خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان اهل سنت دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد + گزارش تصویری

جشن فارغ التحصیلی دانشجویان اهل سنت دانشگاه ادیان و مذاهب در سالن امام موسی صدر دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، حجت الاسلام یوسف غضبانی، رئیس مرکز آموزش‌های آزاد دانشگاه ادیان و مذاهب در این مراسم، با اشاره به شکل‌گیری دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار کرد: از چند سال گذشته این خلأ احساس می‌شد که باید پیروان ادیان و مذاهب نیز در این دانشگاه تحصیل کنند که محقق شد.

وی خاطرنشان کرد: امروز بخشی از زحمات مسؤولان در دانشگاه با فارغ التحصیلی نخستین گروه از علمای اهل سنت مشاهده می‌شود که توفیق داشتیم در خدمت آنها در آموزش مجازی باشیم.

رئیس مرکز آموزش های آزاد دانشگاه ادیان و مذاهب از دریافت مجوز رشته‌های فقه و حقوق شافعی و و فقه و حقوق حنفی مقطع کارشناسی خبر داد و افزود: پیگیری برای راه‌اندازی این مقطع به ثمر نشست و مجوز این رشته‌ها دریافت شد.

وی خاطرنشان کرد: این نوید داده می‌شود که فارغ التحصیلان اهل سنت به ویژه دوره دکتری با انتشار مجلات و نشریات قابل استفاده برای تمام کشورهای اسلامی تحول علمی در حوزه اهل سنت ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه امروز با فارغ‌التحصیلی فرهیختگان آغاز راه پرخیر و برکت ادامه پیدا می‌کند، ابراز امیدواری کرد: فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ادیان نقطه آغازی برای تعاملات اسلامی کشور با تمام کشورها باشد و فارغ التحصیلان سفیرانی باشند که در کشورهای دیگر با ایجاد روابط علمی به توسعه علم و دانش کمک و علوم ایرانیان را بار دیگر زنده و سرزنده در کشورهای اسلامی پیگیری کنند.

فارغ التحصیلان دانشگاه ادیان؛ سفیران وحدت و تقریب اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان، معاون پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه با اشاره به راهکارهای همزیستی مسالمت آمیز بین مسلمانان گفت: فارغ التحصیلان باید سفیران وحدت و تقریب اسلامی بین مسلمانان باشند.

وی خاطرنشان کرد: نخستین معضل در بین مذاهب عدم شناخت صحیح از یکدیگر است که برای شناخت بهتر باید کتاب‌های اهل سنت از سوی طلاب شیعه مطالعه شود و بالعکس کتاب‌های شیعه از سوی طلاب اهل سنت مورد مطالعه قرار گیرد تا فضای همدلی و همزیستی مسالمت‌آمیز نشان داده شود.

معاون پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب عدم نیت خوانی را از دیگر معضلات ذکر کرد و گفت: شیعه نسبت سنی و سنی نسبت به شیعی نباید نگاه منفی داشته باشد و عمل‌ها را حمل به صحت کنند. مسلمانان باید نسبت به یکدیگر حسن ظن داشته باشند.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد از دعواهای مذاهب به مسائل سیاسی برمی‌گردد، گفت: شبکه های ماهواره‌ای و رسانه‌ها برای اینکه خبری شنیده شود دروغ‌هایی به مذاهب نسبت می‌دهند.

تحصیل بیش از ۲۵۰ نفر از برادران اهل سنت در این دانشگاه

رحمان بوالحسنی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ادیان و مذاهب همچنین در این مراسم با بیان اینکه دانشجویان دانشگاه ادیان در مسیر علم و دانش قدم برمی‌دارند و هدف آنها تبیین دقیق اسلام است، گفت: استعمار دنبال این است که تفرقه ایجاد کند تا مسلمانان به خود مشغول باشند بنابراین نیاز است که در تبلیغ اسلام وجه فرهنگ و معنویت را تبیین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه ادیان و مذاهب با توجه به رسالت‌های خود فضایی را فراهم کرده که دانشجویان از ادیان مختلف بتوانند در این مکان تحصیل کنند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه بیش از ۲۵۰ نفر از برادران اهل سنت در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند، گفت: از این میزان بیش از ۵۰ درصد خارج ایران هستند و ۶۰ نفر از فارغ التحصیلان از برادران اهل سنت بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه شهادت در میدان وحدت آرزوی من است، گفت: افراط و تفریط نهضت‌ها را زمین می‌زند. باید مراقب بود مطالبات افراطی نشود تا به شکست نیانجامد.

نبود شناخت و آگاهی مذاهب از یکدیگر مهم‌ترین عامل تنازع

در این مراسم پیام حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی قرائت شد که در متن این پیام آمده است:

امروز به حول و قوه الهی شاهد نخستین دوره جشن دانش‌آموختگی دانشجویان اهل‌سنت دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی هستیم.

این‌جانب بر خود لازم می‌دانم به شما دانش‌آموختگان این دانشگاه تبریک و تهنیت دوچندان عرض کنم. زیرا افزون بر گذراندن یک دوره از تحصیل، یکایک شما عزیزان بالقوه، سفیران تقریب در منطقه خود خواهید بود (انشاءالله). هم‌چنین به شما سفارش می‌کنم در هر مقطعی که فارغ‌التحصیل شده‌اید، به آن اکتفا نکرده و در مسیر کسب دانش و گذراندن مراحل بالاتر پیگیر و در مسیر تقریب و وحدت امت اسلامی ثابت‌قدم و استوار باشید.

