خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

«ایمان به ظهور منجی» یک اصل اعتقادی و امری واجب در یهود است

رهبر دینی کلیمیان ایران:

رهبر دینی کلیمیان ایران گفت: در آئین یهود ایمان به ظهور منجی یک اصل اعتقادی و امری واجب است و انتظار برای ظهورش امری جداگانه می باشد که انسان با تلاش می تواند در تحقق آن نقش داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، حاخام یونس حمامی لاله‌زار، رهبر دینی کلیمیان ایران امروز بعدازظهر در همایش مجازی «اندیشه منجی گرایی» که از سوی گروه پژوهشی پویافکر در بستر اینستاگرام برگزار شد، با موضوع «انتظار و خصوصیات منجی موعود در دین یهود» به ایراد سخن پرداخت.

وی با بیان اینکه اعتقاد به وجود شخصیتی که در آخرالزمان ظهور کرده و انسانها را به سمت زندگی بهتر هدایت می کند، در همه ادیان توحیدی حتی بعضی ادیان غیر ابراهیمی وجود دارد، اظهار کرد: برای منجی موعود در یهود اسامی و کنیه های مختلفی بیان شده که معروف ترین آن «ماشیح» از ریشه ماشح است یعنی فردی که مسح و تطهیر شده چرا که در گذشته پادشان یهود را با عطر خاصی تطهیر می کردند.

حاخام حمامی لاله‌زار عنوان کرد: منجی موعود در یهود از نسل حضرت داوود و فرزندشان حضرت سلیمان(ع) است؛ این دو پیامبر گذشته از مقام نبوت، پادشاه هم بودند و حکومت تشکیل دادند.

وی با تأکید براینکه اعتقاد به منجی در یهودیت یک فریضه و واجب دینی است، عنوان کرد: اصل دوازدهم از اصول اعتقادی یهود، اعتقاد به وجود منجی و انتظار برای ظهور است که در آیات مختلف کتاب مقدس هم آمده به طور مثال «حتی اگر به تصور تو منجی تأخیر کرده باز برای او انتظار بکش چرا که او خواهد آمد براساس زمانی که خدا مقدر کرده تأخیر نخواهد کرد»

رهبر دینی کلیمیان ایران خاطرنشان کرد: براساس آموزه های تلمود از اولین مواردی که پس از مرگ از انسان پرسیده می شود، درباره انتظار برای ظهور منجی است؛ برگرفته از این است که اعتقاد به ظهور منجی مکمل اعتقاد به وجود خداوند است در واقع ما کسی که قرار است انسان را برای رسیدن به مقصد نهایی هدایت کند، «منجی موعود» می دانیم.

وی با تأکید بر اینکه در دین یهود کسی که به ظهور منجی اعتقاد ندارد کافر به تورات و کل نبوت انبیاء تلقی می شود، بیان کرد: دورانی که بنی اسرائیل در سرزمین مصر به بردگی گرفته شدند خداوند که وعده نجات داده بود حضرت موسی(ع) را برگزید تا بنی اسرائیل را نجات دهد همین حالت هم برای دوران ظهور منجی وجود دارد فردی بنابر مشیت الهی به نبوت می رسد و مسئول نجات انسان می شود.

ایمان به ظهور منجی؛ فریضه ای واجب

حاخام حمامی لاله‌زار با بیان اینکه ایمان به ظهور منجی را می توان به دو بخش «ایمان به فرد منجی» و «انتظار برای او» تفکیک کرد، عنوان کرد: ایمان داشتن به ظهور منجی یک اصل اعتقادی در آئین یهود محسوب می شود انتظار و برای ظهورش امری جداگانه است؛ انتظار امری فعال است و انسان با تلاش می تواند در تحقق آن نقش داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه خداوند از ابتدای آفرینش زمانی را برای ظهور منجی در نظر گرفته است و اگر انسان لیاقت لازم را داشته باشد با اعمال و رفتارش زمینه ساز ظهور می شود، اظهار کرد: توبه و بازگشت به سوی خدای متعال از سفارشات تورات در این خصوص بوده که لازمه آن آموزش و فراگیری تورات است زیرا اگر انسان نداند خداوند از او چه توقعی دارد، نمی تواند به درستی رفتار کند.

