خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

۳ برابر شدن آثار مرتبط با «یوگا» در بحران کاغذ / ورزشی برای ترویج معنویت انحرافی

رئیس مؤسسه بهداشت معنوی خبرداد:

رئیس مؤسسه بهداشت معنوی با بیان اینکه آثار مرتبط با یوگا در بحران کاغذ در کشور سه برابر شده است، به ارائه آمار تکان‌دهنده درباره وضعیت ترویج یوگا در کشور پرداخت. 

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مظاهری‌سیف، رئیس مؤسسه بهداشت معنوی در سلسله نشست‌های «بررسی معنویت‌های نوظهور» که به یوگا اختصاص داشت با بیان اینکه یوگا قبل از انقلاب به کشور وارد شد، گفت: اوج عمومی‌سازی یوگا از سوی ژاله نمازی در تلویزیون ملی و در سال‌های میانی دهه ۵۰ رواج یافت لذا مروجان یوگا بعد از انقلاب عمدتاً از  شاگردان ژاله نمازی هستند.

وی افزود: ۱۱ دسامبر سال ۲۰۱۴ به عنوان روز جهانی یوگا شناخته شده و همین سبب شد تا موج وسیعی در ایران و جهان برای تبلیغ یوگا شکل بگیرد؛ لذا مراکز آموزش یوگا در چندسال گذشته به نحو عجیبی افزایش یافت و جالب‌تر اینکه نشر آثار مرتبط با یوگا سه برابر آثار قبل از این سال شده است، آن هم در شرایطی که ما در کشور با بحران نشر و ورق و کاغذ روبرو هستیم همچنین شبکه‌های فارسی‌زبان تبلیغ وسیعی در این زمینه دارند.

مظاهری سیف تصریح کرد: یوگا هشت مرحله دارد که یکی از آن وضعیت‌های بدنی است؛ در کتاب یوگاساترا مطالب چندانی در این زمینه نیست، ولی بر تمرکز بر نیروی نهفته جادویی درون تأکید دارد تا این نیرو در افراد یوگاکار فعال شود. تحقیقات در کشورهای غربی نشان داده است که شاخص سوخت‌وساز بدن در یوگا به طور میانگین ۲/۲ کالری است، لذا ورزش دانستن یوگا حرف بی‌ربطی است

استاد حوزه علمیه بیان کرد: وزیر ورزش هند هم به این اعتبار در دوره‌ای آن را ورزش ندانست؛ بنده هم با یکی از مربیان ایرانی صحبت کردم و ایشان می‌گفت که اصلاً از یوگاکارها برای تیم ملی استفاده نمی‌کنیم؛ زیرا توان انجام حرکات بدنی یوگا را ندارند؛ لذا از کسانی که وشو یا ژیمناستیک کار می‌کنند در تیم ملی استفاده می‌شود و در کشورهای دیگر هم وضع، همین است.

یوگا اثر درمانی ندارد

رئیس مؤسسه بهداشت معنوی اضافه کرد: یوگا برای همه بیماری‌ها مانند کمردرد و بیماری‌های قلبی عروقی حتی در تلویزیون جمهوری اسلامی برای برخی افراد توصیه می‌شود، مضحک است؛ تحقیقات و تحلیل محتواهایی که انجام شده نشان داده است که غالبا حرکات یوگا هیچ تأثیری در سلامتی فرد ندارد و صرفاً در یک تحقیق نشان داده شده است که یوگا در کاهش افسردگی در مراحل اولیه نقش اندکی دارد.

وی با بیان اینکه یوگا تأثیر ورزشی مثبت چندانی که ندارد هیچ بلکه آسیب‌آفرین هم هست، اظهار کرد: عارضه‌ای در یوگا به نام افتادگی پا شایع است که سبب می‌شود عصب سیاتیک از دوطرف آسیب ببیند؛ فراتر از این برخی حرکاتی که یوگارکاران انجام می‌دهند باعث آسیب‌های مغری می‎شود و به سرخرگ باسیلا آسیب می‌زند و سردرد، سکته و دشواری در انجام اعمال معمولی بدن را به همراه دارد.

