خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سفری به معروف ترین مساجد بریتانیا؛ از اولین مسجد تا خانه ادیان ابراهیمی

بسیاری از مساجد در بریتانیا نه تنها معماری باشکوه اسلامی را به نمایش می گذارند بلکه مکانی برای ایجاد وحدت و انسجام میان ادیان مختلف هستند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، بسیاری از مساجد در بریتانیا نه تنها معماری باشکوه اسلامی را به نمایش می گذارند بلکه مکانی برای ایجاد وحدت و انسجام میان ادیان مختلف هستند که از آن جمله می توان به مساجد زیر اشاره کرد:

اولین مسجد بریتانیا:

اولین مسجد انگلیس که در ورودی جاده «وست دربی» ساخته شده بود پس از سال ها فعالیت به عنوان یک دفتر ثبت احوال بار دیگر با بازسازی تبدیل به مسجد شد.

یک وکیل اهل لیورپول اولین مسجد را در انگلستان به دست یک وکیل اهل لیورپول افتتاح شد.

«عبدالله کوئلیام» این مسجد را در سال ۱۸۸۹ پس از اسلام آوردن بنا کرد.

او دو سال قبل از ساخت این مسجد به مراکش سفر کرد،در آنجا با دین اسلام آشنا و مسلمان شد.

ویلیام هنری کوئلیام در سال ۱۸۵۶ در لیورپول متولد شد ، جوانی خود را در جزیره «من» گذارند،سپس به لیورپول بازگشت، در انستیتوی لیورپول تحصیل کرد و در همانجا به عنوان وکیل شروع به کار کرد و بیشتر عمر کاری خود را در این شهر گذراند.

کوئلیام برای گذراندن یک دوره بیماری از مراکش دیدن کرد و با تعالیم قرآن آشنا شد و در سال ۱۸۸۷ به اسلام گروید و نام عبدالله را انتخاب کرد.

عبدالله پس از بازگشت به لیورپول و با کمک مالی از ولیعهد افغانستان زمینی را در «Brougham» خریداری کرد و اولین مسجد انگلیس را در این زمین در روز کریسمس ۱۸۸۹ افتتاح کرد.

این مرکز اسلامی همچنین دارای یک موزه و آزمایشگاه علوم به عنوان امکانات اضافی بود. اندکی پس از افتتاح این موسسه، عبدالله یک مدرسه و یتیم خانه را تاسیس کرد که معروف به خانه مدینه شد.

مسجد «عزیزیه»، یکی از خیره کننده ترین مساجد در پایتخت بریتانیا

مسجد «عزیزیه» که در منطقه «استوک نوینگتون» لندن  واقع شده و عمدتا در خدمت جامعه ترک های بریتانیا است را می توان یکی از خیره کننده ترین مساجد پایتخت توصیف کرد.

مسجد عزیزیه با بودجه انجمن اسلامی ترکی بریتانیا در سال ۱۹۸۳ میلادی با ظرفیت پذیرایی از ۲۰۰۰ نفر بنا شد.

ترک هایی که زمانی تمایل به حضور در مساجد «غیر ترکی» نداشتند از ساخت این مسجد بسیار استقبال کردند زیرا همه خدمات در آن به زبان ترکی و نه به زبان انگلیسی یا عربی ارائه می شد.

این مسجد دارای قصابی های حلال ، مرکز آموزش عزیزیه (مدارس آخر هفته) ، سالن عروسی عزیزیه و یک رستوران است.

رستوران محبوب مسجد عزیزیه که در ماه های رمضان برای برگزاری مراسم افطار بسیار فعال است یکی از دلایل مشهور بودن این مسجد در لندن است.

اما دلیل اصلی معروف بودن این مسجد نمای منحصر به فرد آن است که نشانه ای از جامعه مهاجران پر جنب و جوش این منطقه است.

