خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

با مسیحیان عراق آشنا شوید

مسیحیان از نزدیک به دوهزار سال پیش تا کنون در ناحیه‌ای که عراق امروزی را تشکیل می‌دهد، اسکان داشته‌اند و جای پای نیاکان آنها را می‌توان در میان رودان باستانی و سرزمین‌های اطراف آن جست.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، قبل از جنگ اول خلیج فارس بین عراق و کویت در سال ۱۹۹۱، تعداد مسیحیان عراق به حدود یک میلیون نفر می‌رسید. در زمان اشغال عراق توسط ایالات متحده این تعداد به حدود ۸۰۰ هزار نفر تقلیل پیدا کرد. گمان می‌رود که از آن زمان تاکنون به دلیل جنایات داعش این تعداد به شدت کاهش پیدا کرده باشد.

اکنون مسیحیان حاضر در عراق نگران کم شدن جمعیت خود هستند و در پی یافتن راه‌هایی برای تشویق مهاجران به بازگشت به کشور هستند.

۱۴ طائفه مسیحی در عراق وجود دارد که به رسمیت شناخته‌اند و اغلب آنها در بغداد، استان نینوا و اقلیم کردستان زندگی می‌کنند؛ در زیر به معرفی مهم‌ترین طوائف مسیحی در عراق خواهیم پرداخت:

کلدانی‌ها
کلدانی‌ها بزرگترین جامعه مسیحیان را در عراق تشکیل می دهند که ۸۰ درصد مسیحیان این کشور را تشکیل می‌دهند، کلیسای کلدانی وابسته به کلیسای کاتولیک است اما آیین‌ها و مراسم خاص خود را حفظ کرده و از قرن نخست میلادی در عراق حضور داشته است.

مقر کلیسای در بغداد است و ریاست آن را کاردینال رافائل ساکو برعهده دارد؛ بخش عمده کلدانی‌ها در عراق و تعداد اندکی در ایران و لبنان زندگی می‌کنند و به لهجه برگرفته شده از زبان آرامی سخن می‌گویند که زیر مجموعه‌ زبان سامی محسوب می‌شود.۱۱۰ کلیسای کلدانی در سراسر عراق وجود دارد.

کلدانی‌ها از زمان تشکیل دولت عراق در سال ۱۹۲۰ با وفاداری به میهن، برای حفظ وحدت کشور تلاش کردند و از جایگاه سیاسی و نفوذ خود برای سازمان سیاسی و فعالیت‌های دیگر سوءاستفاده نکردند. با این حال، مسیحیان در عراق همواره تحت جفا بوده‌اند.

سریانی‌ها
سریانی‌ها حدود ۱۰ درصد از جمعیت مسیحیان عراق را تشکیل می‌دهند که برخی از آنان کاتولیک اما بخش عمده آنها از مسیحیان ارتودکس هستند، سریانی‌ها در مناطق قره قوش، بعشیقه و برطله در شمال عراق زندگی می‌کنند. مقر کلیسای سریانی کاتولیک در لبنان و مقر کلیسای ارتودکس در سوریه است. ۸۲ کلیسای سریانی اعم از کاتولیک یا ارتودکس در عراق وجود دارد.

آشوری‌ها
دیگر جمعیت مسیحیان عراق را آشوری‌ها تشکیل می‌دهند که بازماندگان امپراطوری های باستانی آشور و بابل اند و حدود ۵ درصد از جمعیت مسیحیان عراق را تشکیل می‌دهند. در قرن اول میلادی آنها به مسیحیت گرویدند و این باور وجود دارد که کلیسای باستانی آنها قدیمی‌ترین کلیسای عراق باشد. ۲۱ کلیسای آشوری در عراق وجود دارد که ۱۷ مورد آن در بغداد است.

ارمنی‌ها
ارمنی‌ها تقریبا ۳ درصد از مسیحیان عراق را تشکیل می‌دهند و به زبان ارمنی سخن می‌گویند. اکثر پیروان کلیساهای ارمنی کسانی هستند که پس از کشتارهای ترکیه عثمانی در ابتدای قرن بیستم به عراق پناه آوردند. ۱۹ کلسیای ارمنی اعم از کاتولیک یا ارتودکس در عراق وجود دارد. به علاوه این ها، گروه‌های کوچکی از کلیسای ارتودکس یونان، کلیسای کاتولیک یونانی، ‌کلیسای انگلستان و کلیسای انجیلی نیز در عراق وجود دارد.

اکنون واتیکان مسیحیانی را که پس از حضور داعش و دیگر گروه‌های تندرو از کشور فرار کرده‌اند، به بازگشت به عراق تشویق می‌کند تا جامعهٔ آن‌ها در سرزمینی که پیشینهٔ حضور مسیحیان در آن به زمان عیسی مسیح برمی‌گردد، حفظ شود.

منبع محبت نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.