُرد، چه کسی می ­تواند آن­ها را مقصر بداند. اگر امنیت آنان تامین نشود، ترس از خشونت، اقلیت ­ها را ترغیب به ترک وطن خود برای همیشه می کند البته پاپ فرانسیس می ­تواند برای تحقق برخی تغییرات تلاش کند. غیرمسلمانان در مورد بخشی از قانون شناسنامه ملی ابراز نگرانی کرده ­اند که مسلمان شدن یک شهروند از دینی دیگر را به رسمیت می ­شناسد، اما عکس این موضوع برقرار نیست.

به گفته ویلیام واردا، بنیانگذار سازمان حقوق بشر حمورابی، بر اساس این قانون، اگر پدر و مادری غیر مسلمان به اسلام روی آورند، فرزندان در اسناد هویتی خود به طور خودکار مسلمان محسوب می ­شوند. واردا معتقد است پاپ با طرح این موضوع نزد سیاستمداران عراقی می ­تواند از کودکان مسیحی در برابر تغییرات اجباری محافظت کند.

عبید شمدین از سازمان نادیا، موسسه ­ای غیرانتفاعی که توسط برنده جایزه صلح نوبل، نادیا مراد بنیانگذاری شده است و قربانیان خشونت جنسی را مورد حمایت خود قرار می ­دهد، گفت: ایزدیان منتظر هستند تا رهبر کاتولیک های جهان توجهات را به چالش­ هایی که اقلیت­ های مذهبی عراق با آن مواجه هستند جلب نموده و احترام بین ادیان را تقویت کند.

اما آیا این منجر به پیشرفت در زمینه حقوق بشر خواهد شد؟ شمدین خیلی مطمئن نیست. وی خاطرنشان کرد تا زمانی که اقلیت ­ها از حمایت و حقوق کامل عراق برخوردار نشوند، اثرات نسل کشی بر جامعه ایزدیان پایان نمی ­یابد.

مترجم: حامد حبیب زاده

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.