ساختمانی که اکنون به عنوان مسجد عزیزیه آن را می شناسیم  اولین بار در سال ۱۹۱۳ میلادی برای استفاده به عنوان سینما ساخته شد اما بعدها تغییراتی در آن به وجود آمد و در نهایت این بنا توسط «اکتای حمید» معمار ترک زبان اهل قبرس در سال ۱۹۸۳ پس از بسته شدن سینما «آسترا» تبدیل به مسجد و نمای بیرونی آن با کاشی های سرامیکی تزئینی و سنتی «ایزنیک» پوشانده شد.

فضای داخلی مسجد نیز بر اساس معماری دوره عثمانی تزئین شد ، اگرچه بر اساس گزارش ها بیش از یک دهه طول کشید تا مصالح مورد نیاز در این زمینه از ترکیه وارد بریتانیا شد.

در حال حاضر مسجد عزیزیه که به خاطر استفاده از کاشی های دست ساز «ایزنیک» در ساخت نمای بیرونی آن یکی از ساختمان های خیره کننده در لندن به شمار می رود علاوه بر ترک‌ها در ارائه خدمت به سایر مسلمانان بریتانیا نیز بسیار فعال است.

مسجد «بیت الفتوح» لندن،تلفیقی از معماری اسلامی و معماری مدرن بریتانیا

مسجد «بیت الفتوح» که در «موردن» لندن واقع شده است یکی از بزرگ ترین مساجد اروپای غربی است و ظرفیت پذیرایی از ۱۳ هزار نمازگزار را دارد.

این مسجد در سال ۲۰۰۳ میلادی با هزینه ۱۵ میلیون پوندی که جامعه مسلمانان احمدیه آن را بر عهده گرفت ساخته شد.

مسجد اصلی دارای ارتفاع ۲۳ متر از سطح زمین است و برای به حداکثر رساندن ظرفیت ساختمان یک فضای زیرزمینی هم برای آن در نظر گرفته شده است.

نام مسجد «بیت الفتوح» به خاطر تلاش های متولیان آن برای اطعام افراد بی خانمان و انسجام جامعه محلی برای دفعات زیادی در روزنامه های انگلیسی آورده شده است.

طراحی این مسجد هم تلفیقی از طرح سنتی اسلامی با معماری مدرن انگلیس است.

«بیت الفتوح» دارای تاریخی از رویدادهای قابل توجه است. در مستند تلویزیونی سال ۲۰۱۵ میلادی از آن به عنوان «بزرگ ترین مسجد بریتانیا» یاد شد.

«میرزا طاهر احمد»،رئیس وقت جامعه مسلمانان احمدیه در فوریه سال ۱۹۹۵ میلادی درخواست بودجه برای ساخت مسجد «بیت الفتوح» را ارائه داد و زمینی که مسجد در آن قرار دارد در ۲۹ مارس سال ۱۹۹۶ میلادی خریداری شد.

طراحی این مسجد را استودیوی معماری آکسفورد به نام «ساتون گریفین» ارائه داد.

سنگ بنای مسجد بیت الفتوح به دست میرزا طاهر احمد در ۱۹ اکتبر ۱۹۹۹ در مراسمی با حضور ۲۰۰۰ مهمان گذاشته شد و در نهایت این مسجد در روز سوم اکتبر ۲۰۰۳ افتت

در مراسم افتتاح این مسجد بیش از ۶۰۰ مهمان از جمله اعضای پارلمان اروپایی،اعضای پارلمان بریتانیا،شهردارهای حومه های لندن،اعضای شورای شهر و سخنران های دانشگاهی حضور داشتند.

مسجد بیت الفتوح در سال ۲۰۱۰ میلادی به عنوان «۵۰ ساختمان برتر جهان» در نشریه «Spectator» معرفی شد.

این مسجد همچنین در مرکز کمپین وفاداری ، آزادی و صلح در سراسر انگلیس برای از بین بردن تصورات غلط درباره اسلام و ایجاد پل ارتباطی میان مسلمانان و غیر مسلمانان  قرار داشت.

