خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بعثت یعنی دعوت به خداپرستی/ نباید زمان بعثت منشأ اختلاف شود

یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان عید مبعث است، روزی که برای اولین بار نخستین آیات الهی بر رسول مهربانی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در غار حرا نازل شد: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ».

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان عید مبعث است، روزی که برای اولین بار نخستین آیات الهی بر رسول مهربانی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در غار حرا نازل شد: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ».روز ۲۷ رجب سال ۱۳ پیش از هجرت، هنوز زمانی که حضرت محمد صلّی‌الله‌علیه‌وآله در شهر مکه سکونت داشتند، ایشان از جانب پروردگار الهی به رسالت پیامبری  مبعوث شدند. در این زمان پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله چهل سال سن داشتند و در راه رسیدن به سعادت، آگاهی و هدایت مردم رنج و تلاش های بسیاری را پشت سر گذاشته بودند.

وقتی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله که طبق عادت گذشته برای راز و نیاز تنهایی به غار حرا در کوه نور مراجعه می‌کردند، این بار انگار بار سنگینی بر دوش داشته و وقتی به خانه خدیجه همسر مهربان رسید، احساس خستگی شدید و عرق کردگی در چهره مبارک رسول خدا پیدا بود و وقتی علت سؤال شد، پیامبر فرمودند: فرشته وحی آیات الهی را نازل کرده و از جانب خداوند به پیامبری برانگیخته شده‌اند.

بنابراین گزارش حجت الاسلام میرصادقی؛ از اساتید حوزه علمیه در گفتگویی با اشاره به اهداف بعثت گفت:خداوند در این آیه شریفه قرآن می‌فرماید: «وَلَقَد بَعَثنا فی کُلِّ أُمَّهٍ رَسولًا أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ»( ۳۶نحل)یعنی اینکه مردم خداوند را عبادت کنند و از طاغوت اجتناب کنند و پیامبرانی برای هر امتی فرستاده‌ایم تا آن‌ها را به خداپرستی دعوت کنند.

وی افزود: پس هدف اصلی بعثت پیامبران طبق آیه شریفه دعوت مردم به خداپرستی بوده است.حضرت علی(ع) می‌فرماید: خداوند حضرت رسول(ص) را مبعوث کرد تا وعده خود را انجام دهد و پیامبری را به وسیله او خاتمه دهد، مردم در آن زمان اعتقادات خاص و غیر دینی بسیاری داشتند و حتی بت پرستی می‌کردند که حضرت علی(ع) در خطبه یک نهج‌البلاغه می‌فرماید: آنها را از گمراهی به شاه‌راه توحید هدایت کرده و از چنگال جهالت نجات داده‌ایم.

حجت الاسلام میرصادقی عنوان کرد: یکی دیگر از اهداف بعثت تعلیم و تربیت است.خداوند در آیه ۱۲۹ بقره می‌فرماید: «رَبَّنَا وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِکَ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ وَیُزَکِّیهِمْ ۚ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ.»یعنی اینکه تعلیم کتاب و آموزش حکمت هدف بعدی از بعثت بوده است که خداوند پیامبری از جنس خود مردم برانگیخته تا آیاتی برای آن‌ها تلاوت کند و کتاب و حکمت را به آن‌ها آموزش دهد.

وی با اشاره به مهم ترین اعمال عید مبعث تصریح کرد: قطعاً برای همه روزهای که خداوند آن‌ها را خاص برشمرده اعمالی نیز در نظر گرفته شده است، ۲۷ رجب هم از روزهای متبرکی است که اعمال آن در دو مرحله شب عید و روز عید انجام می‌شود. نماز خواندن از نیمه شب و دعای خاص بعد از نماز در شب عید و غسل، روزه و زیاد صلوات فرستادن از اعمال روز عید مبعث است.

این استاد حوزه علمیه افزود: مهم‌تر مساله  وحدت و برادری است، بین شیعه و اهل تسنن اختلاف چندانی در اصل بعثت وجود ندارد . فقط در تاریخ وقوع این اتفاق مبارک اختلاف هست   شیعیان این روز را ۲۷ رجب عامل الفیل می‌دانند اما در میان اهل سنت برای این روز تاریخ مشخصی وجود ندارد اما برخی از آن‌ها معتقد هستند  که این واقعه در شب ۲۱ ماه مبارک رمضان و یا شب ۱۷، شب ۱۸، شب ۲۰ و شب ۲۳ است و این روز را جشن نمی‌گیرند. اما مهم این است که هر دو سنت بعثت پیامبر(ص) را باور دارند و نباید متفاوت بودن زمان این واقعه دلیل بر اختلاف شود و حفظ کردن اتحاد بین شیعه و سنی در این برهه زمانی مهم‌تر است.

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.