خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

هنر این مرد، خواب اسرائیل را برآشفت!

هنر گرافیک، مهارت حفظ ماندگاری در این دنیای فانی است. در دنیایی که در آن آدمها می آیند و می روند، آرمها و نشانه ها می مانند و می درخشند. آرم ها و نشانه ها، موجزترین تعریف بصری نهادها، سازمانها و حتی آرمانها و ایده های انتزاعی هستند که به گونه ای عینی تجسم یافته اند و از این منظر بسیار با ارزش و تاریخ ساز می توانند باشند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، اهمیت آرمها آنچنان است که حتی BBC و VOA هم وقتی می خواهند خبر یا تحلیلی بر علیه سپاه منتشر کنند، به جای عکس فلان فرمانده و سردار، تصویر آرم سپاه را در صدر متن خود منتشر می کنند تا مخاطبان به جای تمرکز بر فلان شخص و بهمان قول، مستقیما روی کلیت سپاه متمرکز شوند. آنها خوب می دانند که تجسم همه آرمانها و شعارهای سپاه در همین آرم به ظاهر ساده سبز رنگ عینیت یافته است.

حتی دور از ذهن نیست اگر ادعا کنیم تجسم عینی مبارزه و ایستادگی نیروهای مقاومت در مقابل اسرائیلی ها، آرم افتخارآفرین حزب الله لبنان است که بر پرچم زرد رنگشان نقش بسته و به عنوان نماد مقاومت در برابر جنگ افروزی رژیم اسرائیل در همه جهان شناخته شده است. به گمانم تصویری که خواب و بیداری سربازان و فرماندهان این رژیم کودک کش را آشفته و ناآرام می کند، همین آرم پر هیبت مزین به نوید قرآنی «فَإِنَّ حِزبَ اللَّهِ هُمُ الغالِبونَ» است که با خیال و دست پرذوق یک هنرمند ایرانی طراحی شده است.

استاد «مجید دلدوزی»، طراح آرم حزب الله لبنان و یکی از فعال ترین گرافیست های انقلابی دهه شصت، متاسفانه اسفندماه ۹۹ دار فانی را وداع گفت و حسرتی ناتمام بر دل هنرمندان انقلاب گذاشت. ایشان علاوه از طراحی صدها آرم، طرح، کاریکاتور، جلد کتاب و مجله، فعالیت چشمگیری در شکل گیری و طراحی نشریات پرمخاطب دهه شصت از جمله «امید انقلاب»، «پیام انقلاب» و «نهال انقلاب» داشت. برای هم نسلان من که کودکی و نوجوانی شان در دنیایی بدون کامپیوتر گذشته است، طرح‌ها و نقاشی های جذاب و پرعاطفه مجلاتی چون «نهال انقلاب» خاطراتی تکرار ناشدنی است. شاید رمز جذابیت و پویایی نشریات و مجلات آن روز، اخلاص و معنویت نابی بود که به برکت ارزشهای انقلاب در خیال و قلم هنرمندانی چون مجید دلدوزی جوانه زده بود و جرعه ای هم از آن به جان مخاطبانش می ریخت، کیمیایی که در مجلات و نشریات امروز کمتر نشانی از آن می توان یافت!

به لطف خدا و همت دوستان عزیز، خاطرات جذاب استاد دلدوزی در کتاب «ساده رنگ» از انتشارات «راه یار» منتشر شده است. خواندنی است روایت بی تابی و بی خوابی و بی نامی شان!

منبع الف
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.