خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سازمان همکاری اسلامی همه‌پرسی سوئیس درباره ممنوعیت برقع را محکوم کرد

سازمان همکاری اسلامی در واکنش به همه‌پرسی اخیر سوئیس درباره ممنوعیت استفاده از برقع(روبنده) در اماکن عمومی، این اقدام را به شدت محکوم کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کمیسیون مستقل دائمی حقوق بشر سازمان همکاری اسلامی (IPHRC) در توئیتی نوشت که «ممنوعیت پوشش صورت از سوی سوئیس را شدیداً محکوم می‌کند و آن را تبعیض آشکاری می‌داند که از سویی با الگوهای کثرت‌گرایی و تسامح در تناقض است و از سوی دیگر، تعهدات بین‌المللی و منطقه‌ای حقوق بشر را نقض می‌کند».

این کمیسیون با بیان اینکه چنین اقدامات ضد اسلامی تأثیر عکس بر همبستگی اجتماعی خواهد گذاشت، از دولت سوئیس خواست که اولویت خود را برای انجام تعهداتش تحت قوانین بین‌المللی حقوق بشر و لغو این ممنوعیت قرار دهد.

این کمیسیون در پایان گفت: مسلمانان سوئیس باید برای مشارکت جامعه مدنی سوئیس در تقویت احترام و همبستگی اجتماعی، به دادگاه حقوق بشر اروپا، که امضا کننده معاهدات سازمان ملل و جامعه بین‌المللی است، مراجعه کنند.

۷ مارس گذشته بیش از یک میلیون نفر در یک همه‌پرسی‌ به پیشنهاد گروه‌های راستگرا برای ممنوعیت پوشش روبنده و سایر اقدامات برای پوشاندن صورت در اماکن عمومی مانند استفاده از ماسک یا کلاه ایمنی که چهره را در تظاهرات‌ها می‌پوشاند، رأی دادند.

این همه‌پرسی با حمایت ۵۲ درصدی مردم سوئیس روبه‌رو شده و در نتیجه پوشش روبنده در اماکن عمومی ممنوع شد.

پیش‌تر، دولت سوئیس مخالفت خود را با این پیشنهاد اعلام و تأکید کرده بود که با توجه به تعداد کم کسانی که از روبنده استفاده می‌کنند، این پیشنهاد می‌توان به صنعت گردشگری کشور خسارت وارد کند.

بر اساس مطالعات دانشگاه لوسرن سوئیس، فقط ۳۰ زن در کل این کشور از روبنده استفاده می‌کنند. این درحالی است که مسلمانان ۵ درصد از کل جمعیت ۸.۶ میلیون نفری کشور سوئیس را تشکیل می‌دهند.

در همه‌پرسی سال ۲۰۰۹ میلادی درباره ممنوعیت ساخت مناره جدید در مساجد نیز ۵۷.۵ درصد از مردم سوئیس به این پیشنهاد رأی مثبت دادند.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.