خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نشست کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی حوزه علمیه خراسان برگزار شد

چهارمین نشست کمیسیون های تخصصی شورای عالی حوزه علمیه خراسان با موضوع سیاستگذاری در حوزه های علمیه با نگاه به آینده روز چهارشنبه در مشهد آغاز شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آیت الله شیخ جواد مروی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه در این نشست با تاکید بر ضرورت توجه به سنت های سلف صالح حوزه، گفت: جهان غرب عظیم ترین تبلیغ را علیه اسلام اصیل و تفکر اهل بیت (ع) به راه انداخته که نتیجه عکس آنچه مدنظرشان بوده، حاصل شده است.

وی با بیان اینکه امروز تفکر تشیع و اسلام اصیل در همه دنیا به ویژه اروپا و آمریکا موج می زند، افزود: آینده برای اسلام اصیل و مکتب بزرگ تشیع روشن است و این حرکت ها مدیون حوزه علمیه است. اگر این مکتب بخواهد حرکت خود را گسترده تر کند به قوت علمی، پژوهشی و تهذیبی حوزه علمیه نیاز دارد.

وی ادامه داد: تضارب آرا و تبادل افکار برای برنامه ریزی در حوزه علمیه، بسیار ارزشمند است و در این راستا باید با دقت و تیزبینی همراه با صداقت و دلسوزی نسبت به رفع کاستی ها کوشید.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، حفظ و تحکیم ارزش ها و سنت های سلف صالح را مورد تاکید قرار داد و بی توجهی به آن را خسارت مهم به حوزه های علمیه برشمرد و نگرانی برای انقطاع نسل کنونی با سنت های سلف صالح را گوشزد کرد.

وی با بیان اینکه به ثمر نشستن علمیت، معنویت و تهذیب حوزه های علمیه در گذشته به خاطر این سنت هاست، گفت: حمایت اساتید از طلاب در گذشته و ارتباط آنان را باید مدنظر قرار داد زیرا این نوع ارتباط، شاگرد پروری می کند.

آیت الله مروی با تاکید بر پژوهش، افزود: سیاستگذاری دقیق در این عرصه، کسب مهارت ها، توجه به اصول تحقیق، گسترش آن و تربیت محقق از مسائل جدّی است که باید نخبگان حوزه به آن ورود کنند، زیرا اگر پژوهش محکم و با اصول نباشد، فاجعه بار است.

رییس کمیسیون اجتماعی سیاسی این نشست نیز با تاکید بر لزوم بصیرت حوزویان در جریان های مختلف، گفت: باید نسبت به این مسئله اهتمام ویژه داشت و طلاب علوم دینی باید به این مهارت برسند.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی گنابادی با بیان اینکه باید به مسائل سیاسی اجتماعی به طور جدی توجه شود، افزود: اگر قرار است یک طلبه موفق باشد، باید در این بعد نیز مانند ابعاد آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، ورود داشته باشد.

رییس کمیسیون تبلیغ این نشست نیز با اشاره به شیوع کرونا گفت: بررسی نهایی سامانه جامع مبلغان با توجه به ظرفیت عظیمی که در خراسان وجود دارد، انجام شده و امیدواریم به زودی با بهره برداری آن، همه استعدادها و قابلیت های این عرصه رصد، راهبری و گزارش شود.

حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد افزود: بررسی الزامات و تعیین اولویت نظام جامع تبلیغ، حضور در مدارس تخصصی تبلیغ، بررسی نقش آفرینی در دوران کرونا و پساکرونا و بررسی طرح مهارت‌های تبلیغی خطیب از دیگر کارهایی است که توسط این کمیسیون انجام شده است.

حوزه علمیه خراسان با هزار و ۲۰۰ سال قدمت و حدود ۴۰ هزار طلبه در حال آموزش در ۱۵۲ مدرسه علمیه تحت نظر ۲ هزار استاد، پس از حوزه علمیه قم دومین مرکز حوزوی ایران است.

هم اکنون بیش از ۴۰ جلسه درس خارج و ۴۰۰ جلسه درس سطوح عالی در حوزه علمیه خراسان برقرار است.

منبع ایرنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.