مسجد «بریک لین»،ساختمان ادیان ابراهیمی در لندن از قرن ۱۸ تا کنون

مسجد جامع «بریک لین» که قبلا به عنوان مسجد جامع لندن شناخته شده بود در پایانه شرقی این شهر واقع شده و مکانی برای عبادت مسلمانان در مرکز لندن است.

ساختمان ۵۹ «بریک لین» که اکنون به نام مسجد «بریک لین» شناخته شده است از زمان تاسیس آن در اواسط قرن ۱۸ میلادی تا کنون محل گردهمایی یهودیان،مسیحیان و مسلمانان بوده که منعکس کننده موج عظیم مهاجرت به این منطقه است.

 مسجد کنونی: اکثر نمازگزاران در این مسجد اصالت بنگلادشی دارند و در حقیقت  مسجد «بریک لین» در خدمت بزرگ ترین بخش مسلمانان بنگلادشی در بریتانیا است.

مسجد «بریک لین» ظرفیت پذیرایی از ۳۲۰۰ نمازگزار را دارد و بیشترین جمعیت در روزهای جمعه برای اقامه نماز جمعه در این مسجد حضور پیدا می کنند.

همه مراسم در این مسجد به زبان های عربی،انگلیسی و بنگالی برگزار می شود.

مسجد «بریک لین» لندن ارتباط نزدیکی با «انجمن رفاه بنگلادش» دارد که نیازهای اجتماعی افراد را بر آورده می کند. کلاس های عربی و زبان مادری برای کودکان در طبقات بالایی مسجد برگزار می شود.

مسجد «بریک لین» قبلا به عنوان مسجد جامع لندن فعالیت می کرد اما مکان های بزرگ تری برای عبادت مسلمانان در پایتخت بریتانیا تاسیس شد که از آن جمله می توان به افتتاح مسجد لندن مرکزی در «پارک رجنت» لندن در سال ۱۹۸۵ و سپس افتتاح مسجد لندن شرقی در «وایت چپل» در سال ۱۹۸۵ اشاره کرد.

تاریخ ساختمان:  این ساختمان در خدمت پیروان مذاهب مختلف از جمله یهودیان،مسیحیان و مسلمانان محلی از ابتدای تاسیس تا کنون بوده است.

 مسیحیان:  ساختمان واقع در بریک لین لندن ابتدا در سال ۱۷۴۳ میلادی به عنوان محل عبادت پروتستان ها تاسیس شد.

این پروتستان ها مهاجرانی بودند که برای فرار از آزار و اذیت های گروهایی از کاتولیک ها در سال ۱۶۸۵ میلادی فرانسه را ترک کردند.

ساختمان ۵۹ بریک لین بیش از شش دهه به عنوان محل عبادت پروتستان های فرانسه فعالیت خود را ادامه داد.

 یهودی ها: در اواخر قرن ۱۹ میلادی این ساختمان تبدیل به کنیسه جامع «اسپتالفیلد» شد.

در این زمان «اسپتالفیلد» میزبان بسیاری از مهاجران یهودی بود که از روسیه و اروپای مرکزی به بریتانیا مهاجرت کرده بودند، اما پس از گذشت سال ها جمعیت یهودیان در «اسپتالفیلد» به دلیل رفتن آنها به دیگر قسمت های لندن شرقی،لندن شمالی و دیگر نقاط لندن این کنیسه به مکان دیگری در «گولدرز گرین» منتقل شد.

مسلمانان: در دهه ۱۹۷۰ میلادی منطقه «اسپیتالفیلدز» و «بریک لین» پر از بنگلادشی هایی شد که برای داشتن کار بهتر به بریتانیا آمده بودند.

جامعه رو به رشد مسلمانان بنگلادشی نیاز به مکانی برای عبادت داشت و همین دغدغه منجر به خریداری ساختمان ۵۹ بریک لین شد.

این ساختمان در نهایت در سال ۱۹۷۶ میلادی به عنوان یک مسجد یعنی مسجد جامع لندن بازگشایی شد و فعالیت خود را برای خدمت به مسلمانان آغاز کرد.

