خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تأثیرات کرونا بر اندیشه دینی / زمینه‌های مجازی علم‌آموزی دانشگاهیان فراهم شود

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌های قم تشریح کرد:

حجت‌الاسلام پوررضا اظهار کرد: از نگاه دینی اگر کسی آتشی در خانه شما انداخت نباید باعث شود به خدا بی‌اعتقاد شوید یا اینکه بگویید چرا خدا جلوی آتش را نگرفته است. این هم تقدیر خداوند بوده است بنابراین برای یک مؤمن مهم این است که چگونه آتش را خاموش کند و از خدا هم برای موفقیت در این زمینه کمک بخواهد. 

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل پوررضا، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان قم در پاسخ به سؤالی درباره آثار کرونا بر فعالیت‌های دینی و قرآنی دانشگاهیان اظهار کرد: به طور حتم دانشگاه جزو مکان‌هایی است که کار حضوری در آنجا نقش ویژه‌ای دارد و البته در برخی از رشته‌های خاص این اهمیت بیشتر است. در رشته‌های علوم انسانی نیز نشست و برخاست اساتید با یکدیگر و کارهای گروهی از اهمیت مضاعف برخوردار است.

وی افزود: معتقدم کرونا در ابتدای کار به این جهت که عادت نکرده بودیم دور از همدیگر اما در بستر فضای مجازی مطالب لازم را رد و بدل کرده و کارهای خود را انجام دهیم، مقداری کار ما را کند کرد اما از سوی دیگر معتقد نیستم آسیب و ضربه زیادی به کارهای علمی در بخش اساتید زده باشد، هرچند در بخش ارتباط استاد و دانشجو آسیب‌هایی در پی داشته و دارد چراکه هیچ چیز جای حضور شاگرد در کنار استاد را نمی‌گیرد.

حجت‌الاسلام پوررضا یادآور شد: ما معتقدیم درس، آموزش و تعلیم ذهنی دانشجو، یک بخش از کار دانشگاهی و بخش دیگر و شاید مهم‌تر، هم‌نفس و همراه و هم احساس شدن آنان است و اینکه تجارب لحظه به لحظه‌ای که استاد از خود بروز می‌دهد تا روی دانشجو تأثیر بگذارد باید به صورت حضوری باشد اما در بخش علمی و فرصت علم‌آموزی اساتید چه بسا از دوران قبل از کرونا هم بهتر عمل کرده‌ایم.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان قم ادامه داد: معتقدم باید بسترهای لازم به گونه‌ای فراهم شود که هم دانشجو بتواند از آموزش‌های از راه دور استفاده و زمان خود را به درستی تنظیم کند. البته امیدواریم به زودی شاهد از بین رفتن ویروس کرونا باشیم اما فرض را بر این بگذاریم که همچنان ادامه دارد باید بسترهای لازم برای تدریس را در فضای مجازی ایجاد کنیم تا آموزش‌های مجازی را به سطح قابل قبولی برسانیم.

وی در پاسخ به این پرسش که شیوع ویروس کرونا چه تأثیراتی بر اندیشه دینی در جامعه گذاشته است؟ اظهار کرد: این یک بحث کلامی – فلسفی و نیاز به تحلیل و تفسیر فراوان است اما اجمالاً فرض کنید منزل شما توسط فردی به صورت عمد یا غیر عمد دچار آتش‌سوزی شده است، حال با این آتش سوزی چگونه برخورد می‌کنید. ممکن است باعث آسیب مالی یا از بین رفتن فرزند شما بشود. کرونا هم آسیبی از این دست است که خواسته یا ناخواسته جامعه ما را در بر گرفته اما آنچه مهم است نحوه مواجهه ما با این پدیده است.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان قم با بیان اینکه مواجهه ما با کرونا می‌تواند درست یا غلط باشد، افزود: از نگاه دینی اگر کسی آتشی در خانه شما انداخت نباید باعث شود به خدا بی‌اعتقاد شوید یا اینکه بگویید چرا خدا جلوی آتش را نگرفته است. این هم تقدیر خداوند بوده است بنابراین برای یک مؤمن مهم این است که چگونه آتش را خاموش کند و از خدا هم برای موفقیت در این زمینه کمک بخواهد. جالب اینجاست که خواست الهی این است که انسان‌ها در مقابل آسیب‌ها دوام آورده و اعتقادات خود را حفظ کنند تا قوی و بزرگ شوند.

حجت‌الاسلام پوررضا تأکید کرد: گاهی نیز کاری از دست ما بر نمی‌آید و دچار آسیب می‌شویم که در این موارد هم خدای متعال برای ما جبران می‌کند بنابراین معتقدم این نگاه در اوایل شیوع ویروس کرونا در میان عموم جامعه ما به میزان کمتری شکل گرفته بود اما الان در حال شکل گرفتن است تا بررسی کنیم در آسیب‌هایی از این دست که در جامعه به وجود می‌آید نقش خدا و دین و کجاست و چگونه می‌توانیم از این آسیب استفاده کرده و خودمان را ارتقاء دهیم.

وی ادامه داد: معتقدم بسیاری از کسانی‌که در اوایل منفی فکر کرده و گمان می‌کردند از دست خدا خارج شده اما الان متوجه شده‌اند شرایط عالم به همین گونه است و کرونا صرفاً یکی از پدیده‌های عالم است. اگر دقت کنیم متوجه می‌شویم بالغ بر دو هزار نوع سرطان وجود دارد. این تعارضات جزیی از ماهیت زندگی دنیوی است و ما باید در راستای رفع این مشکلات تلاش کنیم تا هم معرفت ما به خدا و پیچیدگی خلقت بیشتر شود و درک کنیم مهندس اصلی خلقت چه کسی است و هم اینکه در جاهایی که در حال آسیب دیدن هستیم از خدا کمک بخواهیم که به ما کمک کند تا آسیب را از خود دور کنیم. اینها مهارت‌هایی هستند که یک مؤمن برای فهم آنچه حقایق عالم است به آنها نیاز دارد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.