خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نگاه سرسختانه یهودیان آمریکایی به نژادپرستی

چالشی که یهودیان آمریکایی سفیدپوست با آن مواجه هستند این است که بفهمند آنها هم می ­توانند هدف برتری طلبی سفیدپوستان قرار بگیرند و هم شریک این پروسه باشند.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز) به نقل از RNC، پس از فارغ التحصیلی از مدرسه خاخام، خاخام ساندرا لاوسون به عنوان نامزد نهایی برای دو موقعیت رهبری کانگرگیشنال در نظر گرفته شد.

هیئت مدیره هر دو کنیسه علاقه زیادی برای به کار گیری او داشتند اما زمانی که آنها لاوسون را به کل اعضا معرفی کردند، اعضا عقب نشینی کرده و ادعا نمودند اگرچه او واجد صلاحیت است، اما آنها انتظار یک خاخام سیاه پوست را نداشتند.

لاوسون­ می خواست اطمینان حاصل کند که سایر خاخام­ های سیاه پوست و به طور کلی یهودیان رنگین پوست چنین مساله دردناک مشابهی را تجربه نخواهند کرد.

وی به عنوان مدیر جدید تنوع نژادی و برابری، برای آگاهی یهودیان از رنگین پوستان و اطمینان از وجود سیاست های لازم جهت استقبال از تمامی نژادها و اقوام در میان ۸۸ فرقه در آمریکا، تلاش می­ کند.

لاوسون گفت: اگر ما شروع به تغییر سیاست در کنگره خود نکنیم، خاخام­ های آینده با تعصب نژادی و نژادپرستی مواجه خواهند شد. من به سیاست متعهد هستم تا این اتفاق نیفتد.

بر اساس متاآنالیز محققان دانشکده تحصیلات تکمیلی استنفورد، در حالی که غالب یهودیان آمریکایی سفیدپوست هستند، یهودیان رنگین پوست ۱۲% تا ۱۵% از جمعیت یهود را تشکیل می ­دهند. این بدان معنی است که از حدود ۷.۲ میلیون یهودی آمریکایی، حدود یک میلیون یهودی رنگین پوست (سیاه پوست، اسپانیایی و دو نژادی) وجود دارد.

طی چند ماه گذشته، جنبش اصلاحات (بزرگترین گروه فرقه ای یهودی) هم از مدیریت تنوع نژادی، برابری و دربرگیرندگی نام برده است. تعدادی از سازمان­ های غیرانتفاعی یهود، سیاست ­های جدیدی را برای تنوع بخشی به نیروی کار خود، جهت انعکاس بهتر جمعیت نوظهور یهودیان آمریکا، وضع کرده ­اند.

در سراسر کشور ، تعداد زیادی از کنیسه ها و مراکز جامعه یهودیان در کلوپ های کتاب ، سمینارها و آموزش هایی درباره چگونگی ضد نژاد پرستی شرکت می کنند.

یولاندا مدیر جدید اتحادیه اصلاح یهودیت

ابی لوین، مدیر اجرایی کنفرانس عدالت اجتماعی یهود گفت: این یک کنفرانس و مکالمه بسیار هیجان­ انگیز، پرجنب و جوش و پویا است.

این کنفرانس با ۷۰ سازمان یهودی در ارتباط بوده و عدالت نژادی را به عنوان محور کار خود قرار داده است. از گروه ­های عضو این کنفرانس خواسته شده است تا توضیح دهند که در مورد عدالت نژادی چه کاری انجام داده و یا انجام خواهند داد.

آگاهی نژادی گاها کند پیش می ­رود، به این دلیل که بسیاری از یهودیان که خود هدف برتری طلبی سفیدپوستان بوده ­اند، تجربه ستم و تبعیض نژادی را با سیاه ­پوستان در میان می­ گذارند.

چریل گرینبرگ، استاد تاریخ در کالج ترینیتی در هاتفورد، کنتیکت نیز گفت: این برای یهودیان دشوار است و ما روایتی متفاوت داریم؛ ما افراد خارجی و قربانیان سفیدپوستان هستیم و برای ما سخت است تا خود را در موقعیت قدرت ببینیم.

همانطور که حمله ۶ ژانویه به پایتخت ایالات متحده، نشان داد، تجربه یهودیان به عنوان قربانی واقعی است.

چالشی که یهودیان آمریکایی سفیدپوست با آن مواجه هستند این است که بفهمند آنها هم می ­توانند هدف برتری طلبی سفیدپوستان قرار بگیرند و هم شریک این پروسه باشند.

آوریل باسکین، میزبان جلسات عدالت نژادی گفت: ما هم می­ توانیم هدف یهودستیزی قرار بگیریم و هم می ­توانیم از نژادپرستی سود ببریم.

یولانادا سویج ناروا، مدیر برابری نژادی، تنوع و اتحادیه اصلاحات یهود، ادامه داد: این یکی از دلایل آگاهی نژادی در جامعه یهود است؛ باید با نژادپرستی فردی و گروهی مقابله کرده و در عین حال برای ریشه کن شدن نژادپرستی در جهان تلاش کرد.

یعقوب بلومنتال، رئیس جنبش محافظه­ کار، گفت: جنبش محافظه ­کار، دومین فرقه بزرگ یهود در ایالات متحده در حال بررسی راه­ های متنوع سازی هیئت رئیسه کنیسه است.

اخیرا یهودیان رنگین پوست مستقر در سانفرانسیسکو در حال انجام یک نظرسنجی در میان هزار یهودی رنگین پوست هستند تا تجربیات آنها را در محیط ­های یهودی بیشتر بشناسد و اینکه آیا نژادپرستی بر آنها در این فضاها تاثیر می­ گذارد یا نه.

خاخام دبورا واکسمن گفت که امیدوار است کنیسه­ ها نه تنها از رنگین ­پوستان استقبال کنند بلکه پذیرای تغییر شکل باشند.

لاوسون که در بورلینگتون کارولینای شمالی زندگی می ­کند، گفت که دیگر منتظر نمانده و در حال راه اندازی کنگره خود است که در حال حاضر آنلاین خواهد بود. وی گفته قبلا مدارک مربوط به تشکیل یک سازمان غیرانتفاعی ۵۰۱ c(3) را پر کرده است.

مترجم: حامد حبیب زاده

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.