خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

محاسن پیشوای شیعه اسماعیلیه در دستان دالایی‌لاما

دالایی‌لاما در جریان ملاقات با جناب طاهرفخرالدین پیشانی بر پیشانی وی گذاشته محاسن ایشان را دست گرفته است!

به گزارش ردنا (ادیان نیوزدر این تصویر آرشیوی که در جریان یک کنفرانس مذهبی در شهر دهلی پایتخت هند گرفته شده است، دالایی‌لاما پیشوای بودائیان تبّت چین، در جریان ملاقات با جناب طاهرفخرالدین پیشوای شاخه‌ی فاطمی از شیعیان اسماعیلیه طیّبیه داودیه (بُهره)، پیشانی بر پیشانی وی گذاشته محاسن ایشان را دست گرفته است!

این در حالی است که در فرقه‌ی بُهره گفتگو و دیدار با مقامات رده بالای مذهبی از آداب خاصی برخوردار بوده و حتی دست دادن و مصافحه با پیشوای این فرقه برای مقامات سیاسی و مذهبی عالی‌رتبه با ملاحظاتی همراه است.

طاهر فخرالدین فرزند ارشد خزیمه قطب‌الدین، هم اینک پیشوای گروهی از اسماعیلیان بُهره است که فعالیت‌های خود را با نام «فاطمی جماعت» یا «فاطمی دعوت» انجام می‌دهند و فخرالدین را پنجاه و چهارمین داعی مطلق خود می‌دانند.

پس از مرگ محمد برهان‌الدین، پیشوای اسبق بهره در سال ۲۰۱۴، میان دو فرزند او یعنی مفضّل سیف‌الدین و برادر ناتنی‌اش خزیمه قطب‌الدین بر سر جانشینی پدر اختلاف افتاد. اکثر بُهره‌ها به جانشینی مفضّل سیف‌الدین روی آورند که هم اینک در بمبئی پیشوای جماعت بهره است ولی گروه اندکی به جانشینی خزیمه قطب‌الدین، که در آمریکا ساکن بود، معتقد شدند.

خزیمه قطب‌الدین در سال ۲۰۱۶ درگذشت و پس از او پسر ارشدش، طاهر فخرالدین به عنوان پنجاه و چهارمین داعی مطلق جانشین پدر گشت.

اختلاف این دو گروه از سال ۲۰۱۴ و با طرح شکایت خزیمه قطب‌الدین از مفضّل سیف‌الدین در دادگاه بمبئی جدی‌تر شد.

خزیمه با این ادعا که تنها او از پدرش اجازه رسمی جانشینی دریافت کرده، علیه مفضل سیف‌الدین طرح دعوی کرد و این اختلاف تاکنون ادامه دارد.

منبع کانال سید علی موسوی نژاد
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.