کاربرد آگاهانه اصطلاح دانش‌آموختگی به‌جای فارغ‌التحصیلی زیبنده‌تر است، زیرا دانش‌اندوزی را فراغت و پایانی نخواهد بود و به یاری خدا شما دانش‌آموختگان عزیز همواره در کسب علم، حتی پس از سال‌هایی فراغت از تحصیل نیز کوشا خواهید بود.

دانشگاهی که شما از آن فارغ‌التحصیل شدید، یکی از بازوهای علمی تقریب مذاهب و وحدت امت اسلامی در کشور بوده و دانش‌آموختگان این دانشگاه نیز از منادیان تقریب و وحدت در جهان اسلام به شمار می‌آیند.

گام نهادن در مسیر وحدت امت اسلامی فرصتی است که حضرت حق به بندگان ویژه خود عنایت
می‌فرماید. این همان میدانی است که قائد عظیم‌الشأن، حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) به‌مثابه امری واجب و حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی) به‌سان نقشه راهی فراروی امت اسلامی ترسیم نموده‌اند. تلاش در این مسیر مبارک، مجاهدتی مأجور و سعیی مشکور شمرده می-شود که وصفش هرگز در توان قلم نخواهد بود.

وقتی خداوند بلندمرتبه در قرآن کریم می‌فرماید: همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید و در
آیه‌ای دیگر می‌فرماید: «انّما المؤمنون اخوه»؛ و هماهنگ با این‌گونه آیات وحدت‌بخش، پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «أیُّهَا النّاسُ عَلَیکُم بِالجَماعَهِ و إیّاکُم والفُرقَهَ»؛ ای مردم! بر شما باد به جماعت و بپرهیزید از جدایی و تفرقه. هم‌چنین که این فرموده حضرت علی (ع): «عَلَیکُم بِالتَّواصُلِ وَالتَّباذُلِ و إیّاکُم و التَّدابُرَ والتَّقاطُعَ»؛ بر شما باد به ارتباط و بخشش به یکدیگر و دوری گزیدن از جدایی و پشت کردن به یکدیگر؛ اهمیت وحدت میان همه مؤمنین و مسلمین در هر مذهب و مسلک، آشکار می‌شود.

این همه آیات و روایات در تأکید و توجه به وحدت و دوری از تفرقه در آموزه‌های دینی، بیان‌گر نقش و وظیفه سنگین و خطیر شما دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف فرق و مذاهب اسلامی است.

نبود شناخت و آگاهی مذاهب از یکدیگر مهم‌ترین عامل تنازع و تقابل پیروان مذاهب با یکدیگر است. از شما دانشجویان دیروز و دانش‌آموختگان امروز توقع می‌رود زبان گویایی در شناساندن عقاید واقعی دیگر مذاهب اسلامی به هم‌کیشان خود باشید و در رفع پنداشت‌های نادرست عوامانه به جای واقعیت‌های موجود در مذاهب اسلامی لحظه‌ای آرام نگیرید و قلم خود را در رفع شبهات نهادینه شده در میان پیروان مذاهب به کار گیرید. از این رو آن‌چه باید براى شما نخبگان دینی مهم باشد، افزایش معرفت و شناخت خود از دیگر مذاهب است.

اگر غرب توانسته فرهنگ خود را به جهان اسلام غالب کند، از مسیر دانشگاه‌ها و نخبگان بوده است؛ به‌گونه‌ای برندسازی کرده و نیروهای نخبه از کشورهای مختلف را جذب کردند و آموزش دادند تا با بازگشت آنها به کشور خود، افکار غربی را منتقل کنند. ما هم باید دیدمان را از درون کشور به بیرون تغییر دهیم و برندسازی کنیم و از ظرفیت دانشگاه‌های تقریب‌محور بهره گیریم تا بتوانیم محتوای غنی و ارزشمند برای تقریب و انقلاب اسلامی داشته باشیم.

تفرقه‌انگیزی یکی از اهداف اصلی دشمنان است. پس باید در این زمینه نیروهایی تربیت کرد که رقبای مهمی در برابر افراط‌گرایی و تفرقه‌انگیزی دشمنان باشند؛ هرچند دشمن در این زمینه در ایران موفق نبوده اما در بیرون از کشور در حال فعالیت است و امروز شما دانش‌آموختگان این دانشگاه می‌توانید نقش بازدارندگی در برابر افراط‌گرایی و تفرقه‌انگیزی ایفا نموده و در تحقق شعار نوسازی و نوگرایی جریان تقریب که مطالبه مقام معظم رهبری است، بسیار مؤثر و نقش‌آفرین باشید.

همکاران من در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی آمادگی بهره‌برداری از تمام ظرفیت‌های علمی شما دانش‌آموختگان عزیز را هماهنگ با گسترش فرهنگ و گفتمان تقریب به منظور تحقق تمدن نوین اسلامی دارند.
در پایان سلامت، سعادت و توفیقات روزافزون و همیشگی برای همه دانش‌آموختگان و اساتید فرهیخته دانشگاه ادیان و مذاهب را از درگاه حضرت احدیت خواهانم.

براساس این گزارش، در پایان این مراسم فارغ التحصیلان اهل تسنن مورد تقدیر قرار گرفتند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.