خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

عمیق شدن شکاف میان یهودیان آمریکا و اسرائیل

آخرین ارزیابی‌های اسرائیلی ها نشان می دهد که شکاف موجود میان یهودیان فلسطین اشغالی و آمریکا در حال عمیق‌تر شدن است، به شکلی که یهودیان ایالات متحده هیچ توجهی به انتخابات رژیم صهیونیستی ندارند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، «شلومو شامیر» نویسنده اسرائیلی با انتشار مقاله‌ای در روزنامه صهیونیستی معاریو اعلام کرد که در آستانه برگزاری چهارمین دوره پیاپی انتخابات کنست اسرائیل در کمتر از دو سال،  اعضای ارشد جامعه بزرگ یهودیان در ایالات متحده، نامزدهای اسرائیلی در انتخابات فعلی را نمی شناسند و گزارشی از آن ها در کنسولگری اسرائیل در نیویورک وجود ندارد.

به نوشته عربی۲۱ این نویسنده اسرائیلی افزود، وضعیت موجود به این معناست که ما اکنون با دو قوم یهود روبه‌رو هستیم : یهودیان آمریکا و یهودیان اسرائیل که  یک بحران پیچیده در روابط میان آنها موجود بوده و می‌توان گفت هیچ گونه ارتباط و همگرایی بین این دو وجود ندارد. در سال‌های اخیر یهودیان آمریکا و یهودیان اسرائیل هرگز به گونه‌ای کنار هم جمع نشده اند که نشان بدهد این دو گروه یک هویت دارند؛  بلکه هر یک از آنها اهداف جداگانه و متناقضی دنبال می‌کنند.  همچنین یهودیانی که در داخل اسرائیل اقامت دارند  با یهودیانی که خارج از آن زندگی می کنند یکی نیستند.

پایگاه خبری عربی۲۱ افزود، در ادامه این مقاله آمده است اختلاف میان یهودیان داخل و خارج از اسرائیل در سال های اخیر به مرور زمان شدت گرفته و تبدیل به واقعیتی شده که در کمپین های انتخاباتی به شکل محسوسی خود را نشان می دهد.  بعد از تغییر بنیادین در دولت آمریکا با ورود «جو بایدن» رئیس جمهور دموکرات به کاخ سفید و تسلط دموکرات‌ها بر کنگره و مجلس سنا جامعه یهودی ایالات متحده احساس می کند که قادر به اعمال نفوذ سیاسی در این کشور و تاثیر گذاری بر سیاست های آن است.  اما در داخل اسرائیل در میان اظهارات و وعده هایی که روسای احزاب رقیب در آستانه انتخابات مطرح می‌کنند اشاره‌ای به جامعه بزرگ یهودیان در آمریکا نشده است.

در ادامه گزارش عربی ۲۱ آمده است، این نویسنده اسرائیلی خاطرنشان کرد اگر سیاستمداران اسرائیلی  حضور ۶ میلیون یهودی در ایالات متحده که اغلب آنها ساکن نیویورک هستند را نادیده بگیرند، در این صورت مقصر شناخته می‌شوند؛ چرا که هیچ یکی از سران احزاب اسرائیل تصمیم نگرفته که تماس و همکاری میان اسرائیل و یهودیان ایالات متحده را آغاز کند. همچنین نزدیک به یک سال شهر نیویورک  که بخش بزرگی از یهودیان را در خود جای داده یک سرکنسول اسرائیلی نداشت تا به این ترتیب اسرائیل در زندگی جامعه یهودی آمریکا نقش داشته باشد.

عربی ۲۱ در ادامه گزارش داد، در همین زمینه یک مسئول ارشد یهودی اعلام کرد که امروز در عرصه سیاست ارتش و سایر زمینه ها حتی یک چهره اسرائیلی وجود ندارد که مورد قبول یهودیان آمریکا باشد. پیش از این می دیدیم که چگونه از نظامیان و سیاستمداران اسرائیلی در نیویورک استقبال پرشور به عمل می آمد؛ اما سالهاست که حتی سفر  شخصی از اسرائیل به نیویورک مورد توجه قرار نگرفته است.  همچنین یکی از نشانه‌های اختلاف و شکاف موجود میان یهودیان اسرائیل و آمریکا در این است که برای یهودیان ایالات متحده افرادی مانند «بنی گانتس» وزیر جنگ اسرائیل و رئیس حزب آبی سفید و یا «جدعون ساعر» معنا ندارد.

به گزارش عربی ۲۱ ، این مسئول یهودی در ادامه اظهار داشت  آنچه موجب تعجب برانگیز تر شدن اوضاع می گردد آن است که تحولات چشمگیر اخیر در اسرائیل با وجود حضور بسیاری از سازمان های یهودی در آمریکا اصلا مورد توجه یهودیان این کشور قرار نگرفته است.  بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز در همه سفرهای رسمی خود به نیویورک درخواستی برای تشکیل جلسه گفتگو با یهودیان آمریکایی نداشت.  این در حالی است که نخست وزیران قبلی اسرائیل اشتیاق زیادی به این گونه دیدارها داشتند و این امر نشان می دهد که نتانیاهو بزرگترین بازنده این غفلت از یهودیان آمریکا است ؛ چرا که  اکثریت قریب به اتفاق جامعه یهودیان آمریکا یعنی ۷۴ درصد آنها برخلاف میل نتانیاهو در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به جو بایدن رای دادند.

منبع الف
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.