خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کتاب «فلسفه اخلاق در دایره عقل و دین» منتشر شد

کتاب «فلسفه اخلاق در دایره عقل و دین» از آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث تألیف حجت‌الاسلام هادی صادقی به زبان فارسی منتشر شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، این کتاب پژوهشی نو در فلسفه اخلاق است که با روشی جدید برای اولین‌بار منتشر شده است. این کتاب افزون بر معرفی کوتاه و ارائه نقدهایی که به نظریه‌های رایج حوزه اخلاق هنجاری وارد است به نوآوری‌هایی در نظریه اخلاقی دست یافته است.

ارائه نظریه‌ای جدید با عنوان نظریه چتری هنجار اخلاقی؛ تعریفی ترکیبی از حسن و قبح، با تمایز نهادن میان حسن زیبایی‌شناختی و حسن اخلاقی و دیگر معانی حسن، نقد نظریه‌های مشهور اخلاق هنجاری بر اساس کتاب و سنت، استنباط نظریه اخلاق هنجاری از متون اسلامی و ارائه نظریه‌ای هنجاری متناسب با فرهنگ تشیع از نوآوری‌های این کتاب محسوب می‌شود.

کتاب حاضر در پنج فصل تدوین و تألیف شده است که در دو بخش جای گرفته‌اند؛ بخش اول، رویکردی کاملاً فلسفی دارد و طبیعتاً با روش عقلی، در پی فلسفه‌ورزی در حوزه اخلاق هنجاری است. در این بخش از قواعد استدلال فلسفی پیروی شده و اگر در پاره‌ای موارد، دلیل یا شاهدی از کتاب و سنت آمده، صرفاً از باب تأئید است و نه استدلال.

بخش اول کتاب شامل سه فصل است: فصل اول، نگاهی کلی به اخلاقیات دارد و ضمن بیان نیاز به فلسفه اخلاق، مروری بر مسائل آن می‌کند. در فصل دوم، نگاهی به پنج نظریه معروف در حوزه اخلاق هنجاری شده است و پس از معرفی رایجترین تقریرهای هر نظریه مشکلات آنها نیز بیان شده است. در فصل سوم، نظریه اخلاق هنجاری مقبول از منظر عقلی مطرح و بررسی شده است؛ یعنی (فرا نظریه یکپارچگی اخلاق) که چون از بسیاری از اشکالات دیگر نظریات در امان و از مزایای آنها بهره‌مند است و به نحوی همه آنها را در بر می‌گیرد، می‌توان آن را (نظریه چتری هنجار اخلاقی) نامید.

بخش دوم کتاب که شامل فصل چهارم و پنجم کتاب می‌شود، نظریه‌ای را در حوزه اخلاق هنجاری، به اسلام و تشیع نسبت می‌دهد. در این بخش، با شیوه کل‌نگری و نظر انداختن در مجموعه ادله شرعی، تلاش شده تا نظریه‌ای از متون دینی استنباط شود که بتوان برای آن، حجت شرعی آورد. فصل چهارم، نگاهی دوباره به نظریات پنجگانه مشهور دارد؛ اما این بار، از منظر کتاب و سنت به آنها پرداخته می‌شود.

در فصل پنجم، نظریه چتری هنجار اخلاقی بر پایه کتاب و سنت، مطرح و ادله قرآنی و روایی آن بررسی شده است. در انتها نیز قرائتی متناسب با فرهنگ تشیع، از آن ارائه شده است. فصول این کتاب شامل؛ اخلاقیات؛ نظریه‌های هنجاری در اخلاق؛ نظریه اخلاق هنجاری از منظر عقلی و اخلاق هنجاری بر اساس کتاب و سنت همچنین نظریه یکپارچگی اخلاق از نگاه کتاب و سنت است.

یادآور می‌شود، کتاب فلسفه اخلاق در دایره عقل و دین (فرانظریه یکپارچگی اخلاق) تألیف حجت‌الاسلام هادی صادقی و  از آثار پژوهشکده اخلاق و روان‌شناسی اسلامی، به زبان فارسی، در قطع رقعی، در ۲۵۶ صفحه به نگارش درآمده و در سال ۱۳۹۹ با همکاری انتشارات کتاب طه منتشر شده است.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.