خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

معرفی کتاب| مومنان چگونه با حیوانات رفتار کنند؟

کتاب حیوانات و ادیان جهان (Animal and world religions) به نگاه دین به بهره‌کشی حیوانات و آگاه‌سازی درباره مسئولیت برای رفتار محترمانه، کریمانه و شفقت‌آمیز با حیوانات می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، بسیاری از باورمندان به ادیان، با موضع جوامع دینی خود درباره مسائل سیاسی و اجتماعی گوناگون آشنا هستند، اما بیشتر آنان مطلب چندانی درباره نگاه دینشان به بهره‌کشی از حیوانات نمی‌دانند و آگاهی چندانی درباره مسئولیتشان برای رفتار محترمانه، کریمانه و شفقت‌آمیز با حیوانات ندارند.

علیرغم افزایش توجه عمومی به رنج حیوانات، به نظر می‌رسد چیز کمی تغییر کرده است و انسان‌ها به بهره‌برداری از میلیاردها حیوان در دامداری‌های صنعتی و آزمایشگاه‌های پزشکی ادامه می‌دهند.

در کتاب حیوانات و ادیان جهان آنچه بیان می‌شود نگرش‌ها و کنش‌های سنت‌های بومی است و سپس از هفت دین بزرگ جهان مانند آیین های هندو، بودا، کنفوسیوس و تائو در کنار یهودیت، مسیحیت و اسلام سخن به میان می‌آید.

تمرکز نویسنده بر تعلیمات اصلی مربوط به حیوانات است. لیزا کمرر نشان می دهد که چگونه نوشته‌ها و آموزه های معنوی در هفت سنت مهم مذهبی می تواند به مردم کمک کند تا تعهدات اخلاقی خود را در قبال موجودات دیگر در نظر بگیرند.

دکتر کمرر نقش حیوانات غیر انسانی را در کتاب مقدس و اسطوره، در زندگی نمونه‌های مذهبی و با ترسیم بر آموزه‌های فلسفی و اخلاقی، مورد بررسی قرار می‌دهد.

او با مطالعه سنت‌های بومی سراسر جهان شروع می‌کند و سپس روی ادیان هند (هندو ، بودایی و جین) و چین (دائوئیسم و کنفوسیوس گرایی) و سرانجام ادیان خاورمیانه(یهودیت ، مسیحیت و اسلام) تمرکز می‌کند.

در پایان هر فصل، کمرر زندگی الهام بخش و کار طرفداران حیوانات معاصر را که انگیزه آنها یک تعهد مذهبی شخصی است، بررسی می کند.

حیوانات و ادیان جهانی نشان می دهد که تجدیدنظر در مورد نحوه رفتار ما با حیوانات غیرانسانی برای هر کس که ادعای یکی از ادیان بزرگ جهان را دارد ضروری است.

مطالب اصلی مطرح شده در کتاب شامل «طبیعت مقدس حیوانات مقدس» تعلیمات دینی درباره زیست بوم حیوانات، «فلسفه و اخلاق» دیدگاه های اصلی درباره رابطه درست میان انسان ها و دیگر آفریده ها و «قوای حیوانی» بررسی داستان ها و ادبیات مقدس است.

بخشی از این کتاب درباره فعالیت حامیان حقوق حیوانات است که از خاستگاهی دینی در این راه گام برمی‌دارند. کمرر اخلاق مدارانه به ما نشان می دهد اهیما، متا، کارونا … و عشق به این منظور بیان شده‌اند تا رفتاری سرزنده و پویا با ماهی‌ها و موش‌ها، خوک‌ها و اسب‌ها، بوقلمون‌ها و فیل‌ها داشته باشیم.

نمی‌توان چشم پوشید که گذشتگان باورمند به ادیان چه علم و خشونتی را بر حیوانات روا می داشتند؛ خشونتی که الگویی برای خشونت های امروزی شده است اما امروزه زمانه دیگری است.

لیزا کمرر نویسنده این کتاب و فیلسوف و فعال اجتماعی، نویسنده و ویراستار کتاب های متعددی در زمینه حمایت از حقوق حیوانات، فلسفه اخلاق و دین و هنرمندی عاشق مکان های بکر و ناشناخته است. کتاب دعوت به شفقت؛ چشم اندازهای دینی درباره حمایت از حقوق حیوانات (Call to compassion: Religious Perspectives on Animal Advocacy) نوشته او در زمره بهترین کتاب های معنوی سال ۲۰۱۱ شناخته شد و جایزه گرفت.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.