خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تفاوت مسیحیت با اسلام

به گزارش سرویس بازار ردنا (ادیان نیوز)، مسیحیت و اسلام هر دو از ادیان ابراهیمی هستند. منظور از ادیان ابراهیمی، دین هایی است که بر پایه توحید و اعتقاد به خداوند یکتا بنا شده اند. حضرت محمد (ص) ۶۲۰ سال بعد از مسیح به پیامبری برگزیده شد، اما همه آن ها در راه یگانگی خداوند گام برداشتند. در واقع نمی توان در اصل ادیان توحیدی تفاوت خاصی را مشاهده کرد مگر در تحریف هایی که توسط مردم صورت گرفته است و یا در معجزاتی که حقانیت هر کدام از پیغمبران را به گونه ای متفاوت اثبات می کرد.

براین اساس باید بگوییم که معجزه حضرت عیسی مسیح حرف زدن در گهواره و زنده کردن مردگان بوده است اما معجزه پیغمبر اسلام قرآن کریم نام دارد. نوع معجزات هم باتوجه به نیازهای مردم در جوامع و دوران های مختلف متفاوت بود. تفاوت در ایمان را به صورت تشریحی در مبحث بعد ذکر می کنیم.

تفاوت ایمان در اسلام و مسیحیت

اول اینکه باید بگوییم که مفاهیم مربوط به ایمان در دین مسیحیت مورد تحریف واقع شده اند و مفاهیم دینی که توسط مسلمانان ترویج می شوند تاکنون دچار هیچ گونه تحریف جزیی یا کلی نشده اند. مسیحیان اعتقاد دارند که ایمان به معنای یک رابطه قلبی میان انسان و خداوند است و این رابطه لزومی ندارد جلوه مادی و ظاهری داشته باشد.

مسلمانان بر این باور هستند که ایمان باید در تمامی جنبه های زندگی انسان اعم از ارتباط میان وی با خدا، انسان ها و سایر ارکان جهان نمود داشته باشد و صرفا به یک رابطه قلبی و معنوی بدون نمودهای ظاهری محدود نگردد. همانگونه که مشاهده می کنید ایمان در اسلام تمامی جنبه های زندگی شخصی، خانوادگی و مدنی را در بر می گیرد.

خدا در اسلام و مسیحیت

خداوند اسلام یکتا و واحد است. باتوجه به آیات سوره اخلاص، خداوند نه از کسی زاده شده و نه کسی را زاده است. او یکتا و یگانه بوده و هیچ کدام از پیغمبران نیز به عنوان فرزند او قلمداد نمی شوند. خداوند پیغمبران را صرفا برای اشاعه وحدانیت به پیامبری نازل کرده است و این امر را نباید به معنای جانشین بودن آن ها بر روی زمین دانست.

باتوجه به اینکه حضرت عیسی از مادری باکره زاده شد و روح او در آسمان ها حلول کرده است بسیاری از مسیحیان بر این باورند که وی فرزند خدا بوده و او را خدای پسر می دانند. این اعتقاد و باور غلط با هیچ کدام از ارکان وحدانیت خدا سازگار نیست اما در دین اسلام، حضرت محمد صرفا به عنوان پیغمبری شناخته می شود که دستورات الهی را به جهانیان انتقال داده و آیات خدا را در یک کتاب مقدس به نام قران کریم گرد آوری کرده است.

کشور ایران به عنوان قدیمی ترین کشور جهان در منطقه آسیا اغلب ادیان آسمانی را از تمدن های کهن در قلب خود پذیرفته است. ادیان توحیدی همواره در این کشور جایگاه ویژه ای داشته اند. یک هزار و سیصد سال از نشانه های اولیه ظهور اسلام در ایران می گذرد و این امر خود نشان از ماندگاری این آیین آسمانی در میان ایرانیان خواهد بود.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.