رهبر دینی کلیمیان ایران با اشاره به اینکه رعایت تقدس روز شنبه و شهادت عملی بر وجود خداوند از دیگر شرایط تحقق ظهور است، افزود: خداوند در شش مرحله هستی را آفرید و پس از آن استمرار هستی است رعایت تقدس روز شنبه شهادت عملی است که باور دارم خداوند آفریننده همه چیز است و او سیستم هستی را برقرار کرد.

وی با تأکید بر اینکه هدف آفرینش رسیدن به جایگاه والاتر درک و شناخت توسط انسان هاست، خاطرنشان کرد: انتظار در نمازهای روزانه یهودیان تجلی یافته و در فرازی ظهور را این چنین از خداوند درخواست می کنیم؛ «نهالی که از نسل داوود شکوفا می شود هرچه زودتر برویان زیرا که به نجات تو در تمام روز امید داریم».

حاخام حمامی لاله‌زار تصریح کرد: حضرت موسی بالاترین جایگاه را دارد و پیامبر دیگری همچون حضرت موسی(ع) بر نخواهد خاست که کلام به کلام با خداوند سخن بگوید سایر انبیاء به واسطه فرشته و وحی با خدا در ارتباط بودند این ویژگی خاص حضرت موسی(ع) است که در بیداری کامل با خداوند سخن گفت.

ویژگی های ماشیح؛ منجی یهودیان

وی با اشاره به اینکه مقام نبوت ماشیح (منجی موعود) پایین تر از حضرت موسی کلیم الله و بالاتر از سایر انبیاء بنی اسرائیل است، متذکر شد: بنابر آموزه های تلمود فردی که به مقام نبوت می رسد، متواضع و فروتن باشد یعنی چیزی را از خود نداند چرا که همه چیز وابسته به خواست خداست، پهلوان و قوی باشد (نفس اماره خویش را کنترل کند)، آشیر باشد؛ ثروتمند واقعی کسی است که قناعت دارد، عالِم باشد کسی که با تلاش به معرفت خدا رسیده باشد.

رهبر دینی کلیمیان ایران با بیان اینکه همه این ویژگی ها و ضروریات شامل منجی هم می شود که به نوعی نبی است، یادآور شد: نبی صرفأ این نیست که دین و شریعت جدیدی را ارائه دهد طبق اعتقاد ما منجی موعود می آید تا شرایطی را فراهم کند که انسان از نظر علم، آگاهی، درک و دانش امکان اجرای فرامین الهی را داشته باشند، امروز در بسیاری از نقاط دنیا امکان اجرای فرامین دینی نیست یا محدودیت هایی از جانب حکومت ها وجود دارد یا علم و دانش، درک و معرفت انسان در حد کافی نیست سوالاتی برای انسان ایجاد می شود که پاسخی برای آن ندارد.

وی تصربح کرد: منجی موعود با علم و دانش خود و درک و شناختی که از جانب خداوند به ایشان اعطا می شود جوابگوی همه سوالات خواهد بود تا حدی که گفته می شود همه آموخته هایی که انسان ها تا آن دوران دارند در مقابل آموزه هایی که منجی در اختیار آنها قرار می دهد خیلی ناچیز است رازهایی را از کتاب مقدس آشکار می شود که تازه چشم انسان باز می شود و به درک شناخت خداوند (بالاترین وظیفه انسان) می رسد و با میل و رغبت درونی دستورات و فرامین الهی را اجرا می کند.

حاخام حمامی لاله‌زار خاطرنشان کرد: در زمان ظهور علم الهی چنان گسترش پیدا می کند که زمین مالامال از دانش الهی می شود چنانکه که دریاها از آب پر شده اند، منجی انسان ها را عادلانه قضاوت می کند، ظالمان را تنبیه خواهد کرد، صلح و آرامش در همه جا برقرار می شود، خبری از بیماری، بلایای طبیعی، درد و اندوه نیست، معجزات بزرگی در آن زمان است شرایطی را برای انسان فراهم می کند که به عالی ترین مقامی که برای او تعریف شده، برسد.

گفتنی است، همایش اندیشه منجی گرایی با حضور اندیشمندان و محققان و پژوهشگران ادیان از سوی موسسه پویافکر از صبح امروز در بستر فضای مجازی در حال برگزاری است.

ملیحه ترزفان

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.