مسجد «لیتون استون» ، مکان عبادی و آموزشی برای مسلمانان لندن

مسجد «لیتون استون» که در منطقه «والتلم فورست» لندن واقع شده است در سال ۱۹۷۶ میلادی برای خدمت رسانی به جامعه محلی مسلمانان افتتاح شد.

این مسجد پس از شروع فعالیت خود چند بار توسعه پیدا کرد تا جایی که در حال حاضر ظرفیت پذیرایی از ۱۰۰۰ نمازگزار را دارد.

در سال ۱۹۶۹ میلادی مسلمانان احساس کردند که نیاز به یک مسجد و مدرسه برای انجام وظایف و مناسک دینی و مذهبی شان دارند.بنابراین انجمن اسلامی «لین استون» برای تحقق این امر تاسیس شد.

در حقیقت قبل از ساخت مسجد «لیتون استون»،انجمن اسلامی «لیتون استون» برای خدمت به جامعه مسلمانان تاسیس شد و در سال های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۶ میلادی این انجمن با اجاره یک سالن یا اتاق برای اقامه نماز وظیفه خدمت رسانی خود را به خوبی انجام داد.

اما سپس این انجمن به جمع آوری پول برای خرید یک ملک که بتواند آن را تبدیل به مسجد کند روی آورد.

در سال ۱۹۷۶ میلادی با کمک های مالی کل جامعه مسلمانان محلی یک کلیسا خریداری شد که در نهایت بر اساس برنامه ریزی های قبلی تبدیل به مسجد شد.

این مسجد در سال های بعد مورد بازسازی قرار گرفت و یک مناره و یک ورودی به آن افزوده شد.

همچنین تغییراتی در سالن اصلی انجام شد و نمای مسجد هم بازسازی شد.

این تغییرات منجر به ایجاد ساختار کنونی مسجد شد که در قلب جامعه امروز مسلمانان «لیتون استون» قرار دارد.

این مسجد برنامه های مختلفی که دارد که از آن جمله می توان به برگزاری کلاس های عصر برای کودکان و نوجوانان در بازه سنی ۵ تا ۱۶ سال اشاره کرد.

مسجد «سلیمانیه» لندن با بلندترین مناره در بریتانیا

مسجد «سلیمانیه» لندن که به سبک معماری عثمانی ساخته شده است یکی از مهم ترین مراکز اسلامی در پایتخت بریتانیا به شمار می آید.

مهم ترین ویژگی مسجد سلیمانیه لندن که آن را از دیگر مساجد بریتانیا متمایز می کند مناره آن است.

تک مناره مسجد سلیمانیه ۶۶ متر ارتفاع دارد که بلندترین مناره در میان مناره های همه مساجد بریتانیا است.

مسجد سلیمانیه در «کینگزلند» واقع در منطقه «هاگرستون» در شرق لندن واقع شده است و ظرفیت پذیرایی از ۳۰۰۰ نمازگزار را دارد.

این مسجد که با سرمایه مرکز فرهنگی- اسلامی ترک های بریتانیا ساخته شده است علاوه بر خدمت رسانی به جامعه ترک زبان لندن در خدمت کل جامعه مسلمانان این شهر نیز هست.

ساخت این مسجد در سال ۱۹۹۴ میلادی آغاز شد و در نهایت درهای آن در سال ۱۹۹۹ میلادی به روی عموم باز شد.

مسجد سلیمانیه لندن با ۸۰۰۰ هزار متر مربع مساحت دارای یک سالن کنفرانس،یک سالن ازدواج،کلاس های درس و تسهیلات مربوط به مراسم کفن و دفن است.

این مسجد که دارای ترکیبی از معماری عثمانی با سنت های معماری مدیترانه ای و خاورمیانه ای است تبدیل به یکی از بناهای تاریخی و دیدنی در جامعه محلی لندن شده است.

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.