این پژوهشگر با بیان اینکه برخی حرکات یوگا با ژیمناستیک یکی است، افزود: چون این حرکات در یوگا برای طولانی مدت انجام می‌شود، آسیب زیادی دارد؛ مثلاً  تحقیقاتی در آمریکا نشان داده که ۳۰ هزار آسیب در طول چند سال بر اثر یوگا رخ داده است که روزانه بیش از ۵ مورد می‌شود. این در شرایطی است که یوگا نه تنها ورزش سنگینی نیست بلکه ورزش معمولی هم محسوب نمی‌شود.

مظاهری‌سیف تصریح کرد: متأسفانه با وجود این همه عوارض توصیه می‌شود کودکان و حتی بانوان باردار آن را انجام دهند و در کشور جزء ورزش‌های همگانی تعریف شده و در پارک‌ها اجرا می‌شود و اعضای کمیته یوگا در هر شهر آن را تبلیغ می‌کنند.

پوششی ورزشی برای ترویج معنویت انحرافی

استاد حوزه با بیان اینکه تحقیق دیگری در آمریکا نشان داده که ۸۵ درصد مربیان و ۶۵ درصد کارآموزان یوگا معتقدند که ابتدا برای ورزش به این مراکز رفته‌اند، ولی بعدا وارد فاز معنوی یوگا شدند، اضافه کرد: این تحقیقات در ایران هم همین نتیجه را دارد؛ یعنی درصد زیادی ابتدا برای ورزش می‌روند، ولی بعداً ماجراهای خودشناسی، معنویت‌های کاذب و … مطرح می‌شود؛ اینکه به یوگاکاران ورزشکار نمی‌گویند هم مؤید این مطلب است.

وی افزود: یوگاکاران ایران به خصوص بعد از انقلاب، گانش‌پرست هستند و نیایش‌های گانش را با زبان فارسی نوشته‌اند؛ آنها دور هم جمع می‌شوند و آن را می‌خوانند و تبلیغ و ترویج می‌کنند و بر اینکه حرکات بدنی نباید جابجا و خارح از فرصت تعیین شده انجام شود، تأکید می‌شود.

مظاهری سیف تصریح کرد: بعد از انقلاب، شخصی به نام موحدی نائینی، انجمن یوگا را پایه‌ریزی کرد؛ او یوگا را از مرکزی در جنوب هند وارد ایران کرد، قبل از انقلابی، یوگاکاران گاو کریشنا را می‌پرستیدند. اینها مجسمه گاو کریشنا را در برابر خود می‌گذارند و وردهایی خوانده و توسلات عجیبی هم دارند.

مظاهری‌سیف تصریح کرد: برخی می‌گویند یوگایی که در ایران است از هند نیست که این از شوخی‌های خنده دار است، اگر یوگای ایرانی از هند نیست، پس استاد و مربی آن کیست؟ همه پیشکسوتان یوگای ایران در هند آموزش دیده‌اند و اگر مستقیم هم نرفته‌اند از طریق مربیانی که به هند رفت و آمد دارند آموخته‌اند. ما اصلاً یوگای ایرانی نداریم و این حرف کلاً بی‌اساس است.

برگزاری یوگای مختلط
وی افزود: مجلات هم دائماً پر از تبلیغات سفر و دوره‌های مربیگری در هند است؛ لذا اگر برخی می‌گویند یوگای ایرانی هم هست، استناد آنها چیست؟ امروز همه سبک‌های یوگایی که در هند هست، در ایران هم وجود دارد و همه در کشور نماینده دارند و حتی سبک‌های غیراصیل هم داریم، سبکی در آمریکا درست شده که اصیل نیست، ولی در ایران هست که به آن بیکرام گفته می‌شود؛ پایه‌گذار این سبک می‌گوید: «بیا دختر! در یوگا کسی لباس نمی‌پوشد». این یوگا می‌گوید که لباس جلوی تمرکز انسان را می‌گیرد.

مظاهری سیف تصریح کرد: متأسفانه در قم هم کلاس‎های مختلف یوگا حتی به صورت مختلط داریم چه رسد به شهرهای دیگر؛ در شیراز هم فردی به نام مهدی ماهادو شاگردان زیادی دارد و دوره‌ها با وضعیت نامناسبی برگزار می‌شود. در مجموع در مقایسه میان سال‌های ۹۰ تا ۹۶ تفاوت زیادی وجود دارد؛ در سال ۹۰، ۱۲۶ باشگاه یوگا آن هم نه صرفاً تخصصی در تهران داشتیم، ولی در سال ۹۶، نزدیک به سه هزار باشگاه تخصصی یوگا در کشور داریم.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.